Gå til innhold
Arkivverket

[#14869] ST: Bergverksfamilien TAX


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

En av mine 5 x tipp'er het Ellen Brostrupsdatter Tax (1714-1799), g.m. Lars Svennson Sund (1712-1781) fra Kvikne. I følge mine notater var Ellen datter av gruvedirektøren på Kvikne, Brostrup Tax. Han var igjen sønn av bergmester på Røros, Jacob Mathias Tax.Vet noen mer om denne familien? Finnes det noen skriftlige kilder om disse personene?Jeg vet det står litt om Jacob Mathias Tax sin yrkeskarriere i Rørosboka, men jeg er ute etter de familiære forholdene.Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra Røros Verks historie (om famielieforhold):'Brødrene Jacob Mathias Tax og Johan Georg Tax kom begge i 1656 fra Freiburg til Kongsverk Søvverk.'Du finner Jacob M. på Røros i manntallet for 1660 - årene, men det ingen Tax i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Et søk på etternavnet Tax i DIStreff ga 49 treff, hvorav flere fra Røros og Kvikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Er dessverre ikke medlem i DIS, (er under ''behandling''), så jeg får ikke glede av ressursene på DIS sine sider - ennå.Jeg har kikket på sidene til D. Refseth, og der var det jo mye relevant informasjon.Takk for hjelpen!Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Jeg mener jeg nylig var borti begravelsen til Brostrup Tax i Orkdal, Svorkmo i tidsrommet 1730-1740. Skal gi deg beskjed hvis jeg finner det igjen.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiTirsdagen 14. oct. 1738, Svorkmo blef salig Blostrup Tax(t) begrafven.Det står jo ikke noen alder her, men håper det kan være til hjelp likevel.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Inger.Takk for hjelpen! Du opprettholder tradisjonen med flott bistand. Jeg får prøve å spore opp et skifte basert på denne dødsdatoen.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du vil finne litt om Tax-familien i en tråd på no.fritid.slektsforsking.etterlysing som ble startet av Stig Nyberg for et halvt år siden. Uten å garantere resultatet prøver jeg å legge inn en lenke til tråden via Google Groups: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiJeg fant ikke noe skifte etter Blostrup Tax i Orkdal Sorenskriveris skifteregister rundt dette årstallet. Hvor døde Ellen Blostrupsdatter i 1799 ? Var det på Kvikne ? Ellers kan du sjekke om det kan finnes skifter på Røros også. Skal i alle fall si ifra hvis jeg kommer over noe mer om disse.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg beklager, Rune, men nå ser jeg at den tråden jeg referte til i forrige innlegg, var mye lengre enn jeg først la merke til. Som det framgår av denne lenken (Lenke) var det i alle fall 17 innlegg i tillegg til dem jeg hadde fått med meg, og tråden ble startet av hvem andre enn Rune Fergestad. For deg, Rune, blir dette kanskje ikke så nyttig, men det kan jo være andre her som vil lese dette fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Det stemmer det, Knut. Jeg startet et ''ras'' av innlegg den gangen. Her kom det fram mange interessante opplysninger, men egentlig uten noen konklusjoner på hvor Tax-folket kom fra, og hvor alle ble av.Min intensjon med dette innlegget her på Brukarforumet var for å se om noen hadde avdekket noe nytt siden da.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiIflg disse opplysningen (Nermo slekt) finnes det skifte etter Brostrup Tax på Kvikne, Taksgården: Brostrup TAX [1737] CIR1669 - 1 Oct 1738 OCCUPATION: Drev Fådalsverket, TynsetBIRTH: CIR1669, Røros BAPTISM: (oppk et. Berghauptmann Brostrup Giedde) DEATH: 1 Oct 1738, Løkken, ST NATURALIZATION: 29 Jul 1739, Skifte. Bos. Taksgarden, Kvikne. Konkurs Father: Jacob Mathias TAX Mother: Christine HOHENDORFFamily 1 : Marte HANSDATTER Otte TAX Family 2 : Ingeborg Alfsdatter RAMBECH MARRIAGE: CIR1699 Lorentz Albrecht TAX Gothelf TAX Kristine TAX +Ovidia TAX +Elen TAXDisse opplysningene er funnet på denne siden:[url="http://home.online.no/~nermo/slekt/d0009/g0000009.html#I15240>Lenke I dette innlegget på Trønderslekt, Fosen, er det nevnt en Tax, f. på Røros, med et barn født i Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg tror den siste lenken, oppgitt av Knut, likevel vil være nyttig for Rune, for der omtales skiftet han etterlyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ove Haugrud

