Gå til innhold
Arkivverket

[#14860] Christiania Borgerbok 1698-1799


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejEn Peder Nielsen Mejer (Meyer) dør i Oslo i 1741.Jeg formoder at han muligvis står i borgerbogen for Christiania.En venlig person som muligvis har adgang til bogen som kan gøre et opslag ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Han skal ikke stå der, for kilden det er skrives om her, er en protokoll fra 1745 over borgere som er i live ved denne tiden, med anførsel om datoen og næring i borgerbrevet, og deretter en videreføring av nye borgere inntil ca 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Peder Nielsen Meier holdt vel til på Vaterland som ikke dengang var en del av Christiania (innlemmet 1839), men Aker. Han ble også begravet på Vaterland kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vaterland var en del av Christiania helt fra grunnleggelsen høsten 1624. I hvert eneste borger- lignings- og skattemanntall for byen utgjør Vaterland en betydelig andel. (Jeg er klar over at mange har skrevet de seneste årene at Vaterland ikek var en del av byen, men jeg bare lurer på i himmelens navn hvor disse har tatt dette fra, for feil er det fra ende til annen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dale Tuvey

Carsten-I hope you read and write English because unfortunately I do not do so in Danish or Norwegian.I'm sorry this is not on the subject of your original posting, but I just had to take the opportunity to ask you a question. Recently I posted a question about the name 'Friis' as it was associated with one of my ancestors from Norway. The replies I received suggested it might be a surname from Denmark or from northern Netherlands/Germany. I thought you my be able to tell me something more since it was a part of your name and you are from Denmark.The person in my family was identified as Karolina Elisabeth Nielsd. Friisd. She was from Førde in Sogn & Fjordane, born about 1768. Do you know if the addition of the Friisd. after the usual patronymic name just means that her father Niels, or his family, was originally from an area or region called Friis or would it have some other meaning? Where might Friis be?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hello DaleThe oldest person in my Friis Family is Ditlev Eriksen Friis who die in 1670 in Denmark.In few years he haves his duty in Tune Len in Østfold, Norway.His wifes name was Karen Nielsdatter Riis who also die in Denmark in 1670.Is`s correct that the name Friis mostly came from Denmark and the county Frisland in Schleswig-Holstein who was under the danish-norwegian kings.But also I have problem with my Ditlev.Was he danish or norwegian of birth ?The men in my Friis family have never used the Christian name Niels.If you have more ? just mail me direct.carsten.fischer@mail.tele.dk Carsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til innlegg 6.Kilden var i dette tilfelle 'Oslo Byleksikon' 4.de utgaveside 470 (under Vaterland) samt kart over byutvidelsene 1624-1946 i samme bind side 9.I en tekst under byutvidelser står det imidlertid også: 'men byens territorium omfattet også 'de paa Byens Grund liggende Forstæder'; i 1745 omfattet disse 'Pebervigen, Grændsen, Saugene, Vaterland og Saugbanken.Men et spørsmål, mht. borgerbrev, var det ikke et skille mellom det såkalte handelsdistriktet (som ble utvidet i 1784) og 'Stor-Christiania' som definert i avsnittet ovenfor ?(Jeg undret meg over at jeg fant Peder Nielsen Meier i Vor Frelser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Men ifølge mormonerne blev Peder Nielsen Mejer og Dorthea Kristine Bremer gift i Vor Frelser 27. marts 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vaterland har siden Christianias grunnleggelse alltid vært en juridisk del av byen. Det er derfor befolkningen på Vaterland i alle år telles, lignes og beskattes til byen, og aldri til Aker. Men Vaterlands eiere og beboere hadde ikke i hele perioden de samme rettighetene til å drive kjøpmannsskap som innenfor kvartalene (det som idag kalles kvadraturen). Men handelen foregitt allikevel i smug. Vaterlands befolkning sognet til Vår Frelsers kirke fra den sto ferdig på 1690-tallet inntil det ble bygget egen kirke på Vaterland på 1800-tallet (Jacob).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (10) Peder Nielsen og Dorethe Kirstine Johansdatter Bræmer står som 'fæstefolk' 08.02.1732 i Vor Frelser.Årsaken til at jeg undret meg over Vor Frelser, var det faktum at jeg trodde Vaterland ikke tilhørte Vor Frelser, men som Tore Vigerust nå har oppklart ved å vise til at området sognet til Vor Frelser fra kirken stod ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg glemte å føye til at vielsesdagen var riktig. Men navnet Mejer/Meyer er ikke brukt ved noen av tilfellene.Kilde trolovelse: Domkirken Mini 3 1731-1743 1/6 f.5.Kilde vielse: samme Mini, f.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.