Gå til innhold
Arkivverket

[#14909] Gjertrud Olsdtr. Øye , Surnadal f.1782


Gjest Guri Vallevik Håbjørg
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Ugift i Ft.1801. Finner ikke hvor og hvem hun ble gift med. Muntlig overlevering tyder på at han kom fra en Mittetgård. Finnes bygdebok med gårds- eller slektshistorie for Rauma (Mittetbygda)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ja, 'Bygdebok for Holm sokn' av Arnold Solemdal 1999 omhandler Indre og Ytre Mittet. Er det slik å forstå at Gjertrud giftet seg til Mittet eller er det en som flytter ut fra Mittet som hun gifter seg med? Jeg har boken og skal lete om jeg finner noe.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Du har ikke et fornavn? Har skumlest vel 500 sider, men finner ikke din Gjertrud Olsdatter nevnt, men der er aktuelle personer født i riktig tidsintervall med ukjent lagnad og ikke død på Mittet, så muligheten er til stede!Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Gjertrud Olsdatter Øye giftet seg til en fra Mittet. Ektemannen benevnes bare 'godseier Mittet', men trolig var de ikke bosatt i Mittetbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Mittet hører til de største og beste gardene i bygda med eldgammel bosetting. Fru Inger til Austråt hadde garden til forlening av kronen/kongen i 1550. Men gods??? Jeg foreslår du låner boken og ser selv, jeg har ikke noen umiddelbar kandidat når han omtales som godseier, da må det være snakk om odelsgods.hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Takk for hjelpen. Vi får prøve oss på bygdeboka. Vi har bare gammel muntlig overlevering å bygge på. Den er nok ganske etterrettelig, men svært ufullstendig. De fikk bla. en datter, Aagot Mittet, fødselsår er ukjent. Hun ble gift med Peder Iversen Helseth fra Averøya. Deres sønn igjen er Ole Pedersen Helseth Kornstad f.1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Iflg. Hans Hyldbakks bygdebøker ble Gjertrud gift i 1807 med Tore Sjurson Gravvoll, som fikk skjøte på Oppistua på Øye i Surnadal samme året. Han var fra Gravvoll i Åsskard, og dit flyttet de i 1832.Kan det være en annen Gjertrud du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Takk for informasjon Lars Steinar H. Det ser jo ut som vi har vært på feilspor. De skriftlige opptegnelsene sier bare : Gjertrud Øye fra Surnadal gift med godseier Mittet fra Romsdal. Gjertrud Olsdatter er kanskje også i yngste laget. Barnebarnet var født i 1825. Nå får vi søke på nytt i Ft. 1801. mvh Guri V.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.