Gå til innhold
Arkivverket

[#14865] Mathias Hoff, Trondheim ((Drammen?)


Gjest Sigrid Bernhardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Bernhardt

Min tippoldefar het Mathias Hoff, var født i 1795, og var garver i Trondheim. Er det noen som har opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det hadde vært fint med litt mer utfyllende opplysninger om ham. Hvorfor lurer du på om han kan komme fra Drammen?På familysearch fant jeg en Mathias Hoff gift med Martha Kjerstine Lie. Den 29. mars 1825 får de sønnen Mortinius Hoff. Han blir døpt i Domkirken april samme år. Mortinius kan være identisk med baker Lauritz Mortinius i Trondhjem 1865Om Mathias er din tipp kan det hende at de også giftet seg i Domkirken i Trondhjem. Ta en titt i vigselsprotokollene der så får du sikkert svar på hvem han var.Jeg ser også av Familysearch at Mathias iallefall hadde to barn til; Gjerttine Cathrine MATHIASDATTER HOFF og John Esstus MATHIASEN HOFFDette kan også være en sønn [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61601&variabel=0&postnr=6363&fulle=true&spraak=n>Lenke selv om det nå er 2 potensielle sønner på 40 år. Tvillinger??-----Og her er det du leter etter;FS angir en snodig variant av Mathias navn ved hans vigsel i Vår Frues kirke, Trondhjem:Martha Christine LIE,Age At Marriage: 35Birth: 1796Parents:Father: Joen BYEMarriage:Spouse: Mathias MOSS Age At Marriage: 31Marriage: 22 Sep 1831 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway-----Alderen avviker noe med dine opplysninger, men jeg regner med at du ikke er 100% sikker?Et annet sted angis Esten Ellingsen som hans far. Dersom alt dette stemmer vil jeg anta at dette er din tippoldefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vil tro at dette etter alderen kunne være den Mortinius (Martin) som Nina har funnet født i 1825:LenkeMatias Hoff finnes ikke under dette navnet i 1801, men han er sikkert et eller annet sted med fornavn og farsnavn (' - sen - navn'. Mange tok et annet navn når de flyttet til en by, for eksempel Hoff som kunne være et gårdsnvn. Derfor er det mest sannsynlig at du må til kirkebøkene (viede)for å finne ut hva hans far het.Og jeg sier som Nina - har du flere opplysninger, så må du 'legge dem på bordet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Esten Ellingsen som jeg angir i innlegg 2 skal være hans far. MEN hva mener Sigrid da??Jeg antar at denne Mathias flyttet til Drammen og brukte Ellingsen som etternavn. Regner med en sammenheng mellom dette temaet og temaet du har inne i arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Bernhardt

Hei, jeg er imponert, tusen takk! Her er det nok mye som stemmer. Hvorfor jeg tror han kom fra Drammmen? Det er noe som jeg mener min mor har sagt. Esten Ellingsen har jeg aldri hørt om tidligere, men jeg mener mors 'gammelonkel' Rolf hadde Estus som mellomnavn - og det kan vel tyde på at det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.