Gå til innhold
Arkivverket

[#14882] Johan Jakobsen Brobakke reiste til Amerika i 1892


Gjest Tor Brobakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Brobakke

Har noen opplysninger om min bestefars yngste bror Johan Jakobsen Brobakke, født i Davik kommune i Nordfjord 30.11.1872, og som reiste til Nord-Amerika, fra Bergen 13.04.1892. Jeg har ingen sikre holdepunkter for om han kom tilbake eller ble værende 'over there'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Kvien

Ref. 14917 Ved søk på Ancestry.com finnes én forekomst av Brobakke, og ganske mange på Brobakken. Kanskje noen av de som leser innlegget ditt har tilgang til 'obituaries' eller kan finne et 'social security' nummer for deg? Desverre er det få gratis tilgjengelige opplysninger i USA. Siden du er ny på dette, kan Mormonerkirkens arkiver være nyttige: 'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Det er lite truleg at ein person f. 1872 fekk eit social security nummer. Ev etterkomarane har gjerne fått. Dødslista SSDI (Social Security Death Index) er gratis å slå opp i, m.a. her: Lenke Lista inneheld stort sett dødsfall etter 1962, og ho er ikkje komplett. Etternamnet for ei kvinne er oftast mannen sitt. Det er ingen Brobakke og berre 5 Brobakken i SSDI pr. i dag. Alle fekk nummeret sitt i Minnesota. Berre to av dei er mannfolk.Telefonkatalogen er kan hende vel så nyttig. Ein kan også leggje att melding (på engelsk) på 'message boards' på RootsWeb og/eller GenForum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk Tor - for at du hjelper en nybegynner. Du har gitt meg mye hjelp, og motivasjon til å fortsette å lete. Men jeg tror det er noe galt med den lenken du la ut til Mormonerkirkens arkiver?! Takk også til deg Macdonald: Disse 5 Brobakken fra Minnesota har jeg kommet over andre steder også. Hvor stor sjanse er det for at han heller brukte Jakobsen enn Brobakke som navn? Nord-Amerikanerne liker ikke navn (ord) som slutter på trykklette vokaler. Brobakken blir derfor litt annerledes, men siden deet er flere som har navnet Borbakken enn Brobakke i dag, vil jeg tro at det er en annen slekt. Men disse sporene skal følges opp - og 'message boardene' skal prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Først, mormonernes databaser finner du her: [url="http://www.familysearch.org>http://www.familysearch.org-------------Hvem er Einar Brobakke og Nicolai Pedersen Brobakke, er det en slektning av din Johan? Einar er å finne på Ellis Island, skulle til Nicolai i Canada.---------Johan emigrerte:Lenkeer dette Johans familie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Hei og takk Laila. Du hjelper mange ser jeg!! Takk for mormonernes database - den skal jeg se på etterpå. Einar Brobakke er ikke en slektning av Johan - jeg har også funnet ham på Ellis: Han tilhører en familie som kommer fra samme sted på Bryggja i Nordfjord - derav etternavnet. Nicolai har jeg også funnet - ikke minst gjennom Western Land Grants i Canada - men han er ikke i den (vår/min) familie(n) heller. Ja, du har funnet Johans familie: Oversikten er fra 1865: Foreldrene og de eldste var da født. I årene etter kom Malene (1867), min bestefar Gabriel (1869) og da Johan til slutt i 1872. Foreldrene hans, Jakob og Kristiane, druknet sammen med andre i 1876 på vei til barsøl på den andre siden av Nordfjord. Johan var altså foreldreløs som 4 åring, og dro til Nord-Amerika før han fylte 20 ....13.04.92. Her slutter alle spor. Så vidt meg bekjent dro ingen andre over og ble værende (min bestefar Gabriel var over, men returnerte...heldigvis!!) Jeg jobber nå med å finne mulig skip med mulige anløp i Usa/Canada. Du har rett - navnet hans gir mange muligheter. Skifte - hjelp meg: Hvilket instans tok seg av det da - hvor ble det registrert? I alle tilfeller døde de for tidlig til at det kan gi noen spor? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hmmmmmmmm. Du sier Gabriel dro over og kom tebasj, når var det da?,Skifter finner du i statsarkivene. Sjekk hvilket din kommune tilhører, og ring, eller skriv et pittelite brev! L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

