Gå til innhold
Arkivverket

[#14907] Anna Olsdtr. fra Føyno på Stord, f. ca 1729


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Leter etter forfedre av Anna Olsdtr. fra Føyno på Stord i Hordaland. Hun var født ca. 1729. Hun vart gift med Ola Danielsen på Søra Sele på Bømlo. De fikk datteren Marta i 1761. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Ser at 'Anna Olsdatter Føen' og 'Ole Danielsen Sille' er å finna her på digotalarkivet under vigde i Finnås 1719-1815. Vielsesdato:18.juli 1756. Kanskje ein kan finna meir opplysningar om kven Anna Danielsen var i kyrkjebøkene for Finnås?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Jeg har funnet Ole Danielsen og Anna Olsdtr. Trulovet: Fer. 2 Pasch. 1756 W. under Married in Stord 1725-1815. Her er ikke Vigselsdato opplyst, bare truloving og at det var Walestrand Kyrkje. Kanskje de trulovet seg på Stord og giftet seg på Bømlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferdinand Anton Turøy,Bømlo

hei T.GrindheimI bygdebok for Bømlo side 531 står det om Ola D. Søra Sele at han var gift 1.gang med Anna Olsdtr. Føyno og hadde Desse Borna:Kristi f.1758 g. s.Sele,Marta f.1761 g. Lindøyno, Torborg f.1764 d.før 1799,og Elias f.1767 g. s.Sele mvh Ferdinand Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Det som står i bygdebøkene for Bømlo har jeg funnet, men siden Anna Olsdtr. var fra Føyno kan jeg ikke finne noe om hennes opphav. Er det noen som har bygdebøker for Stord? Kanskje det står noe om henne der. Ellers takker jeg for all hjelp jeg har fått og får. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Har du sett at Kjellaug Robberstad Petit etterlyser informasjon om ei Sølvi Olsdatter Føyno i innlegg 11587 her ? Denne Sølvi Olsdatter Føyen var fødd 1729, gift til Foldrøy på Bømlo i 1753 og døde 1758. Desse to var altså omtrent jevngamle. Kan dei ha vore søstre? Kjellaug har også funne 2 Olesøner på Føyno i same tidsrom, så det må ha budd ein Ole der på den tida.Elles så høyrde Walestrand til Finnås på den tida, så det er ikkje så unaturleg at dei er registrert som vigde i Finnås dersom dei gifte seg i Valestrand kyrkje. Denne kyrkja låg jo også ganske nær Føyno, nærare enn Stord kyrkje. I dag går den undersjøiske tunnellen (trekantsambandet) frå Føyno under Bømlafjorden og kjem opp ganske nær Valestrand kyrkje på fastland sida.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Irene Korneliussen

I Stord bygdebok II s.641 finner jeg en gård som kalles Føyen,og eller Føyno. Jeg siterer fra boka: 'Mikkjel bor på Føyen i 1701, da er han 85 år og bruker halve Føyen. PÅ den andre halvparten bor Helge Haldorsson. De er 'bønder og lever saa vidt vel' Helge hadde to søstre, Helga på Byrkjeland og Sigrid på Rommetveit. Disse søsknene solgte en part i Røsland til Presten Petter Henrikssin Arentz i Kvinnherads.Tollak Mikkjelsson hadde faren sin part i 1723, og da er Ola kommet i stedet for Helge. I 1724 ble det tinglyst bygselsbrev fra Fredrik Christie Holberg til Roald Hansson på halve gården, og i 1745 får Nils sønnen til Ola, bygsel på den andre halvdelen fra Bernt Smidt. I 1753 er det nevnt en Halvard som bor der, og i 1756 har sønnen hans Håkon Hallvardsson fått bygsel på det bruket. I 1757 får Salomon, sønnen til Ola, bygsel på faren sin part.' Etter dette er det ikke nevnt noe som kan settes i forbindelse med Ola på Føyno eller etterkommerne hans.Det er heller ikke nevnt noe om Olas kone eller døttre, eller hvor han kom fra.Mvh. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegg, det er nok sikkert denne ola som er far både til Sølvi Olsdtr Føyno f. ca 1729 og Anna Olsdtr Føyno f. ca 1728/29. Det blir nok uhyre vanskelig å komme videre her med andre ord.Ellers hadde Anna og Ole disse barna : Ola Danielson søra Sele, f. 1730, d. 1799. G. m. 1. Anna Olsdtr. Føyno, Stord, d. 40 år gl. i 1769. Born: a. Kristi, f. 1758, g. søra Sele. b. Marta, f. 1761, g. Lindøyno. c. Torborg, f. 1764, d. før 1799. d. Elias, f. 1767, g. søra Sele.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Hei! Jeg har ikke funnet mere om Anna, så jeg er takknemlig for alt som nå er kommet fram. Nå er det bare bekreftelsen på at det stemmer som mangler. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest T. Grindheim

Hei Helga Er nok fremdeles på leiting etter informasjon, så eg er takksam for alt nytt som kjem fram. Så flott at nokon engasjerer seg i gamle saker som er blitt liggjande på vent. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Tove!Her er ein kandidat til Ola på Føyno, gravlagd LenkeKan godt ha hatt ei datter f. 1730 denne karen her, han var ca. 30 år på det tidspunktet. Ser at det står Ericson under merknader. Kan det bety at faren enten heitte Eric eller Ingebrigt? Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Her finn eg ein Ola Erichsen Føyen gift i 1741, altså 1 år før denne Ola Ingebriktsen eller Eriksen døde (forrige innlegg).LenkeDersom dette er den same Ola er ekteskapet 10 år for seint til at han kan vera far til Anna Olsdatter. Dersom han då ikkje er enkemann og gifter seg omatt i 1740. Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Hei Helga. Ja, dette kan være faren, men det er synd det ikke står mer under dåpen. Vet ikke helt hvordan en skal kunne få det bekreftet. Må kanskje legge inn et spørsmål på arkivforumet. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.