Gå til innhold
Arkivverket

[#14900] Hans Kristensen, f. på Faaberg i 1826


Gjest Henning Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Berg

Ekteparet Hans Kristensen og Karen Hansdatter bor i flg. DA FT 1865, på gården Tursveen i Follebu, Gausdal. Kan noen hjelpe meg videre med foreldre til disse to. Han født i Faaberg, hun i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

I FT1875 finner du dem på garden Lunde (i Lundeløkken). Hans Kristensen var iflg. folketellingen smed ved Gausa Klædesfabrik.I Gausdal Bygdehistorie bind 4 s.50-53 er det en artikkel om dette 'det mest interessante industritiltaket som kanskje nokon gong er starta i Gausdal'. Fabrikken var i drift fra 1848 til ca. 1880, og i 1875 var det ansatt 5 betjenter, 46 arbeidere og 9 barn.I arikkelen er det nevnt en 'Hans Smed' (det er kanskje 'din' Hans): 'Ein laurdag hadde Jessen (dvs. fabrikkeieren) mista nøkkelen til pengeskapet sitt. Skapet inneheldt berre nokre få kroner, men det var nokre papir han skulle ha tak i. Jessen gjekk til Hans Smed og sa at kunne han dirke opp skapet, skulle han få dei pengane som var der. Hans laga seg nokre jernkrokar og opna straks skapet. Men pengane ville han ikkje ha. 'Eg har daglønna mi, og det er det same for meg kva eg gjer.' sa han.'I kirkeboka for Gausdal 1850-1861, side 260, Ægtevide i 1854, nr. 40: 13. november 1854, Ungkarl Hans Christensen, født i Flifletlien i Faaberg, 27 år, brudgommens far heter Christen Poulsen, & Pigen Karen Hansdatter, fødested Bøe, 19 år, brudens far heter Hans Andreasen.Kirkebok for Gausdal 1840-1850, side 292, Konfirmerte i Follebu 17. mai Kristi Himmelfartsdag 1849: Nr. 5 Karen Hansdtr., bosted Bøe-Eie, født 1/9-1834, foreldre husmann Hans Andreasen og Ambjør Hansdtr.Deler av Kirkebok for Fåberg ligger ute på nettet (www.opa.no), og her finner jeg at Christen og Marthe bosatt i Fliflet-Lien hadde en gutt - Hans - til dåpen i 1827, fødselsdato 2/2-1827.Mvh Jan Olav Skaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Henning. Jeg har opplysninger om Hans sine søsken. De fleste reiste til Usa. Dersom du vil ha noen opplysning kan du sende meg en mail msaarnes@online.no Men det er kanskje bare foreldrene som er aktuelle? mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning  Berg

Mange takk for hjelpen skal dere ha begge to. Skal få lånt denne bygdeboken straks. Mona: jeg sender deg mail .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fåberg Mini 3 1818-1833 3/9 p.168 no.20: Født 02.02.1827, døpt 11.02.1827 Hans, foreldre: 'Christen og Marthe v. Lien' Fliflet er føyet til etterpå. Faddere: Ole, Peder, Christian, Ingeborg og Marthe Lien.Det er mange Christen & Marthe/Marith, men ingen som passer 100%. Nærmest er Christen og Marith på Lier (ikke samme gård) som har en forlover fra Fliflet. (Rask gjennomgang tilbake til 1818)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gerd H Aasen

Henning, I tilfelle du ikke vet det saa var Tursveen en plass under Heggen gaard. Vennlig hilsen fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.