Gå til innhold
Arkivverket

[#14848] Slektsnavnet Finne, hvor mange slekter, og hvilken opprinnelse?


Gjest Jon Harald Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Harald Haug

En bonde på Boserud, Komnes sogn i Sandsvær (død 1808, rundt 80 år gammel) gikk under navnet Nils Eriksen Finne. Han var innflytter til Sandsvær (bygdeboka antyder 'nordfra, helst da fra Numedal'. Sandsværs historie, bd.III s.154). Jeg har undersøkt kirkebøker for Numedal fra rundt 1730, men uten å finne ham. Slektsnavnet Finne var lite utbredt i Norge ved FT 1801, men det var noen få som het det på Kongsberg. Aller helst ønsker jeg å finne fram til denne mannens opprinnelse, men jeg setter også pris på tips angående Finne-navnets betydning og opphav, samt hvor mange slekter i Norge som har båret navnet.JHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du finner flere artikler over emnet Finne (slektene Finne) i Norsk slektshistorisk tidsskrift, bl a fra de siste 20 årene. (Det dreier seg ikke om slekter fra gården Finne på Voss, men slekter som opprinnelig kom fra Finland.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

I min barndom kjente jeg en Finne med opphav på Røros - en jevnaldrende med Falkberget. Med utgangspunkt i gruvesamfunnet på Røros og jernverket på Eidsfoss kan dette også være et mulig utgangspunkt, selv om 'din' Finne var bonde. Hvor lenge disse hadde holdt til på Røros vet jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.