Gå til innhold
Arkivverket

[#14891] Secretaur Kierboe - fadder i Fredrikstad i 1780 Hva slags yrke?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ved en dåp, blir det oppgitt en som heter ( har yrkesbetegnelsen ) 'secretaur Kierboe'. Jeg vil anta at dette er et yrke, men hva slags? Denne dåpen foregår i Fredrikstad. 1780 evt. noen år tidligere ( samme navn på flere medlemmer gjør at jeg er usikker på hvilken av de som jeg har funnet. ... )Ved denne dåpen er det også følgende:Frue M? (tror det er majorike ) Gedde, Jomfrue ??? og en A( usikker på yrket, kanskje noen vet?? ) Brenner.Noen som har anelse om hvem disse menneskene kunne være? Gedde tror jeg at jeg har hørt om, men de andre?? Torun C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

'Folketelling for Fredrikstad 1769' av Nils Hetmann og Ragnar Homstvedt (1995) gir svar på mye. Gedde er et kjent offisersnavn. Kierboe var sikkert sekretær et eller annet sted i byen (ved magistraten eller i Hæren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

hmm.. Jeg tror nok det var BREMER og ikke Brenner. Da har jeg sannsynligvis funnet vedkommende i 1801 som'Auditiur og postmæster samt vejer og maaler og vrager her paa stædet ' Men tittelen er jo litt spesiell fortsatt.Fruen Gedde var kanskje den første konen til Hans Christopher Gedde?Hva er Auditur? Er det er det samme som det engelske 'Audit' som jo hentyder på Regnskapsføring?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Finnes det en folketelling for Fredrikstad i 1769?Hmmm.. interessant.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du finner forklaringen på auditør og andre gamle yrker i en lang rekke oppslagsverk, f eks Norsk historisk leksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

'Folketelling for Fredrikstad 1769' inneholder som tittelen sier, en folketelling fra 1769. Folketellingen for Fredrikstad 1807 er også utgitt i bokform, som den fra 1769. Sistnevnte med mange utfyllende kommentarer bygd på andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Folketellingen i 1807 har jeg lest.Er dette historiske leksikon tilgjengelig på Nett?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Christen Kierboe død 1790 57 år, var Krigssekretær.Oberauditør Bremer, 66 år i 1807, bodde da i følge tellingen i hus no 92 og 93 i 11. Qvadrat i Fredrikstad med hustru, barn og tjenestefolk.En auditør var en militar tjenestemann som styrte den militære rettspleien. Se forøvrig digitalarkivets egen ordliste.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Pedersen

Hvis du vil vite mer om denne «secretaur Kierboe» og hans familie kan du se: «Optegnelser vedrørende familien Kiørboe» av V & W Kiørboe, København 1910. Christen, som ble født i Moss i 1733, var 1764 kopist i det norske Krigsdirektorium, 1767 Krigssekretær og 2. Cancelist, senere proviantforvalter i Fredrikstad. Han var gift med Maren Sigersted fra Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takk for opplysningen.Bakgrunnen for min interesse for vedkommende var at han var fadder ved en dåp, og jeg lurte på hva betegnelsen Secretaur stod for. Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.