Gå til innhold
Arkivverket

[#14894] Flytte tema til det fylket det hører hjemme i


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis jeg glemmer å legge inn et tema under det fylket det hører hjemme i, er det da mulig for meg å få inn temaet der senere uten å måtte skrive hele spørsmålet pånytt igjen? Denne gangen gjelder det tema 14880 om Abmjørg Holgesdatter og Nils Hansen i Ål, som skulle vært plassert under Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvor mange leser i de fylkesmessige gruppene? Det synes å være mer aktivitet i fellesgruppen. Og hva gjør man med et tema som går over mange fylker; noe som ikke er uvanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nå har vi flyttet det til Buskerud.Hensikten er jo nettopp å gjøre det enklere å se gjennom en eller to dagers 'produksjon' fylke for fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er jeg enig med deg. Det er mye lettere å finne frem når man kan gå inn på det fylket man forsker i. Takk for at du flyttet det til Buskerud. Skal bli flinkere til å huske å gjøre det fra begynnelsen.Til Otto Jørgensen: Når det handler om tema som har med flere fylker å gjøre, så er det selvfølgelig ikke naturlig å legge temaet inn under ett fylke. Hvis man skal lese noe pånytt igjen etter en stund, så er det mye lettere å finne det hvis man kan søke på fylke. Har ganske lett for å huske tall og også innleggnummer på det jeg trenger angående innlegg på digitalarkivet, men det er det jo ikke alle som har, og dessuten er det ikke alltid jeg husker innleggsnummer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En annen grunn til at det er viktig å kunne søke på hvert enkelt fylke er at man lett kan finne ut om andre har forsket i de samme i samme fylke. For å ta et eksempel: Hvis jeg har aner i et fylke som jeg lurer på, så kan jeg lett sjekke om andre har forsket på de samme anene i samme fylke. Da kan jo innlegg helt tilbake til 1999 bli viktige, og da er det ikke bare å finne det igjen i fellesgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Og - Otto - om et tema blir lagt under et fylke, vises det fremdeles i fellesgruppen. Altså er det ingenting å tape på å velge fylke (dersom spørsmålet er relatert til kun ett fylke, da), bare gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvor flinke er folk til å legge inn fornuftige stikkord i tillegg ??Hva går søkeindeksen på ?Med det store antall innlegg er en god søkeindeks meget viktig sammen med andre viktige forhold. Skal stikkord legges inn uten eller med noe skilletegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved å bruke funksjonen 'Søk i tema/gå til nummer: ' i øvre del av skjermbildet når du er inne i debattforumene søker du fritekst på stikkord eller deler av stikkord, på nummer på innlegget, på forfatterens navn, og tilsvarende dekkes også overskriften av søkestrengen.Det dukker fra tid til annen opp ønsker om å kunne søke fritekst gjennom alle innleggene. Det har vi så langt avvist å bruke ressurser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Dette betyr vel i grunnen at det anbefales at det legges inn som ikke dekkes av overskrift og forfatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.