Gå til innhold
Arkivverket

[#14879] Hedmark: Hemmning Hammer og hans datter? Kierstine


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge FT1801 for gården Spiedahlen i Furnes annex i Wang, (Lenke), er Kierstine Hemmingsd. g.m. Anders Peders. På samme gård bor det en Hemming Hammer som muligens kan være Kierstine sin far. Alderen stemmer bra, og Hemming er en uvanlig navn i Wang på denne tiden. Hemming er ''Vagtmester og huusmand med jord''.Kan noen hjelpe meg med å avklare Hemming og Kierstine sine eventuelle slektsforhold - og deres aner? Hvor kan etternavnet Hammer stamme fra? Det finnes jo flere gårder i Hedmark som heter Hammer e.l.Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne passer godt: Døpt Dom. Sexag: 1764 (25.02.1764) Kirsti, datter av Hemming Jensen Nerqværn og hust: Barbro Nielsd: (Vang Mini 3 1734-1809 5/12 f.150b). Nederkvern ligger som kjent i Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for det Geir. Det virker jo svært sannsynlig.Vet noen om gården Nederkvern og slekten der er omtalt i ''Furnes bygdebok''?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gården er omtalt, men ikke denne slekten. Som i så mange bygdebøker glimrer husmenn og plasser med sitt fravær. Bind 2,3 og 4 mangler personregister. Bind 2 omtaler en del håndverkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Derimot er det mulig at Ingebor Andersdatter på Spikdalen i 1801 er den I.A.(1794-1861) gift med Hans Thorsen (1789-1863) på Ødegaarden som ble utskilt fra Spikdalen 1829/30. Om dette er tilfelle, kan jeg sende deg kopi av de 3 sidene om du oppgir adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Geir. Det hadde jeg satt stor pris på. Det høres jo slett ikke usannsynlig ut at det dreier seg om riktig person, og det hadde vært spennende å se på dette.Min adresse: Rune Fergestad, Pettersløkka 27 a, 3040 Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er riktignok født to Ingebaar Andersdatter i 1794, foruten din også en datter av Anders Mortensen Øxseth Eie og Pernille Erichsdatter. Imidlertid blir Hans Thoresen og Ingebor Andersdatters første barn døpt mens de bor på Spidahls Eie (Spikdalen eie)og vielsen 17.05.1816 bekrefter at Pernille kommer nettopp derfra (som ektemannen).Kopiene sendes lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Hei!Dette er et gammelt tema og muligens har du funnet det du lette etter? Imidlertid er det slik at Hemming-navnet finnes brukt fra tid til annen i Veldre og Furnes. Jeg vil tro det bare er brukt i en slekt? Jeg kan muligens ha ytterligere informasjon dersom det fortsatt er av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Corporal Hemming Jensen Hammer og Barbro Nielsdatter Høyum ble gift 8. des 1763 i Vang. Tidligere er Barbro Høyum på Hammer gaard fadder til et barn på Hammerseie i 1761 og et barn på Holset i 1763, der kalt Barbro Nielsdatter Hammergaard. Hemming Jensen Nerkvern og Barbro Nielsdatter får datteren Kirsti i 1764 (Kierstine) og Nicoline i 1771. Corporal Hammer er også et vanlig navn på Hemming Jensen i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk skal du ha Asbjørn. Hvis du har noe mer informasjon om anene både til Hemming og Barbro er jeg svært interessert i dette. Hvis du i tillegg vet om disse personene er omtalt i bygdebøker e.l. hadde det vært supert med noen tips...?Siden Hemming er korporal er det kanskje mulig å finne ut noe mer om hans liv og levned...?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.