Gå til innhold
Arkivverket

[#14924] Lovise Olsdatter


Gjest John Nordbø
 Del

Recommended Posts

Gjest John Nordbø

Søker foreldrene til Lovise Olsdatter, født i Stordalens Herred (Møre og Romsdal) i 1877. Lovise ble ca.1898 gift med Rasmus Trondsen Frostad, ref. digitalarkivet 1900 telling for 1535 Vestnæs under Nr. 2394/95 Alt jeg vet om Lovise's foreldre er at hennes far ble kalt Ole Vinje. Hun var uekte barn, moren kjenner vi ikke. Ole ble senere gift i Ålesund og fikk flere barn, men han pakket en dag sekken og emigrerte til USA ca. 1895, og lot familien være igjen i Ålesund. Siden har ingen hørt fra ham. Er primært interessert i å oppspore eventuelle etterkommere i USA. Har i 1865 tellingen funnet en Ole B.Larssen 8 år, Vinje gård, Strandens Prestegjeld. Foreldre Lars Nikolaisen og Marie Hansdtr. Kan dette være vår Ole og hans far og mor?? All hjelp mottas med takk, hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei I følge Bygdebøker for Vestnes, så var Rasmus Haldason Frostad (1823-1903) gift med Ingeborg Larsdtr Krogset (1824-1903). De hadde 5 barn derav Lassina (f1856 ikke gift) som hadde sonen Rasmus med Trond Olsen fra Gjelstenlien (Rekdal). Lassina budde på Marken der sonen voks opp. Trond gift 1898 med Lovise Olsdtr Rekdal, fra Rekdalshagaren. ¨De fikk 13 barn i tidsrommet 1899 til 1920. Det er listet opp ca en side i bygdeboka om etterkommerne. Petrina Pettersdtr Nakken fra Stordala, hadde fått Lovise med Ole Larsen Vinje før hun ble gift på Rekdal. Skal se senere om jeg finner noe om foreldrene i bygdebok for Stordal som nettopp har kommet i husvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei igjenI gard og ætt Stordal finner vi følgende: Under Nakken har vi Petter Andreas Knudsen, gift med Lydianne Olsdtr Øvrebust. Av barna finner vi Petrine (1850-1944) som fikk datter Lovise Sophie med Ole Severin Larsen Vinje. På Vinje under Gurågarden br nr 6 har vi Haueplassen, her budde Lars Povel Olsen (1811 1904) og Marte Marie Carolesdtr (1823-1894), av de 8 barna er sønn Ole Severin, gift 1880 med Elen Karoline Petrine Andreasdtr Nedregård.Et tips til slutt, når du legger inn innlegg. Skriv fylke og sted i overskriften, da er det så mye lettere å oppdage hva innlegget dreier seg om.vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Takk til Helge, nå vet jeg iallefall mere om den ettersøkte Ole Vinje, så nå retter jeg oppmerksomheten mot Amerika.Hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.