Ellen og Lars er også en av mine tipper med 5 eller 6 foran. Jeg har en god del om Tax i mitt register på PC'en hjemme, men det er nok mest etterkommere i 'min' retning. Litt om forfedre kan jeg kanskje ha.Skal sjekke dette i kveld, og evt. ta ut det som er interessant.Jeg er selv interessert i 'hvilken retning' du er etterkommer av Lars Svendsen Sund og tar gjerne i mot det du måtte ha om opplysninger også om etterkommere i 'din' retning.Kommer som sagt tilbake med mer informasjon over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Ove.I følge mine kilder hadde Ellen og Lars 11 barn. Nr. 7 i denne rekken: Peder Larsen Lossgård (f. 1747 på Tynset) var en av mine tipp'er. Peder ble g.m. Anne Olsdatter Kroken. De fikk en datter: Mette (1789-1861). Hun ble gift med Thore Embretsen Tørresvang (Strømseng) i 1810. De fikk 8 barn, bl.a. Anne (1811-1874). Hun giftet seg 1841 med Arnt Toresen Prestmoen (f. 1815) fra Meldal. Anne og Arnt fikk 2 døtre: Anne (f. 1835) og Mette (1841-1928). Mette ble g.m. Morten Rasmussen Bjørseth (1839-1916) fra Meldal i 1863. Han kjøpte den gamle gården Gjølme i Orkdal i 1894, og slik kom min slekt til Orkdal. De fikk 3 barn, bl.a. Rasmus (1868-1954), som ble g. 1891 m. Ildri Sivertsdtr. Glærum (1869-1899) fra Surnadal. Selv om Ildri bare ble 30 år, rakk hun å få 6 barn. Den yngste av disse var min farmor Doris (1898-1947). Hun var g.m. Ingvald Fergestad (1891-1976) fra Orkdal.Lars Svendsen Sund var altså min 5 x tipp.Dersom du er interessert i å utveksle informasjon om denne slekten kan du kontakte meg privat på e-post:rune@fergestad.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei, Rune !Jeg har sendt deg HTML-filer over det jeg har om forfedrene til Ellen Brostrupsdatter Tax samt etterkommere etter henne og Lars Svendsson Sund på din private E-post adresse.For at evt. andre interesserte skal kunne få litt info legger jeg likevel inn følgende : I følge mine kilder stemmer det at Ellen og Lars fikk 11 barn (minst 2 døde som små, 3 av dem fikk navnet Svend, og 'din' Peder var tvilling med den tredje Svend). Anders Larsson Losgård var nr. 3 (1742 - 1806). Han giftet seg med Lisbet Olsdatter og de fikk 5 barn. Lars Andersson Strålsjøhaug som var den eldste (1774 - 1857) giftet seg med Sigrid Tollevsdatter Tveråen. De fikk 7 barn, og deres sønn Andreas Larsson Strålsjøhaug (1809 - 15.12.1890) ble gift med Ingrid Simensdatter Øren den 23.07.1832. De fikk 9 barn, og deres sønn Simen Andreasson Trøan - som var min oldefar - ble gift med Goro Simensdatter Hårdnes den 24.05.1886. De fikk 4 barn sammen, og Goro hadde en sønn før ekteskapet (Olaf Olsson Trøan - han ble ca. 103 år gammel). Deres datter Olianna (min farmor) var født 06.04.1889 og døde 31.10.1979. Hun giftet seg den 03.10.1913 med Oskar Halfdan Hansen Haugrud fra Lenvik i Troms. De fikk 11 barn, en av dem er min far Sverre født 04.08.1930.Ellen og Lars var altså mine tipp * 4 (om jeg har telt riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Hei Rune!Det er godt mulig dette er kjent for deg nå så lenge etter, men tar det allikevel. Din stammor, Mette Pedersdatter var etter det jeg ser, halvsøster til en av mine stammødre, Anne (Malene) Pedersdatter, døpt i 1787 nr. 2 opp til høyre her Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 13 (1784-1790), Kronologisk liste 1787, side 10-11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6066&idx_id=6066&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Siden jeg la inn siste innlegg, har det framkommet opplysninger som tyder på at Tax-slekta er noe mindre! Som det framkommer i denne debatten Lenke er det tvilsomt at Anne Pedersdatter, f.1786 er datter av Peder Larsen Lossgård. Vi ser av Bygdebok for Tynset II/457 at Peder Larsens Stabels foreldre er Lars Pedersen Stabel, f.ca 1733 fra Fåset, gift med enke Anna Magdalena Schrøder.Han oppgis som far til Mette og Anne Pedersdøtre.Samme bygdebok, side 486 oppgir også Peder Larsen Lossgård som far til Mette og Anne. Peder Larsen Lossgård, f.1747 av foreldre Lars Svendsen Sundt (1714-1799) også fra Fåset, g.m. Ellen Brostrupsdatter Tax (1714-1781). Det eneste bygdeboka er enig med seg sjøl om er at mora til Mette heter Anne Olsdatter Kroken.Kirkeboka mellom 1753 og 1758 mangler, derfor er det vanskelig å dokumentere hva som er riktig. Men det må være snakk om to forskjellige Peder Larsen, født med omtrent 10 års mellomrom.Jeg har ikke sett noe ekteskap mellom Peder Larsen Lossgård og Anne Olsdatter Kroken. -Kanskje er forklaringa at de ble gift og fikk ei datter som ble døpt Mette (i 1789) etter Runes opplysninger. Den første var da kanskje død.Hvis det ikke dukker opp andre opplysninger, vil jeg lete etter Anna Magdalena Schrøders opprinnelse. Hennes første ektemann, løytnant G H Wolmar, dør etter 1752. Anna er nok farmor til min ane som er Anne Pedersdatter. Men det får bli en annen tråd.John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Det befinner seg i hvert fall 2 stk Tax'er ved Kongsberg Sølvverk i 1739. Dette er hammerskriver Johan Tax(t) og en 'gesvorne' Antoni Tax(t). Kilde for dette er Bergkirurgens skadejournal for 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Horten

