Gå til innhold
Arkivverket

[#14859] Bjelke/Aaboe/Gyldenløve/Lycke


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Smedstad

Jag har följt mina anor tilbaka till Gjerdrum. Är det någon som vet hur en lagretteman utbildades på 1640-1650 talet. Det är stopp för mig vid Gudbrand på Smedstad f.ca 1620 d 1672 - Gift med Påls änka . enl (Kirkebys bygdebok) Gudbrand var lagrettesman - jag undrar hur jag skall gå vidare om det överhuvudtaget är möjligt. Trond Smedstad Göteborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er usikker på om Trond Smedstads spørsmål om lagrettemenns utdannelse hører inn under temaet her, hvis det spørres etter adelsslekter. Jeg svarer gjerne, men på et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har nå undersøkt nærmere opplysningene om hvor Marit Bjelke kan stamme fra, så langt synes det som om at utspringet kan være Rosenius. Jeg har forespurt ham om hvor han har sine opplysninger hentet fra, jeg siterer deler fra hans svar: Namnet Marit Bjelke fick jag från en erfaren(?) släktforskare här i Östersund för några år sedan (1997). Hon uppgav att hon varit i Norge och fått fram uppgifter där. Mina anor slutade på den tiden med Roald Andersen på Ytterøy. Tyvärr lämnade hon ingen källanvisning. Men hon angav att herr Roald hade fadern Anders Eriksen Alstadhaug och att denne i sin tur var son till en Erik Andersen Aaboe. Erik Andersen skulle vara norskfödd borgare i Finland, som kom åter till Norge 1523. Erik Andersen skulle i sin tur vara gift med Marit Bjelke, dotter till Jens Tillufsen Bjelke.Jag blev synnerligen intresserad - här hamnade jag ju mitt i dramatiska släktförhållanden i det medeltida Norge/Danmark. Jag läste allt jag kom över om denna period, men någon Marit Bjelke fann jag ingenstans.Jag kom i kontakt med Jon Gunnar Arntzen, huvudredaktör i Norsk Biografisk Leksikon. Av honom fick jag uppgiften att han inte kände till någon Marit Bjelke. Enligt honom hade Jens Tillufsen Bjelke och Lucie Nielsdatter dessa sex barn:1. Otte Bjelke til Lade, g.m. Maren Hansdatter 2. Maren Bjelke, g.m. Mogens Svale til Bisbo, Aker og Disen 3. Karen Bjelke, g.m. Bertel Lauritssøn til Hatteberg 4. Vivike (el. Lucie) Bjelke, g.m. Erik Anderssøn Hvittenstierne; begge døde i pesten 1566 5. Gunhild Bjelke, drunknet sammen med datteren och mormoren 1555 6. Ove Bjelke til Austrått, g.m. Margrete Clausdatter ThottDet här stämmer ju inte riktigt med NBL bind I (Kristiania MCMXXIII) sidan 565 där det står att Jens Thillufsen Bjelke i sitt äktenskap med Lucie Nielsdatter hade fyra döttrar och fem söner. Arntzens uppräkning saknar ju tre barn. kanske var det barn som dog mycket unga? Sitat slutt!Siden det ikke finnes sikrere kilder så langt til at Marit Bjelke har eksistert, finner jeg det riktig å sløyfe henne fra mitt slektstre som person, inntil at jeg finner sikrere kilder til hennes eksistens. Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Odd Andreas Sørgård

[Til 6 og 7] Vil bare bekrefte at lenkene det refereres til om Austrått og Storfosen er en privat side, ikke mye offisielt der. Og kildene kan det nok være så som så med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.