Gå til innhold
Arkivverket

[#14861] Amanda Marie Martinsen Ullensaker


Gjest Liv Kongsvold Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Jeg søker etterkommere etter Amanda Marie Martinsen født Larsen. Hun var født i Eidanger i Telemark 30.04.1882 og døde 04.05.1929 på Ingjershaugen på Ullensaker i Akershus. Hun var gift med Martin.Jeg har letet etter henne i mange år, og trodde hun bodde i Østfold. Endelig i kveld fant jeg henne blandt døde i Ullensaker. Hun var min morfars søster. Vi skal ha slektstevne i august og vil gjerne ha med etterkommere etter henne. Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Jeg søker etter informasjon om min bestefars yngste bror, Johan Jakobsen Brobakke, født 30.11.1872 i Davik kommune i Nordfjord, og som reiste til 'America', fra Bergen 13.04.1892. Jeg har ingen sikre holdepunkter for om han ble værende i Nord-Amerika eller kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (1): De hadde i alle fall barn:Leif født 26.12.1916, døpt i Ullensaker kirke 15.07.1917, sønn av tømmermann Martin Martinsen og Amanda Marie Larsen. (han født i 1884). Faddere: Kone Inga A. Slemdal, Matilde J. Bjørkelund, Aksel A. Slemdal og gårdbr. August Bjørkelund (Ullensaker Klok I 3 1914-29 1/7 f.21 no.39). De bodde på Ingjershaugen.Jeg skal se litt senere om jeg finner mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hjørdis født 03.06.1919, Ingjershaugen - døpt 17.08.1919 i Ullensaker kirke av foreldre gårdbruker Martin Martinsen og Amanda f. Larsen. Faddere: August Jacobsen Bjørklund og h. Mathilde, Leonard Braaten Hoel. (Ullensaker Klok I 3 1914-1929 2/7 f.34 no.22)Elsa født 28.01.1922, døpt 30.07.1922 (som over forøvrig bortsett fra at Martin står oppført som småbruker). Faddere: Anders Johansen og h. Inga, Molstad , barnefaderen, Mathilde Jacobsen. (Samme Klok f.51 no.27)Ingrid Martinsen født 11.12.1914, N.Eiker(blekkflekk, men tror det skal være riktig), døpt 28.03.1915 ble konfirmert i Ullensaker 06.10.1929. Bosted Ingjershaugen. (Samme Klok 3/7 f.97 no.44)Sigrid Martinsen, født i Aremark 28.05.1910, døpt 31.07.1910, konfirmert i Ullensaker 05.10.1924. (Samme Klok 5/7 f.140 no.10)Solveig Martinsen, født 08.05.1912 i Aurskog, døpt 14.07.1914, konfirmert i Ullensaker 03.10.1926. (Samme Klok f.145 no.51)Håper dette var nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sveiser Martin Martinsen og Amanda Larsen bodde på Lie, Aremark da Sigrid ble født. (Aremark Mini Fb 0005 1895-1919 3/9 f.61 no.10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Til Geir. Tusen hjertlig takk.Du har gjort en kjempejobb. Plutselig får vi både Amanda , mann og barn på plass. Vi har leita etter dem i mange år, de har aldri hatt kontankt med familien i Porsgrunn. Min mor kunne fortelle at det hadde vært en datter på besøk hos sine besteforeldre i Porsgrunn rundt 1925 som het Sigrid eller Solveig, og her har vi jo begge navnene. Et spørsmål til hvordan finner jeg nå ut om de har etterslekt ? Tusen takk igjen. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kikket på døde i Ullensaker 1901-1999 her på DA, men fant ingen av barna. Muligens flyttet far og barn ganske like etter etter morens død, dessverre er det bare Hovind anneks i Ullensaker som er filmet etter 1929. Jeg skal se om jeg finner noe der, i så fall skal jeg svare her i Brukarforum.Hvis ikke ville jeg kontaktet Ullensaker kirke for å se på konfirmerte og viede. Sperregrensen er 60 år, så fram til 1942 skulle dette gå greit. Men hvorvidt du må reise inn selv eller de kan 'fjernhjelpe', har jeg ingen formening om. (husk du trenger ikke sjekke Hovind, det gjør jeg).En annen mulighet er at de flyttet til Oslo, da dukker Martin opp i Oslo Adressebok som kom ut årlig. Denne finnes på Oslo Byarkiv og med en eventuell adresse, kan du følge familien i de lokale folketellingene hvert år (untatt hvert 10. år som hadde landstelling)frem til 1942. I så tilfelle vet du adressen, dermed menigheten og etterhvert som barna 'blir borte' kan du (som med Ullensaker) se om de giftet seg eller (gjennom adresseboken), flyttet hjemmefra. Men alt dette krever i utgangspunkt minst et besøk på Oslo Byarkiv (onsdag er langdag). Der er de svært behjelpelige med å vise hvordan du skal lete.Siden din morfar ikke hadde (særlig) kontakt med denne familien, er det vel mindre sannsynlig at barna ble spredt til slektninger?Overnevnte er bare forslag, det jeg kan sjekke først for deg er:Hovind anneks i Ullensaker til 1941Hvorvidt noen av barna tok eksamen artium (i så tilfelle vil jeg trolig kunne gi ny informasjon)For egen del skulle jeg gjerne vite din grandtantes familie (søsken, foreldre osv., helst med så mange data som mulig). Jeg registrerer for meg selv en del i Ullensaker (min morfars familie kom derfra) og er spesielt interessert i 'inn- og utvandrere'. Vennligst sendt til gkb@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessverre negativt på begge ting jeg sjekket, ingen av søskene omtalt i 'Studentene fra ....' og ingen av familien nevnt under Hovind i Ullensaker 1929-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.