Gå til innhold
Arkivverket

[#14868] Sel, Vågå


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

På midten av 1800-tallet var det mange fra indre Østlandet som flyttet nordover, bl.a. min oldefar Ole Olsen (Brun), f. 18.mai 1843 på gården Bruløkken i Sel , Vågå. Hans besteforeldre var Syver Olsen, f. 14. april 1788, og Gyda (Gjøda) Syversdatter, f. 1783. De giftet seg 14. des. 1812 og fikk fem barn. Er det noen som kjenner foreldrene til Gyda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Hei.Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg,men kanskje du kan hjelpe meg?Min kones oldemor het Ragnhild Olsdtr.Brun,f.ca.1860 og skulle komme fra Gudbrandsdalen.Hun var gift med en Ole Olsen Dille fra Sel,Vågå,og de bosatte seg i Bardu,Troms.Når jeg ser på Ft.1865 for Broløkken gård i Sel,Vågå finner jeg din Ole Olsen,men også med en søster Ragnhild som kan passe til min kones ane.Vet du hvor navnet Brun kommer fra? Kan du kanskje oppdatere meg på det du har på forfedrene til Ole Olsen Brun (og Ragnhild)?Mvh.Eilif Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Til Eilif. Brun fam. har vert framme her mange ganger. Du kan begyne med å se på innlegg 7838, og ellers søke på Brun. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei Eilif. Send meg din e-postadresse så skal jeg sende en fil med anene til Ragnhild Olsdatter Brun så langt jeg kan. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Håkon.Jeg holder på med militærfam. Brun, og er derfor interessert i alle som heter Brun.Om det i listen over Ragnhilds forfedre finnes flere som heter Brun ville jeg være veldig takknemlig om du kunne legge ut listen her, om listen ikke er for stor da. Da kunne jeg få sjekket om hun tilhører mil. Brunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei Berit. Min Brunfamilie har nok dessverre ingenting å gjøre med militærfamilien Brun. Mitt navn kommer fra gården Bruen, eller Bruløkken i Sel i Vågå, og navnet oppstod på 1800-tallet, da de i tillegg til farsnavnet Olsen også tok gårdsnavnet som etter hvert ble til Brun. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Hei Håkon,Den eneste Gyda Syversdtr som er registrert i 1801FT i Vågå er 18 år og tenestejente på Svare(Sware). Jeg er nesten sikker på at dette må være den Gyda Syversdtr som var døpt 16.jan 1785 og datter av Syver Haugen. Denne Syver Haugen kjenner jeg til; han er født i 1761 og foreldrene er Peder Olsen Einstulen og Gyda Syversdatter. Einstulen og Haugen ligger i Skårvangen i Vågå, ikke langt fra Svare der Gyda Syversdtr er tenestejente i 1801. Syver Haugen fikk en sønn Peder i 1792.Hvem mora var vet jeg ikke da hun døde like etter, for Syver Haugen giftet seg for 2.gang i 1796 med Aasta Jonsdatter.Om dette er din Gyda er en annen sak. Men hvis hun kan være født i 1784/85 istedet for 1783, og hun definitivt var født i Vågå(inkl.Sel og Heidal) så øker sannsynligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

...Er det korrekt at den Syver Olsen som Gyda Syversdtr var gift med var sønn til Ole Østensen og Brit Pedersdtr fra Søre Geitsiden i Sel? I såfall er Gyda og Syver søskenbarn, for Brit Pedersdtr var søster til Syver Pedersen Haugen(Garden) i Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei Sigmund. Det høres sannsynlig ut det du sier om Gyda. Så lenge en ikke har nøyaktig fødselsdato, kan det svinge med noen år i kirkebøkene. Det viser seg jo fra tid til annen at oppgitt alder ved giftemål ikke er helt korrekt. Det er riktig som du antyder, Gyda var gift med sønn av Ole Østensen og Brit Pedersdatter. Takk for positiv respons. Jeg skal følge det sporet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Håkon - har du navnet til forloverene da Syver og Gyda giftet seg i 1812, eller navnet på fadderene til noen av barna så kan det hjelpe oss videre. Forøvrig er Peder Olsen, eldre bror av Syver, en av mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Takk for opplysningene du sendte meg angående Ragnhild Olsdtr Brun`s aner.Du skriver her at Brit Pedersdtr. f 1750,var dtr. av Per Persen Soljemslien og Marit Amundsdtr.Bu(riktignok med sterke forbehold).Sigmund skriver at Brit Pedersdtr. var søster til Syver Pedersen Haugen(Garden)f.1761,som har foreldrene Peder Olsen Einstulen og Gyda Syversdtr. Einstulen.Håkon har en Syver f.28/8 1769 som sønn av Per Persen Soljemslien og hans andre kone Ymbjør Olsdtr.(1732-1828).Her er det vel noe som ikke stemmer?Har selv ikke noe å bidra med,da jeg ikke tidligere har sett på denne grenen av min kones slekt.Mvh.Eilif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Håkon, takk skal du ha for forklaringen på hvordan din familie fikk sitt etternavn. Det var i grunnen deilig at de ikke tilhørte 'min' slekt. De er mange nok fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Til Eilif og Sigmund. Når det gjelder Brit Pedersdatter beveger vi oss på tynn is. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende opplysning jeg fikk fra Norddalsarkivet i Vågå: 'Det er ikkje sikre prov i dei kjeldene vi har brukt at 'di' Brit er dotter i Soljemslien, men det er ingen andre som høver i alder og geografi'. Det er derfor spennende det Sigmund skriver. Kanskje han kan løse problemet Brit Pedersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Hei Håkon. Du får unnskylde min uvitenhet,men hva er Norddalsarkivet i Vågå,har du en adresse,E-postadresse e.l?Eilif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.