Gå til innhold
Arkivverket

[#14859] Bjelke/Aaboe/Gyldenløve/Lycke


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Hei! Jeg nedstammer fra Marit Bjelke (d.1566), hun var gift med Eric Aaboe. Eric Aaboe var i følge Schønning finsk borger og rømte tilbake til Norge som en velstående mann. Marit Bjelke er i følge enkelte kilder datter av Jens T Bjelke, andre er mer i tvil om dette kan være tilfelle. Når det gjelder Jens T Bjelke og Lucie Nielsdatter Gyldenløve så hadde de flere døtre, Lucie hadde vistnok også en sønn med Niels Lycke. Det varierer i kildene hva barna heter og av hvem av foreldrene de nedstammer fra (Bjlke /Lycke). Jens T Bjelke var den første Bjelke i Norge og kom vel til Norge i 1530 årene. Marit dør i 1566 og må vel i forhold til tidsepoken være enten en datter av Jens eller hans søster, dersom hun er en 'ekte' Bjerke. Kjenner noen til hvem Marit Bjelke g.m. Eric Aaboe nedstammer fra? Og kan dette belegges med henvisning til kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Mine kilde til første del er nedtegnelse av slekten Aaboe av Gerhard Schønning, i følge flere var Erick Aaboe gift med Marit Bjelke (en kilde er Per Nermo, som skulle være lett tilgjengelig og kjent for de fleste) Når det gjelder barn av Lucie og Jens kan jeg nevne historiske sider om Austrått som en av kildene, pluss en hel masse slektssider som ligger ute på nettet med henvisning til Dansk Adelskalender. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Har du en nøyere referanse til Gerhard Schønning ? (tittel på utgave eller arkivsignatur). Hva er Per Nermos kilder ? Hva er webadressen til de historiske sidene om Austrått ? Mener du med Dansk adelskalender Danmarks Adels Aarbog ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er to forhold til som bør nevnes: Det er ekstremt sjeldent at kvinner bærer slektsnavn allerede på 1500-tallet. Den kvinnen som eventuelt døde 1566, om hun har eksistert, kan neppe ha hett Bjelke til etternavn. Dernest: Fru Ingerd til Austråtts svigersønn, Jens Tiellofssøn, het ikke selv Bjelke. Bjelke som slektsnavn for denne slekten er ikke påvist før på 1590-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei igjen! Om slekten het Bjelke eller ikke kan jeg ikke si noe til eller fra om, jeg ser imidlertid at det er en almindelig oppfatning om at de gjør det, henviser her til offisielle sider som for eksempel denne: [url="http://oddso.nvg.org/nsh/t-austraatt.html>http://oddso.nvg.org/nsh/t-austraatt.html og denne: http://oddso.nvg.org/nsh/t-storfosen.html Offisielle historiske sider om Austrått og Storfosen. Samt en hel masse sider om slekt der slekten Bjelke inngår ( Jens T Bjelke) Når det gjelder min referanse til slekten Aaboe så er den følgende: gl. kgl. saml. nr. 2824,4*. Den finnes i orginal og traskribert versjon hos Simon Ellefsen som har laget layout, ukjent transkribent. Når det gjelder min henvisning til hjemmesider så er dette en av dem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lenkene du presenterer, er til en privat studentside (Odd Søgård) og en privat side om slekten Landmark; ikke så mye offisielt her med andre ord. Og heller ikke så mye med kildehenvisninger. Har du mere, f eks kilden som opplyser om Marit Bjelke som skulle være død 1566?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg vet ikke om sidene til nettstedene om Storforsen og Austrått er private? Jeg forstod det slik at de er offisielle med kildehenvisninger nederst? Hjemmesidene betrakter jeg som private og jeg har heller ikke hevdet noe annet. Når det gjelder Marit Bjelke var mitt utgangsspørsmål om henne basert på nettopp opplysninger fra hjemmesider. Her har jeg ikke andre kilder enn de tidligere henviste og hvilke kilder for eksempel den hjemmesiden jeg henviste til eller andre (også Per Nermo) har brukt det kjenner jeg ikke til, men det finnes flere hjemmesider hvor det fremgår at hun heter Marit Bjelke. