Gå til innhold
Arkivverket

[#14882] Johan Jakobsen Brobakke reiste til Amerika i 1892


Gjest Tor Brobakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Da skjønner jeg. Dette erDen avdødes navn: ELEANORE Marvel HENRY FEMALE Født: 19 Sep 1910 Død: 7 Feb 1992 Født i NORTH DAKOTA døde i RIVERSIDE SS# 551326453 Mors pikenavn: BROBAKKE Farsnavn: Nupen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk! Pikenavn Brobakke - farsnavn Nupen: Det betyr at sporet leder til Gursken/Gurskøya. Men hvem kan mor til Eleanore være - Malene står ikke registert med en datter med det navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Rasmus Hermann Peter Martinusson Nupen 11/7 1880 - 3/1 1960 g Kristina Anna Brobakke. Reiste til Amerika 1900 og ble farmer i N - Dakota.Rasmus var son av Martinus Andersson Lillerovde fra Rovde (1838 - 1918) i hans 2. ekteskap 1866 med Anne Gurine Indresøvde 1840-1902. Martinus hadde 8 barn. 5 av disse utvandret. 2 av de til Sør-Afrika via Amerika.Kilde: Soga om Sande og Rovde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

TAKK. Linken er lagret. Men - jeg maser mye på deg nå: Jeg har vansker med å lese skriften: Barna er Arthur? (11)- Eleanore (9)..., men det kan virke som om navnet Marvel står oppført som en nytt barn...like gammel? Og det er en yngre datter...jeg klarer ikke å tyde navnet! Moren - Christine og ektemann K. M. (?) er født i Norge ca. 1882 og 1880. Christine het altså Brobakke ved fødsel. Helt ukjent. Jeg må undersøke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk igjen, Martin? Du finner ingen opplysninger om hvilket sted denne Kristina Anna Brobakke kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg håper du har lagret bildet, ikke bare linken, jeg har nemlig lagt dette på min hjemmesideserver, og kommer til å slette det snart.(jeg får lest dette helt fint!)Følgende barn er oppgitt: Arthur, 11 år Lucile, 9 år Marvel, 9 år Hazel, 5 x/12 år.Ingen 'Eleanore', Marvel er nok den Eleanore vi har funnet død. L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Ja, Laila, jeg har lagret bildet - du kan fint slette nå. Jeg finner Kristine (Anna) Brobakke ved 1900-folketellingen i Bergen som tjenestepike født i Davik 1881. Men jeg kan ikke finne henne blant de døpte dette året gjennom fylkesarkivet. Jeg finner derfor ikke ut hvem foreldrene hennes er,slik at jeg får avklart om hun stammer fra min (og Johan J. Brobakkes) familie eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Beklager, men det står hverken farsnavn eller hvor Kristina kommer fra. Ettersom dette er grannegården til der Malene Jakobsd. Brobakke ble gift, er det nærliggende å tenke seg at de må være fra samme sted, kanskje slektninger, og at Rasmus Nupen er blitt kjent med Kristina gjennom Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Akurat, Martin, dette med nabogården burde tilsi at det er en slektning; kanskje er Malene tanta? Malene hadde eldre brødre. Apropos: Du skriver Kristina - gjenom folketellingen i 1900 står hun oppført som Kristine: I USA er hun registrert som Christine. Jeg får vel stole på det siste .....e?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Som Laila sier, navn ble skrevet slik man trodde det skulle skrives, og ofte ble det navnet man fikk i dåpen endret i dagligtale. Derfor kan denne Kristine være den samme som:Kristiane Alida Larsd. Brobakke Kyrkje Rugsund Fødselsdato 12.5.1881 Dåpsdato 19.6.1881Far Lars Anderss. Far's bustad Brobakke Far's yrke gaardbr. Mor Oline Jakobsd. Mor's bustad BrobakkeOvenstående finner du i Fylkesarkivet sin base, og årstallet stemmer i hvert fall. Men som du skjønner lurer det alltid en liten usikkerhet i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Da har jeg lært noe (mye) i dag! Mange, mange takk! Utallige søk og letinger. Du har rett i usikkerheten, men det må være slik: Oline er Malenes eldre søster, og Malene på Gurskøya er tanten hennes - og Kristine/Christine gifter seg med nabogutten og emigrerer 19 år gammel. Jeg forsøker nå å få kontakt med slektninger som lever i USA, for å se om de kjenner til Johan Jakobsen Brobakke sin skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Gode hjelpere har tidligere etterlyst info om hvordan det går/gikk i de sakene de har nedlagt tid og krefter for å hjelpe: Derfor dette - selv om alt ikke ennå er klart (det kommer derfor en avsluttende medling til): Identifisering av avdøde Christine Brobakke Nupen (niese av Johan Jakobsen Brobakke), ble en utløsende faktor. Obituary angående et av hennes barn i Bismarck Tribune ND ble viktig. Hennes yngste datter Edna f. 1920 (min tremenning)i lever ennå i ND og husker Johan Jakobsen Brobakke og at han bodde i Branded (må være Brandon) Manitoba, Canada. Vet ennå ikke mer, men det betyr jo at min grandonkel etter all sannsynlighet slo seg ned der og ble gammel, som det heter. Min lokale hjelper, Arnold Nupen (58), nevø av Edna, skal snakke med henne på søndag(!), og jeg venter spent på resultatet av det. Derfor foreløpig takk til Laila, Tor og Martin Aarskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Gratulerer Tor. Fint å kunne være til hjelp. Rasmus Nupen er faktisk en fjern slektning av meg. Firmenning til min Oldemor. Ikke mye å skryte av men allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Marianne Sulesund

Tor B. du spurte om Brobakke/Brubakke hva de kunne kalle seg 'over there', tenkte på hvordan det navnet ville uttales på engelsk, BRUBECK, som Dave Brubeck, jazzmusikeren! Musikalske gener i familien? ;o) mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Jeg har en fortid som en av Nordfjords dårligste dansemusikere, Marianne. Kanskje det gir et grunnlag for å hevde genetisk slektskap med Dave Brubeck? Vel, Johan Jakobsen Brobakke tok navnet John Jackson og slo seg altså ned i Brandon, Manitoba, og representerer del den delen av emigrantene som skiftet helt identitet. Uvisst dog av hvilken grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.