Gå til innhold
Arkivverket

[#14840] Martin Linderud i US Census for Minnesota 1900


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Er det en eller annen som kunne være så snill å gjøre et oppslag på Genealogy.com for meg?Jeg ser at det finnes en 'Martin Linderud' i Minnesota i 1900 og lurer veldig på om det den samme som min 'Martin Linrud' fra 1910. (Hvor jeg har alle opplysninger).Om noen bare kunne gå inn og enten skrive av opplysningene for 1900, eller i hvert fall opplyse om county og township som Martin befant seg i, ville jeg være veldig takknemmelig.Med vennlig hilsen Marius Hellerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvem er denne Martin? Når emigrerte han og hvor kom han fra? Alder? Hvilke opplysninger har du fra 1910?Jeg har ikke tilgang, men det er kanskje lettere å følge ham fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje du kan bli litt klokere av noe av dette.I 1930 finnes det en Martin B. Lindrud 35 år i Folden township, Other Tail Minnesota. Han er også født der.-----Det ser også ut til å ha vært en annen Martin på samme tid. Kan det være far og sønn?Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957;Linrud, M. O. (Martin O.)County: Otter Tail Reel: 5Code: 16 Volume: HPage: 216 Operator: CONRADate: 06 July 1993 Time: 10:10Document Type: Final Papers Years: 1897Numbers: 1-450-2-----SSDIMARTIN LINRUDRequest Information (SS-5)SSN 472-40-8655Residence: 56588 Vining, Otter Tail, MNBorn 13 Apr 1896 Last Benefit:Died Aug 1984 Issued: MN (1955)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Tusen takk for at du engasjerer deg Nina.Den Martin du har funnet i Folden 1930 er sønn til en Martin Linrud/Lindrud, som jeg håper er identisk med den 'Martin Linderud' jeg fant indeksert i 1900.Familien er funnet i 1910, en potensiell Martin (senior) død 1919, samt deler av familien gjenfunnet i 1920 og 1930. En del etterkommere er kjent, og det eksisterer amerikabrev med videre fra dem.Egentlig skulle jeg bare ha hatt folketellingen for 1900 for på den måten se hvilke barn som var hjemme da, og ikke minst for å se hvilken fødselsmåned de oppgav. Så ble koplingen mot de Olaier og Oler og Martiner og hva det nå er jeg har funnet igjen senere som døde med videre litt sikkrere. Det finnes nemlig en hel del av dem både på SSDI og i dødssertifikatdatabasen for Minnesota samt på Ancestry.com.Jeg kan gjengi noen av opplysningene fra 1910. Familien er da gårdbrukere på egen farm i Folden Twp., Ottar Tail County, Minnesota:Martin Linrud (navnet staves Lindrud i andre kilder, blant annet en sønnedatters obituary, så de har nok brukt ulike former i ulike deler av familien) er 71 år gammel og født i Norge av norske foreldre. Kom til USA i 1883, og er som du skriver ganske riktig naturalisert.Martin er i 1910 gift andre gang (for 23 år siden) med Mary (i Norge Berthe Marie) som er 58 år og i første ekteskap. Hun har født syv barn som alle lever. (Her er jeg litt usikker, for tradisjonen forteller Berthe var gravid med en annen mann da hun forlot gamlelandet og traff Martin først senere).Barn som bor hjemme er (i hvert fall, det finnes muligens noen interessante gifte losjerende der også): Lai (senere Olai) 24, Oscar 22, Ole 19, Inga 17 og Martin 14. Alle er født i Minnesota av norske foreldre. Jeg har observert at Olai er 24 mens foreldrene bare har vært gift i 23 år, men vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Har i hvert fall vondt for å tro han ikke er Berthes, for i så fall rekker hun knapt å få syv barn i ektekskapet, de andres alder tatt i betraktning etc.Håper fortsatt på at noen kanskje kan se etter den personen jeg har funnet i 1900. Det kunne forhåpentligvis løse noen floker!De beste hilsner fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hællæ! Den M.L. som er i 1900 bor i Norman Co. Waukan tp, single, f. june 1838, imm. fra Norge i 1881.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

indexert slikk:Martin O. Lindra found in:Census Microfilm Records: Minnesota, 1900 Lived in: Folden Township, Otter Tail County, Minnesota Series: T623 Microfilm: 780 Book: 1 Page: 40 Go to Page Data Introduction

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Dette var både knæsj og brillefint og jeg vet ikke hva!Siden jeg ikke er så stiv i polka, håper jeg en reinlender går like bra? Tror jeg kan noen steg fra min russetid da det var obligatorisk med parvis reinlenderdans til 'Musevisa' for avgangskullet i skolens gymnastikksal. Vi trente hele høsten. (Dette sikret meg for øverig 5 i gym. Hadde det kun stått på ballspill, for ikke å snakke om ekle utendørsaktiviteter vet jeg sannelig ikke hva resultatet kunne ha blitt til sist).Det eneste som nå plager meg er at hun har født 6 barn som alle lever i 1900 og 7 som alle lever i 1910, men knapt fått noe nytt der i mellom (siden dette ikke bor hjemme i 1910 og hun begynner bli lovelig gammel), men slikt kan jeg leve med. Vi får gjøre en opptelling over likt og ulikt som nevnes i amerikabrevene og se hva det resulterer i.Mange takk! MariusPS! Bildet er behørig kopiert til MHs harddisk og kan derfor fjernes fra LNCs ditto. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var det jeg visste jeg, at du var en loeve paa danseplaten!!! Sitter og kjeder meg paa flyplass igjen, paa veg til Madrid.......Du faar bare telle opp barn etc og se, kanskje det er noen du har oversett????Ha en knusbedaarende elg i Soon! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.