Hei! Du har rett, John Tore. Peder Larssen Lossgård var nok ikke den 'skyldige' her. Elen Brostrupsdatter Tax og Lars Svendsen Sund hadde 11 barn. Av disse var Peder nr. 6. Han ble døpt 12.03.1747 på Tynset og ble bare ett år gammel! Selv om Peder ikke fikk sin egen gren i Tax-treet fikk det forgreninger over hele landet. Det kom tre brødre Tax fra Freiberg i Sachsen til Norge på 1650-tallet, Jacob Mathias, Johan Georg og Tobias. I alle fall de to første ble 'headhuntet' av adelsmannen Brostrup Gedde til den unge norske bergverksvirksomheten. Jacob Mathias Tax ble direktør ved Røros kobberverk og bergmester nordafjells. Gjennom sønnen Brostrup, direktør ved Kvikne kobberverk, fikk han en meget stor etterslekt. Brostrups eldste sønn, Lorentz Albert, kom til sølvverket på Kongsberg og fikk stor etterslekt sønnafjells. De øvrige barna ble gift og bosatt i Nord-Østerdalen. Av etterslekten kom mange til Trøndelag (f. eks. Ålen, Stjørdalsdalføret, Hitra og Frøya) og Finnmark. (Kåfjord kobberverk i Alta startet på 1820-tallet.) Johan Georg Tax var en periode på 1660-tallet i Brostrup Geddes tjeneste som bergskriver og forvalter av Ulefoss jernverk. Så fulgte en periode i Trondheimsområdet. Han var rådgiver for den skotske adelsmannen William Davidson, som eide Mostadmark jerverk og Ulrihsdal kobberverk i Klæbu. I 1675 ble han regimentssekretær og og auditør ved Gamle Trondhjemske nasjonale infanteriregiment. Under Gyldenløvefeiden eller Den skånske krig ble han overført til stillingen som generalkrigskommisariatsskriver med ansvar for proviantering til operasjonene i Viken. I 1680 ble han bergtiendeskriver på Kongsberg. Han drev også en mølle ved Fredrikstad. 1686-1687 var også han direktør på Røros. Han ble kalt tilbake til Kongsberg, men fikk likevel utrettet så mye at han er blitt kalt 'det syttende århundres dyktigste og mest foretakssomme direktør på Røros.' Det meste av etterslekten til Johan Georg Tax finnes sønnafjells. Tobias Tax' livsløp er ikke så godt kjent som brødrenes. Han ble nevnt i 1662 i forbindelse med en sak på Kvikne. Tobias var en kort periode fenrik i regimentet der broren var sekretær og auditør. Han forsvinner fra historien i 1676. Han hadde en sønn som dro fra Røros til Jemtland i 1679, etter at svenskene hadde ødelagt byen. Sønnen fikk etterslekt i Jemtland gjennom sin eldste datter. Resten av familien kom tilbake til Trøndelag rett før 1700 og Den store nordiske krig. I november 2009 kom boken 'Bergmannsslekten Tax'. Se her: http://www.slektentax.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hjertelig takk for avklaringen, Harald! -Mette og Anne Pedersdøtre er altså ikke av Tax-opphav. -Det hadde ikke vært meg imot å tilhøre den familien, men en kan ikke velge opphav. Tax-boka virker interessant og må nok studeres. Jeg har riktignok noen uavklarte aner i bergverksmiljøene Svorkmo/Løkken, Undal og Kvikne, men om jeg allikevel får kontakt med Tax gjenstår å se.-Fra å være ei Senja-jente med ukjent opphav, har jeg nå fått dokumentert min ane, Anne (Malene) Pedersdatters opphav!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.