Gå til innhold
Arkivverket

[#14880] Ambjørg Holgesdatter Vangen og Nils Hansen Storelien Ål


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Ambjørg Holgesdatter Rime/Vangen skal være født ca 1729 ifølge Botolf Baklien, men ved FT-1801 var hun 84 år(altså født ca 1717). Jeg lurer rett og slett på om det finnes skifte på Ambjørg i ca 1818, for det er litt usikkert om hun er mor til min ane Anders Nilsen som var 50 år ved FT-1801.Det jeg vet om Ambjørg Holgesdatter Rime/Vangen: Hun fikk flere barn utenfor ekteskap:1)Asle Knutson døpt 13.10.1748. Far Knut Asleson Skattebøl.2)Holge Knutson døpt 15.11.1750. Samme far som over.3)Sindre Olsson døpt 29.05.1754. Far var Ola Torgeirson Sundrebrei.Etter det tredje leiermålet fikk Ambjørg 8 års tukthus, men Botolf Baklien regner det som sannsynlig at hun rømte ut fra Ål. Kirkeboka viser iallefall at hun var tilbake i Ål igjen allerede i 1758, da hun fikk offentlig tilgivelse for 'fylderi og bannskap' ifølge kirkeboka. Botolf Baklien skriver at hun fikk disse barna med Nils Hansen Storelien, som hun ble gift med i 1763:4)Anders Nilsen som ut fra FT-1801 skal være født ca 1751, men Botolf Baklien tror at han ble født etter 1754 på et annet sted enn i Ål.Han er ikke å finne som døpt i Ål eller Gol i tiden 1750-54. Han ble gift 28.06.1780 med Liv Endresdatter fra Liahagen, og de er blant mine aner. Far var Nils Hansen Storelien.5)Hans Nilsen Født: Ca 1755 Død: 1846. Samme far som nr. 5.6)Birgit Nilsdatter Døpt:20.05.1762. Samme far som nr. 4 0g 5. Så ble Ambjørg Holgesdatter trolovet 10.11.1763 med Nils Hansen Storelien, og de ble gift i Ål 21.12 .1763.7)Ingebjørg Nilsdatter døpt 15.05.1768.Her er det jo mye man kan forundre seg over, men at giftermålet mellom Nils Hansen og Ambjørg Holgesdatter kan nok skyldes at Nils ser ut til å være den Hanse-Nils som satt i fengsel for brotsverk. Lensmannen fikk han ut av fengselet med å gi han et ukrotet gangjern som han skulle lage et tilsvarende etter for å bli sluppet fri fra fengslet. Det greide Nils, og han slapp ut. Han var visst hos lensmannen i noen år etter dette. Nils Hansen Storelien døde 10.08.1801, men bodde da i Vangen(Nordre Rime).Det skulle vært interessant å vite hva som kommer frem i eventuelle skifter etter disse. Slik som Ambjørg Holgesdatter for frem, så kan man jo også lure på om Nils Hansen Storelien er far til min ane Anders, men kilder ellers tilsier jo det. Det er også av interesse å vite eventuelt mikrofilmnummer hvis skifter for Ål i disse årene er mikrfilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.