Gå til innhold
Arkivverket

[#14896] Borgerskap i Christiania etter 1832


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Arve Amundsen, gift med Elen Gulbrandsdtr fra Sørum/Akershus, var hjulmager i Bragernes/Drammen i 1816. Senere eide han en foretning i Christiania; sannsynligvis var han vogenfabrikant.Hans svigersønn Peder Christensen fra Holla i Telemark overtok foretningen etter Arves død (info fra Holla Bygdebok). I FT 1865 for Christiania er Peder Ch. betegnet som Vogenfabrikant, i FT 1875 som Handelsborger.Spørsmål: Er det mulig å finne ut når Peder Christensen og Arve Amundsen (often uriktig oppført som Arne A.!) fikk borgerskap? Kanskje er Arves fødested eller fødselsdato oppgitt i denne sammenhengen?Takknemlig om noen kunne hjelpe meg med et oppslag i Christianias Borgerbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Barbara Lose

Jeg prøver med på nytt med dette temaet nå. Kanskje det er noen ny lesere her?Arve / Arne Amundsens identitet er avklart: Han er fra Holla i Telemark. Men jeg vet ikke når han kom til Christiania og når han døde. Så er jeg fremdeles interessert i å få vite når svigersønnen Peder Christensen tok borgerskap. Takknemlig om jeg fikk et svar.Ha en god pinse! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan svare på en del av spørsmålet, nemlig det som gjelder hvorvidt det er mulig å finne ut når PC og AA fikk borgerskap. Svaret er ja, det er mulig ved å gjennomgå borgerskapsboka og konseptene til denne, i Christiania magistrats arkiv (i Statsarkivet i Oslo). Vi kan jo bytte tjenester - jeg slår opp for deg i Statsarkivet og du kan slå opp for meg i Landesarchiv Schleswig-Holsteins i Schleswig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har fått utrolig mye hjelp i begge forumer og jeg ville svært gjerne hjelpe noen tilbake. Dessverre er det nesten aldri mulig.Hjemmesiden til Landesarchiv Schleswig-Holstein i Schleswig viser deres åpningstider: Mo - FR 8.30 - 17.00. Det greier jeg ikke etter jobben. Jeg bor ikke i nærheten av Schleswig, men like ved Ahrensburg i Stormarn. Det finnes et Stadtarchiv Ahrensburg, som er vel ikke så interessant?Beklager, jeg var ikke klar over at jeg spurte om et brysom oppslag (har aldri noengang besøkt et historisk arkiv). Jeg trodde det var kanskje mulig at noen, som tilfeldigvis sitter og jobber med borgerskapsboka i Statsarkivet, leste mitt tema.Jeg var i Oslo i 2001, men da kjennte jeg ikke til Digitalarkivet og visste derfor ingenting om PC, AA og alle mine aner i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror heller ikke at din forespørsel var brysom, så får en håpe noen hjelper med et oppslag i arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Barbara Lose

Jeg opplevde gleden av å se på kildene selv da jeg tok meg en tur til Statsarkivet i Bergen i Juli 2003 (31 varmegrader!). Den gangen reiste vi ikke via Oslo.Takk skal du ha, Tore, nå er temaet på toppen igjen :-)Arne Amundsen er identifisert som Arve Anundsen, også fra Holla i Telemark (tema 14710). Men jeg er fremdeles interessert i å få vite når han og svigersønnen tok borgerskap i Bergen. Noen som har lyst til å se på dette?Jeg gleder meg hver gang når oppslag fra bygdebøkerne for Askvoll ønskes, fordi da har jeg anledningen til å være nyttig her i Brukerforumet, jeg også. Jeg er syk i dag, så jeg kunne gjøre svært mange oppslag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ettersom mange brukere leser dette temaet nå, vil jeg nok rette feilen i innlegg 7:Det er selvsagt Christiania, der Arve Amundsen og Peder Christensen tok orgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har tittet litt på film med borgerskap i Christiania. Det fantes ingen film for tiden 1825-42. Og for 1842-79 fant jeg ingensom var vognfabrikant, hjulmaker eller smed med disse navnene. Fant et par Peder, men med feil yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.