Gå til innhold
Arkivverket

[#14898] Sommer (hvilken Sommer??) gift med Gabrielle Aamodt


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Gabrielle (Ella) Joakine Aamodt, f. 1859 i Lyngdal, flyttet med familien i 1875 til Trykstad (Trøgstad i Østfold??). Har ikke kunnet finne de igjen der, men en av søstrene til Gabrielle ble konfirmert i Modum i 1881 (min farmor), så antagelig har familien flyttet videre dit - eller til Eker. Kan noen bekrefte innflytting??Jeg vet at Ella var gift to ganger og at hun bodde i USA. Jeg antar at hun var gift Sommer først (og med Ole Larsen senere...). Jeg vet ikke om hun giftet seg her eller i USA, men håper at noen som har oversikt over Sommer-slekt kan hjelpe meg. En antagelse blir jo da at 'Hr. Sommer' døde tidlig (før 1885???) Det er jo også en mulighet for skilsmisse, men det var vel ikke så vanlig i de dager... Jeg vet at Ella hadde to barn i første ekteskap: en sønn som døde og en datter som giftet seg.Er det noen som kan hjelpe med så få opplysninger??Takknemlig for svar..Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Jeg fant denne, så da....Du vet at Martin slo seg ned i Muskegon og? Med kone og 3 barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei Laila!Ja, jeg vet at Martin slo seg ned i Muskegon. Min familie har hatt kontakt med hans etterkommere; han hadde nemlig en datter som giftet seg. Selv er Martin, kona Gertie og deres tre ugifte døtre begravet i Muskegon. Jeg har akkurat hatt kontakt med Muskegon County Genealogical Society, og de har bare vært fantastiske!! De har tatt bilder av gravstedene for meg, av bygningen hvor Martin hadde forretning og av Aamodt Park. Så Martin satte visst spor etter seg 'over there'... Hans biografi finnes i et historieverk fra Michigan. Så hadde Martin to søstre som også dro over. Den ene var gift Falkenberg og fikk to barn som visstnok ikke har noen etter seg igjen. Men så var det Gabrielle da....Nina S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei igjen! Gabrielle er ikke nevnt i biografien som jeg har kommet over, og nekrologen har jeg ikke sett..Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Nina! Jeg har fått mailen din, og da er det mye lettere, for der hadde du flere navn!EMILY TJESSEM Request Information (SS-5) SSN 359-30-9765 Residence: Born 21 Apr 1885 Last Benefit: 68763 Oneill, Holt, NE Died Jan 1977 Issued: IL (1954 And 1)Vi tar utgangspunkt i at dette er Ellas datter med Ole Larsen (utfra din opplysning om S. Tjessem)I 1910 er Emily og Sven bosatt i Chicago, Illinois, COOK, Roll 257 Book 1, Page 59b2722 Evergreen Avenue Sven S. Tjessem, 28 år, gift i 1 år, f. i Norge, har sendt inn søknad om statsborgerskap,(Pa, ikke naturalisert enda) immigrerte i 1905 , 'clerk' i wholesale grocery office. Han snakker engelsk.Emily L. Tjessem, 24 år, gift i 1 år, f. i Michigan, av norske foreldre, ikke født barn enda.----------------------Alderen på Emily passer med det du har funnet i SSDI EMILY TJESSEM Request Information (SS-5) SSN 359-30-9765 Residence: Born 21 Apr 1885 Last Benefit: 68763 Oneill, Holt, NE Died Jan 1977 Issued: IL (1954 And 1)----------------------I 1920 U.S. Census - Illinois 1920 U.S. Census • Illinois • Cook (Chicago) • Chicago • ED# 2075leier de i Kenwood Avenue, og de har fått sønnen Spencer Tjessem, 9 år f. i Ill. av foreldre f. i Ill. (dette er feil, selvsagt, men det er det det står, ikke tvil om at det er rett familie)SPENCER E TJESSEM Request Information (SS-5) SSN 340-10-6362 Residence: 49861 Michigamme, Marquette, MI Born 12 Jun 1910 Last Benefit: Died 16 Feb 1998 Issued: IL (Before 195-----------------------Så flytter de ut av selve Chicago: 1930 U.S. Federal Census Illinois Cook Proviso District 2322Sven Tjessem, eier sitt hjem, verdt 8000$, de har radio!!! han har nå blitt naturalisert, og jobber i en ostefabrikk.De har fått to barn til foruten Spencer: Janis, datter, 10 år, f. i Illinois av far fra Norge, mor f. i MichiganRoy, sønn, 8 1/2 år f. i Ill. av far fra Norge, mor f. i Michigan.------------------Da er jeg vel sikker på at vi har en 'levende sjel' her, og det er jo bare å skrive brev/ringe med en gang: /fra www.switchboard.com Roy Tjessem 102 W Benton St Oneill, NE 68763-1222 (402)336-2580som bør være Emilys sønn.------------------------- også fra Switchboard.com:Tjessem, S 301 E Clay St, Oneill, NE 68763-1545 (402)336-4247Bør og være i nær familie-------------------------Emily bør altså være en Larson, men det er altfor mange Larson's. Jeg foreslår at du, siden du nå vet hvor Emily bodde/døde, får tak i en obituary.[url="http://www.rootsweb.com/~neholt/>http://www.rootsweb.com/~neholt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Tusen takk, Laila, for det du har funnet ut så langt. Jeg er ganske imponert!! Nå er det klart jeg kan ta kontakt med Roy Tjessem, men det er ikke så helt enkelt sånn uten videre synes jeg...... Når det gjelder å få tak i nekrologer - kan du veilede meg videre? Jeg synes det er vanskelig å orientere meg på siden du 'linket' meg til.. Takknemlig for fortsatt hjelp!!! Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du problemer med språket på de sidene, Nina? De sidene er sånn amerikanske genealogy-sider er, synes jeg.Det forundrer meg litt, ikke til deg personlig, Nina (jeg vet ikke hvorfor synes det er vanskelig) men jeg har hjulpet utrolig mange med å finne nålevende personer i USA: så, når de er funnet, nei da er det plutselig ikke så viktig å få kontakt..... det som er viktig er å få folk inn i databasen, liksom.Jeg tenker på Birger F. her i forumet, jeg, som ikke kan engelsk, som står opp midt på natta, tar med seg norsk-engelsk boka si og kaster seg over telefonen og ringer både Florida og Hawaii!! Det er gutten sin det!Selvom jeg er mer tilhenger av brev, for man vet heller aldri om amerikaneren ønsker kontakt.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

La meg først si at jeg er ganske ny i slektssammenheng... Så jeg har ingen erfaring med amerikanske genealogy-sider... Men jeg har tatt mange utfordringer siden jeg startet! Jeg skjønner språket, men føler meg ganske usikker når jeg selv skal finne frem og uttrykke meg. Men etter at jeg leste innlegget ditt gikk jeg tilbake til sidene og sendte en forespørsel . Går ut fra at det er der hvor det sto Query... Så får jeg se om jeg får noe svar da.Videre kan jeg fortelle at jeg sent i går satt og skrev et brev til Roy Tjessem, og det var postlagt før jeg leste meldingen din i dag.. Tenkte at hvis han er over 80 år er det jo ikke noe særlig å drøye etter. Jeg følte ikke for å ta telefonen...Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Flink jente, Nina! Det er sånn du må gjøre. Hopp, krype gjorde du når du var pitte, og krype er det mulig du må gjøre senere!!!Gleder meg til du forteller hvordan det går. Trenger du hjelp, sier du ifra!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.