Gå til innhold
Arkivverket

[#14883] Tynset/Orkdal: Ole Johansen g.m. Gjertrud Pedersdtr Tuveng (f. 1838)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Gjertrud Pedersdtr Tuvengtrøen ble født 27/10 1838 i Tynset, som datter av Peder Pedersen Tuveng (f. 1806), og Marit Olsd. Holan.Gjertrud ble gift med Ole Johansen, og de fikk 10 barn, hvor den eldste var Johan Petter, f. 1859. Min oldemor Oline var nr. 4 i rekken, og ble født i 1862. I FT1865 bodde denne husholdningen på gården Skjenald i Orkdal.I følge FT1865 (Lenke) ble Ole født ca 1838 i Orkdalen. Han var huseier med jord og fisker.Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor Ole - min tippoldefar - stammer fra?Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ole Johansen F 22 des 1839 Døpt i Orkdal 1 mars 1840. Foreldre Johan Eriksen og Susanna Toresdatter. Det var det jeg fant hos Mormonerne. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Din tippoldefar Ole stammer fra Tynset og dette er de opplysningene jeg har om slekta. Gjertrud Pedersdtr. Tuvengtrøen,f. 27.10.1838 var datter av Peder Pedersen Tuvengtrøen, f. 1806 og Marit Olsdtr. Holan, f.1810. Gården Holan er på Tynset. Peder var sønn av Peder Eriksen Tuvengtrøen, f. 1784. d. 1848, g. 1804 m. Gjertru Pedersdtr. Lillestu Utby, Tynset, f. 1775, d. 1842. Peders foreldre: Erik Pedersen Ordertrøen, Tynset, f. 1753, d. 1796, g. 1781 m. Goro Jonsdtr. Tuvengtrøen, dtr. på gården, f. 1758, d. 1849. Goros foreldre: Jon Olsen Tuveng, f. 1719, d. 1775, g. 1748 m. Lisbet Olsdtr. Søgård, Tynset, f. 1727, d. 1803. De hadde 10 barn, Goro var nr.6. Jons foreldre: Ole Jonsen Tuveng, f. 1689, d. 1736, g.m. Goro Iversdtr. f. 1696, d. 1773. Oles foreldre: Jon Olsen Tuveng, f. 1660, d. 1713. Han var g. 2 g. hans første kone er ukjent. Hans 2. kone var Kirsten Larsdtr, f. 1675, d. 1726. Ettersom Ole var den eldste, var han kanskje sønn av Jons 1. kone. Jon Olsens foreldre: Ole Jonsen Tuveng, ødegårdsmann i 1660, d. før 1688. G. m. Abelone. Den 1. bruker av Tuveng som er nevnt var Jon Tuveng, nevnt i skattemanntall i 1648.Opplysninger om den andre sida av slekta har jeg ikke, men alle disse gårdene er nevnt i bygdeboka for Tynset, en av de beste bygdebøkene jeg har lest, når det gjelder opplysninger om slekt. Jon Tuveng var min 8x- tippoldefar. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei igjen! Jeg ser nå at jeg har tenkt på feil Ole, - det begynner å bli sent på kvelden!! Det jeg har skrevet er Gjertruds slekt, men den hadde du kanskje greie på fra før! Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Aslaug. Nei, jeg hadde ikke på langt nær så langt bakover. Strålende. Tusen takk!Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk skal du ha Sigbjørn.Det virker jo overveiende sannsynlig at det dreier seg om de rette personene som du fant. Det som får meg til å stusse er fødselsdatoen til Ole på Familysearch. Den stemmer nemlig ikke med den datoen jeg har i mine papirer. Jeg har fått beskjed om at denne datoen er hentet fra gravstenen til Ole (men det trenger jo ikke å stemme). Det trenger jo forresten ikke være to forskjellige personer selv om det er ulike datoer ute og går.Dette betyr vel at jeg blir nødt for å dra til RA og lete i kirkebøkene der.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

