Gå til innhold
Arkivverket

[#14923] Seilmaker Abraham Christiansen, (tema 6473)


Gjest May karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest May karin Henriksen

Dette er et nytt forsøk på å finne ut når og hvor min 2 x tipp oldefar ble født. Han døde i Larvik 22.01.1857, 54 1/2 år, i følge kirkeboka. Jeg har lett mye på nettet, den eneste fødte som jeg for tida finner som aktuell kandidat, verd å undersøke videre er: Abraham Christiansen født i Kristiansand 21.01.1802. Foreldre: Matros Christian Olsen Abel og Bendte Marie Jacobsdatter. Kirkebøkene for Kristiansand har jeg sett, men fant ikke hvor han ble konfirmert. En av fadderne het Peter Høegs,(han ble gift i Kr.sand i 1804), og jeg tror at han var seilmaker. Det er etter hva jeg har funnet ut en velkjennt seilmaker bedrift fra midt på 1700 tallet på Bragernes i Drammen. Spørsmålet mitt er som følger: Er det noen som vet hvor det ble av Abraham Christiansen, f.1802 i Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

FS IGI har en Abraham født 13 juni 1802 i Sem, VF. Har du sjekket ham? Det stemmer jo eksakt med alder ved død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May KarinHenriksen

Hei. Ja jeg har sjekket Abraham på Sem, d.v.s. foreldrene i 1801 f.tellinga. De ser til å være mer knyttet til jordbruk. Når jeg har 'følerne' ute etter Abraham i Kristiansand, er det fordi han er av sjømanns slekt. Far var matros. Jeg vet at Peter Høeg navnet er knyttet til seilmakeri. A.F.Plum som min tipp-tipp gikk i lære hos i Fredriksværn, ble gift i Kr.sand i 1814. Det var vel sånn på den tida at sjøfolk kjennte hverandre og at 'min Abraham' hadde en tid på sjøen før han kom i seilmakerlære i Fredriksværn i 1820. Jeg har ei bok:' Sjømann og Håndverker', Seilmakere ved Oslofjorden og Skagerak 1850-1914. av Brit Berggren, en avhandling fra 1972, til magistergrad. Hun skriver at(etter min erindring) det var lettere å få en slik lærlingeplass dersom en hadde 'forbindelser' Abraham f.i Kristiansand 1802 er den eneste barnet som jeg kan se, av sine foreldre, som jeg ikke har sett hvor ble av, i følge en slektsgren i Kristiansand. Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Hej May Karin! Det är intressant att du funnit en Abraham som passar i Kristiansand. Ser att du undersökt om han blev konfirmerad i Kr.sand, men så du om det fanns uppgift om flyttning? Jag skall till Sörlandet i sommar och har tänkt sitta en del tid på Arkivet. Har du inte fått något svar tills då så skall jag hjlpa dig leta. mvh Arvid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Arvid. Sitat fra Brit Berggrens bok:'De som senere blir seilmakermestre, ser ut til nesten uten unntak å bli rekruttertfra skipper- og redermiljø, dersom de ikke selv var blitt skippere før de grunnla egen seilmakerbedrift.' Et tips til,' En slektstråd i Kvadraturen'. Skriv det inn på pc,en og du får det opp. (jeg er ikke god med det tekniske ang. linker.)Der mangler Abraham f. 1802. mvh.M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.