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da får vi håpe at andre lesere av Brukerforumet kjenner til denne (eventuelle) kilden fra 1566 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kanskje du har en direktelenke til Simon Ellefsens kildetekst (fra Schønnings samlinger) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har lett for å finne hjemmesidene som henviser til kilder, jeg synes å huske feil her for jeg trodde de henviste til Dansk adelskalender 1913? (Noe som ikke synes å være riktig) Har enda ikke funnet disse sidene. Så til siden med original og transkript: http://www.nose.dk/GerhardS/index.html Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg leste gjennom kildeteksten om Aaboe fra Schønnings samlinger. Her fant jeg ingen ting om noen Marit Bjelke. Stamfaren (som skulle ha vært borger i Finland, norsk av fødsel, og flyktet tilbake til Norge), Erik Andersson Aaboe, skal være gift med en lagmannsdatter, hvis navn ikke nevnes. Bjelke farvel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Så da mener du at alle hjemmesidene jeg henviser til er helt feil og at du har rett? Det vil si at du har rett uten at du har bevist noe som helst. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Med at du ikke beviser noe som helst så mener jeg med det at du henviser til laugmandsdatter, da henviser du til hvem sønnen Eric Ericsen var gift med. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Uten å ville forstyrre, husker jeg at 'Marit Bjelke' ikke fantes eksisterende da jeg lette etter henne for noe år siden.Men hun finnes bla. her på denne linken:LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Øystein, jeg har ikke behov for å bevise noe som helst. Det er ikke jeg som hevder at Marit Bjelke, død 1566, har eksistert. Og det er jo ikke slik at hun må ha eksistert, inntil det kan motbevises. Men som Knut viste til i neste lenke, så dukker hennes navn opp igjen. Fortsatt uten kildehenvisning. Har noen kjennskap til en eventuell kilde om henne ? (Kilde her - helst - i betydningen levning fra 1566 eller inntil 100 år senere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Som jeg har henvist til tidligere, så er det mange internettsider som har Marit Bjelke som ektefelle til Eric Aaboe. En av dem er fortsatt Per Nermo, det finnes også fortsatt mange andre hjemmesider som har det samme. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Replikk til Øysteins innlegg (14): Kilden til Schønning (den som Simon Ellefsen har et bilde av) kan tolkes som at Erik Andersson er første generasjon og Anders Eriksson andre generasjon, dvs uten en Erik Eriksson i mellom disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Replikk til Øysteins siste innlegg (nr. 17): Da får vi håpe at Per Nermo og alle de andre som har internettsider der denne Marit Bjelke forekommer, ville være så velvillige at de opplyser om kilden for denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Tore sitt siste innlegg så må jeg vel innrømme at jeg gikk på omtrent samme feilen selv første gangen jeg så den, men til orientering så står det forklaringer. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser Ellefsens note, men jeg tolker fortsatt Schønnings tekst dithen at Erik Andersson var gift med en lagmannsdatter og far til Anders Eriksson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Forøvrig har jeg merket meg at hjemmesiden til Olle Rosenius igår fikk en liten notis som følgende:'Anknytningen till norska Bjelkeätten utgår 2003-04-30'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til innlegget om Olle Rosenius, så går jeg ut fra at dette er fjernet etter at han var brukt som kilde til en annen hjemmeside fra Sverige og jeg sendte en mail og spurte om hvilken kilde han haddde dette fra. Olle Rosenius skulle sende meg en mail senere fortalte han, men han skrev at det var vanskelig å kildebelegge slektskapet til slekten Bjelke, men jeg vet ikke om det er vanskelig å kildebelegge om Eric Aaboe var gift med Marit Bjelke? I tilfelle dette kan kildebelegges av noen så er vi i alle fall tilbake til mitt utgangsspørsmål. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Man venter spent på kildebelegg angående 'Marit Bjelke' fra dem som enda har henne som ektefelle til Erik Aaboe.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.