I følge Tynset bygdebok var Ole Johansen f.1839. Om Gjertruds foreldre står det at hele familien flyttet til Hemne 1840, i 1865 bor de på Orkdalsøra og i 1875 er nevnt Narviksøyen i Orkdal. Ole Johansen er nevnt som formann ved Thams Bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei, RuneJeg tror nok at det Sigbjørn fant er riktig. Hvis du ser på tellingen i 1865, står Susana Toresdt. oppført som Ole Johansens mor.I kirkeboka for Orkdal står det følgede:Født 22.12. 1839, døpt 1.3. s.å.: Ole JohansenForeldre: inderst Johan Eriksen Skjenald paa Nærvigsøren og Susanna Toresdt.Faddere: Jon Ingebrigtsen Haugen, hans kone Ingebor Eriksdt. og Tore Arntsen Nærvigsøren.Når og hvor døde Ole Johansen ? Hvis han døde i Orkdal innenfor det tidsrommet jeg har microkort, kan jeg sjekke hvilke opplysninger om ham som står der, og hvordan det evt. passer med gravsteinsopplysningene.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Inger. I følge mine papirer døde Ole 10. okt. 1931 i Orkdal. Dette har jeg fra slektspapirer nedtegnet av en ukjent slektning, og må ta informasjonen for det den er - nemlig helt uten kildehenvisninger.Dette rimer litt dårlig med en svært dårlig kopi av et skifte som jeg også sitter på. Her står det (så vidt jeg kan se):''Marit Rigstad. Fjordgaten 29. Orkedalsøren.Ved skifte etter fhv. skoginspektør Ole Johansen og hans fru Gjertrud Pedersdatter av Orkedal sluttet ??/? 191? tilfaldt der deres sønn Ole Johansen Nervik i U.S.A. i arv kr. ????, som har været forvaltet av Orkdals Overformynderi, da hans adresse i U.S.A. var ukjent.Det er bragt på det rene at Ole Johansen Nervik er avgaat ved døden i Seattle, Washington 25/11 1917(?). .........''Kopien er så dårlig at jeg ikke kan være sikker på om det står 191? (eller 19??) ved datoen for skiftet, men det ser slik ut. Det rimer dårlig med Ole Johansen sin dødsdato i 1931.Det er dessverre helt umulig å si hva som står på signeringsdatoen også. Men den ser i hvert fall ut som den er underskrevet av ''For Skifteforvalteren. R. R. Smith'' (kanskje....)Jeg stusser forresten også litt over sønnen Ole sitt fødselsår som er oppgitt til 1856. Da var i så fall foreldrene 17-18 år. I FT1865 står det en Ole som sønn, men han er født ca 1864. Det er vel ikke sannsynlig at de har døpt en ny Ole i 1864 mens det fortsatt var en eldre bror Ole som fortsatt var i live? Og hvor var den eldste Ole i så fall i 1865? Det var vel litt tidlig å flytte hjemmefra som 9-åring?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiForeslår at du kontakter kirkekontoret i Orkdal, og spør om de kan slå opp i kirkeboka for Orkdal i 1931 for å se om det står oppgitt flere opplysninger om ham. (Eller kanskje det er Statsarkivet i Trondheim som har bøkene, i tilfelle må du henvende deg skriftlig til dem for å få det sjekket.) Det kan også være lurt å sjekke om det finnes skifte etter ham. Jeg har ikke skifteregister så langt fram i tid. (Og da tror jeg ikke Statsarkivet har det heller; jeg fikk nemlig skifteregistrene derfra).Hvis jeg forstår deg riktig så er Ole Johansen og Gjertrud Pedersdt. nevnt i skiftet etter Marit Rigstad (Fjordgaten 29, Orkedalsøren). Det skulle være mulig å få avskrift/kopi at dette skiftet også. Vet du når Marit Rigstad døde ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Inger.Marit Rigstad var den yngste av de 10 søsknene, og hun var gift med Anton Oluf Rigstad. Marit døde i følge mine papirer 28/12 1957 i Orkdal, 84 år gammel.Denne kopien jeg har er så dårlig at det nesten er umulig å se hva som står, men jeg tror det er slik at dette brevet fra Orkdal skifterett opplyser Marit om hva hennes del av arven etter foreldrene var - etter at arvingene etter hennes eldste gjenlevende bror hadde fått sin del.Jeg følger din oppfordring Inger, og tar kontakt med både Statsarkivet og kirkekontoret i Orkdal, så får vi se hva som kommer ut av det.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Kirkevergen på Orkanger har kikket gjennom kirkebøkene for Orkanger og Orkdal i perioden 1921-39, uten å finne Ole.Han kikket også gjennom gravferdsprotokollen som strekker seg tilbake til 1899. Den inneholder ikke nok opplysninger til at han kan fastsette at det er riktig person, men han fant følgende som er interessant:Gjertrud Johansen, gravlagt 17.06.1908 Ole Johansen, gravlagt 16.08.1914Begge ligger i bygslet grav ved siden av hverandre, noe som antyder at de er mann og kone. Det står ikke andre opplysninger i protokollen.Kanskje finnes det et skifter rundt denne tiden som kan fastslå om dette er riktige Ole og Gjertrud?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei, igjenJeg slo opp i klokkerbok for Orkdal, og fant følgende:Død 10.6.1908, begr. 17.6. 1908: Gifte Gjertrud Johansen før Pedersen, f. 13.10.1838, fødested Tuveng, Tynset. Bopæl Nærvigsør. Mannens navn er oppgitt som skoginspektør Johansen.Dette skulle vel vise at det her er snakk om de riktige. Klokkerboka går ikke lenger enn til 1912, så jeg får dessverre ikke sjekket dødsfallet til Ole Johansen.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Inger.Takk for det! Da er det vel borti 100% sikkert at det er de riktige Ole og Gjertrud kirkevergen fant.Sitter du på skifter så langt fram i tid at du kan hjelpe meg med skiftet etter Ole (ca 1914)?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei, RuneDessverre har jeg ikke skifteregister så langt. (avslutningsprotokoll til 1902, behandlingsprotokoll til 1910). Skifter har jeg bare av dem jeg har fått sjekket selv, eller skrevet av av andre, så de er temmelig sporadiske, men det har da blitt en del etterhvert)Med hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Inger.OK. Tusen takk for hjelpen i alle fall! Vi får se hva Statsarkivet kan ''hoste'' opp da.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Fergestad