I fylkesarkivet for SFj står det under 'Inn- og utflytte' at Gabriel Brobakke dro til Nord-Amerika i 1890. Ikke noe om når han kom tilbake, men i folketellingen i 1900 finner vi han som skredder på Stårheim i Nordfjord. PS! Jeg fant opplysninger om Johan Jakobsen Brobakkes (og Gabriels) eldre søster, Malene, gjennom 'mormonerlenken'. Jeg fant navn på ektemann. 'Submitter' er en Oskar Nostvold i Anchorage, Alaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da er det jo bare å ta kontakt da! Oskar Nostvold 4840 Kent St Anchorage, AK 99503-7065 tlf(907)561-1614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Laila - takk for adresse til Nostvold.....og interesse! Utfra det jeg fant i mormonerarkivet, KAN det virke som om søsteren hans, Malene, også dro. Men det kan likegodt være slektninger av mannen hennes som er linken til Alaska. Jeg vurdere det derfor slik at det er viktig å fortsette arbeidet med Johan separat, inntil jeg har fått svar fra O. Nostvold om hva han vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, som du sikkert vet, har jeg funnet ett par stykker i USA. Mange, veldig mange, er funnet utfra det vi har funnet av annen familie, altså ikke direkte den først etterlyste emigranten. Alle opplysninger er relevante. Hva het Malene som gift? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Ja, ikke misforstå meg - sporet til Alaska er for meg svært oppløftende og spennende. Ikke minst fordi Malene er min grandtante, slik Johan er min grandonkel. Malene Jakobsdatter Brobakke giftet seg 23. okt. 1896 med en Johan Danielson fra Sunnmøre, Gursken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg ser du har fått assistanse av Laila som har hjulpet svært mange i dette forumet. Jeg tror jeg ville sjekket litt mer om denne grandtanten din, og finne ut litt mer om eventuelle slektninger på Sunnmøre. Gursken er vel på Gurskøy ikke langt fra Bryggja, så hvis du kunne finne ut litt om mannen hennes, og hans og hennes emigrasjon, så kan det være at de har slekt på Gurskøy som kan hjelpe deg videre. Gamle Amerikabrev kan være av uvurderlig hjelp. Emigrasjon skjedde også fra Ålesund, noe som du bør sjekke ut for disse to. Jeg forsøkte med et søk på denne Oslar Nostvold uten å finne ham på 'white pages'. Det ser ut som Nøstvold er et Levanger-navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Takk, Tor, det er vanskelig å alltid være den 'oppdragende part' i dette forum, særlig når man føler at man 'kjefter' for å få lov å hjelpe! :o)) L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Ringte og snakket med Oskar Nostvold i kveld. En utrolig hyggelig og sprek 82-åring i Anchorage. Vi fant ut at linken mellom min grandtante Malene Jakobsdatter Brobakke og hans slekt, er hans morsfamilie som kommer fra Gursken på Gurskøya. Han er interessert i å vite mer om sin morsslekt - og jeg lovet å prøve å hjelpe ham med bygdebøker derfra. Han skal se om han har noe mer om min grandtante Marlene: Det kan virke som om hennes mann, Johan Danielson, var i slekt med hans bestemor. Vi skal mailes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Etter det jeg kan se, ble nok Malene og Daniel her på berget. Finner dem i hvertfall ikke som emigranter....De bor på Nupen i 1900 med barn: LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk, Laila. Barna deres, Dankert og Jenny (og kanskje flere etter 1900) var altså søskenbarn av min far. Helt ukjent! Jeg går videre på dette - kanskje gjennlevende tremenninger vet noe om yngsteman av onklene deres - Johan? Utfra passasjerlista som Johan J. B. står opført på, ser det ut tl at han reiste med minst en kamerat, - like gamle Jørgen Torleifsen Rimstad (Rimstad-navnet kommer fra Bryggja/Maurstad. Kan det være et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Johan Daniel Elias Danielson Nupen 31/8 1871 - 12/1 1960 g 1896 med Malene Jakobsd. Brobakke fra Davik 4/4 1867 - 23/9 1952, hadde barna: Dankert 27/1 1895 - 18/2 1925, Jenny Kamilla 22/7 1898 - 20/9 1962 g m Ola Ananiasson Torset, Sigmund Åsmund 23/12 1900 - (overtok gården, ugift), Agnes 3/10 1902, Karl Johan 1/9 1905, Njål Sverre 15/4 1914 - 19/9 1971 g 1939 Bergjot Utgård, bosatt Ålesund.Det er i bygdeboka ikke nevnt noe om utvandring hverken for Johan eller noen av barna. Johan hadde kun 1 søster, Oluffa Henrikke Marie, som ble gift i Ytre Halle, og 1 halvsøster (utenom ekteskap), Hanna, som ble gift i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Du har hjulpet meg stort, Martin. Ut fra disse opplysningene fikk Johan Danielson og Marlene Brobakke 6 barn, men bare to av dem er rapportert gift, dvs. (!!?) som da har potensielle barn som er mine tremenninger. Det må jeg undersøke. De er vel de som da ev. vet noe om sin grandonkel Johan Jakobsen Brobakke. Ut fra dette fikk min grandtante sitt siste barn, Njål Sverre, da hun var 47! Jeg tror det er Johan Danielsons halvsøster som er linken til Oskar Nostvold (som forøvrig har sin farsfamilie fra Malvik i (N?)-Trøndelag): Disse infoene skal jeg formidle til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Har noen tilgang til og mulighet for å sjekke California Death Index 1940 - 1997 - for en (Johan Jakobsen) Brobakke?Hvordan kan man skaffe seg oversikt over passsasjerlistene til følgende skip: Fra Liverpool - New York: S/SAlaska (Gudion Line) dep. 24.04.1892 Fra Liverpool - New York: S/S Aurania (Cunard Line) dep. 24.04.1892 Line) dep. 25.04.1892 Fra Liverpool - New York: S/S Lake Huron (Beaver Line) dep. 26.04.1892 Fra ???? - Halifax: S/S Sarmatian (Allan Line) dep. 26.04.1892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er ingen der som heter Brobakke der. Hvor har du det ifra?California Death Index kan du selv søke i på www.rootsweb.com Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

På Ancestry.com - denne tjenesten gir meg et treff for Brobakke i CDI fra 1940. Vel, jeg får teste rootsweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.