Gå til innhold
Arkivverket

[#14889] Josefine Wennersten og Dampskipfører Hans J Halvorsen


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Hei. Jeg søker mer informasjon om Josefine Wennersten. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at hun giftet seg med dampskipfører Hans Jørgen Halvorsen f 17/12-1850. Har også snuset frem at hun muligens kom fra Olumstad i Våle, men fant ikke noe i bygdeboka. Hans Jørgen het tidligere Larsen, men byttet etternavn. Han ble født i Sandsvær. Er veldig interessert i mer utfyllende informasjon om Hans Jørgen også. Vet at han førte 'Drammens Juno' og 'Kristiania Juno' men vil gjerne vite mye, mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

I hvilket fylke befinner disse stedene seg, Vestfold?Har du funnet Hans i 1865? Jeg antar dette er familien i Holmestrand LenkeDersom du vet at de giftet seg, har du funnet vielsen? På FS IGI er det ~40 vielser mellom Josefine og Hans (kun fornavn) i perioden 1870-80. Dersom Hans over er riktig er nok dette vielsen JOSEFINE LOVISE JOHANNESDR + HANS JORGEN LARSSEN Marriage: 29 JAN 1875 Holmestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Det stemmer det at det er den familien. Dette var fin informasjon å få. Ikke rart at jeg ikke har funnet noe, når Josefine Lovise Johannesdatter er fødenavnet hennes. Men når mannen tok etternavnet til faren sin(Halvorsen), så er det jo mulig at kona og ville bytte?? Eller at navnet sto feil i de kildene jeg har.Tusen takk. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Takker igjen. Fant ut om slekta til Hans J også da jeg skulle se i Våle bygdebok på gården Olumstad. Tenkte at nå skulle jeg finne ut om Josefine Lovise.........men isteden fant jeg masse om Hans Jørgens slekt. Har nok hatt litt feilopplysninger tidligere, men nå ser alt mye bedre ut.Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mette Gjertsen

Tidligere her kom vi fram til at Josefine Lovise Johannesdatter, var den samme som Josefine Wennersten. Er ikke helt sikker på det nå lenger, ettersom jeg leste i ett bind av 'Holmestrandia' ('Holmestrandsbok')at Josefine Wennersten ble født 7 oct 1850 i Holmestrand, og var datter av en Wennersten(arbeider) fra Sverige. Hun døde 28 feb 1896. Det er jo fortsatt mulig at hun 'fornorsket' navnet sitt før vielsen, men hun ble tydligvis født Wennersten??!!Hvis det er noen som kan bidra med noe, blir jeg veldig glad!!Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hvis hun byttet navn/eller brukte farsnavn Johannesen istedenfor Wennersten, er det vel mulig at faren til Josefine het Johannes (Wennersten), og er fra Sverige???Dette blir litt mye teori da, men det er vel mulig.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ungkaren Johan Venersten, 48 år gammel svenske i Holmestrand 1865, må vel kanskje påta seg farskapet.I følge IGI ble en Josephine Louise Johansen, datter av Johannes Jansen og Karen Olsdatter, født i Holmestrand 9. oktober 1850 og døpt 17. august året etter. Kirkeboken vil vel vise om dette er riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mette Gjertsen

Hei.Har funnet Josefine Lovise døpt i kirkeboken. Og det stemmer at hun er født 9 okt 1950, og døpt 17 aug året etter. Johannes Jansen Wennersten er faren, og Karen Olsdatter moren. Det virker som foreldrene aldri blir gift. Josefine er 'uægte' i følge kirkeboka, og finner en Johan Venersten(48år)som ugift i folketellingen i Holmestrand i 1865.Da er i hvertfall mor og far bekreftet. Men hvem er Karen Olsdatter, og hvor kom Johannes Jansen Wennersten fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Nå Mette :-), det står ikke alder på mor Karen Olsd. ved datterens dåp?Du kan også prøve å gå 14 år frem til 'konfirmasjonen' der står det også litt info!Hilsen Egil S. (vilken KB er du i?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hello.Har ikke funnet noe fødselsdato el. på Karen Olsdatter. Men i følge Holmestrandia ble Johannes (*Jansen) Wennersten f i 1816, i Sverige? Og han døde i Holmestrand 4/2-1881. *Etternavnet Jansen sto i Kirkeboka.Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Mette Gjertsen

Hei Paul.Har fadderene, men klarer ikke helt å tyde det: men prøver: kone(?) Anne Henrichsd., pige Ingeborg Olsdatter, Arbeidere John Hansen, Olavus Olsen og Ole Christensen.Det kan jo være at Ingeborg og Olaus er søsken av moren Karen Olsdatter, og at Ole Christensen er faren ?? Skal få sjekka litt her..Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Mette. Grunnen til at jeg spurte er at jeg har en transkribert utgave av 'fødte Botne 1707 - 1914'. Jeg tenkte å titte litt i den. Den blir lagt inn på data forhåpentligvis i løpet av vinteren. Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Mette Gjertsen

Hei Paul.......håper du leser dette?? Har du den utgaven av 'fødte i Botne 1707-1914' enda?? Mangler en annen av forfedrene mine nemlig.Hilsen mettekg@online.noMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Paul Thode

Ja, jeg har protokollen, og kommer til å legge den inn i 'augustus' i løpet av vinteren. Det mangler data for tidsrommet 1836 til 1862 men ellers dekker den fødte 1707-1914. Det er mulig det finnes flere protokoller, men jeg er ikke sikker. De er Botne historielags eiendom, og ble nok laget i forbindelse med utgivelse av bygdeboken. Hvis jeg finner de, så vil også de bli lagt ut etter hvert. Hva var spørsmålet? Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei Paul. Dette lurte jeg på: Inger Olea Gundersdatter f 1798-1799 Botne.Tror foreldre kan være Gunder Olsen og Marthe Tollefsdatter, men de heller vet jeg ikke noe mer om.Inger Ole ble gift med Jacob Johnsen fra Sande.Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Du er nok inne på rett spor. I den transkriberte kirkeboken finne jeg følgende: Inger Olea, døbt 1799-05-26 i Botne. Foreldre: Gunder Olsen Klevan og Marthe Tollesdatter. Hvis du har tilgang til Botne bygdebok, så vil du finne mere på side 522. Hvis ikke, så ta kontakt. mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.