I innlegg 8 skrev Inger B. at hun fant ''Johan Eriksen Skjenald paa Nærvigsøren'' som far til Ole Johansen i kirkeboka. Nå lurer jeg på om det er mulig å finne ut mer om hans aner?I Orkdalsboka (Skrondal), bind 3, s. 19, står det omtalt en Johan Sponnick som eier av Nerviksmyra (matr. nr. 3, løpenr. 139) i 1838. Men dette kan vel ikke være den Johan jeg er på utkikk etter? Faren til Ole kan vel ikke sittet så godt i det at han eide sitt eget bruk? Denne Johan Eriksen er ikke omtalt under Skjenald i Orkdalsboka.Jeg finner ikke Johan i FT1865 for Orkdal, så da er han sannsynligvis død. Hans kone Susanna Toresdtr bor da hos sønnen på Skjenald ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61638.wc2&variabel=0&postnr=392&fulle=true&spraak=n>Lenke). I FT1801 finner jeg ingen Johan Eriksen i Orkdal. Jeg finner imidlertid en Jon Eriksen på Aunemo (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Finn Karlsen

Iflg kirkeboka blir Johan Eriksen og Susanne Thoresdtr gift 17.06.1830. Som far er da oppgitt Erik Larsen Hofsøren.Johan er døpt 30.08.1801 under navnet Johan Mathies og med foreldre Erich Larsen Ofstad og Olava Olsdtr (Øren).Susanna er født 21.09.1802 og døpt 10.10.1802.Mvh Finn K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Finn.Tusen takk skal du ha! Denne Ofstad-gården er vel sannsynligvis den i Byneset (og ikke den i Meldal)?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Finn Karlsen

Hei Rune Jeg tror nok det er Ofstad på Geitastranda, nå Orkdal kommune, tidligere Børsa. Blant annet kirka der het tidligere Ofstad kirkeMvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.