Gå til innhold
Arkivverket

[#14929] Ole Johansen Nervik (fra Orkdal), d. 25/11 1917 i Seattle


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg sitter på noen slektspapirer som er utarbeidet av en eller annen slektning, men det er ingen som helt vet hvem. Opplysningene i disse papirene er uten kildehenvisninger, og jeg har en følelse av at det har sneket seg inn noen feil her og der.I disse papirene står det at 4 av en søskenflokk på 10 (vet ikke hvor mange som levde opp) dro til USA på ulike tidspunkt.Han det knytter seg minst usikkerhet til er Ole Johansen Nervik (f. ca 1860). Han er nevnt i et skifte jeg har en svært dårlig kopi av. Her står det at han døde 25/11 1917 i Seattle, Washington. Grunnen til at jeg skriver at han var født ca. 1860 er motstridende opplysninger om hans fødsel. I FT1865 er han (eller en bror) nevnt her - Lenke - index #395. I mine papirer står det at han er født 1856, noe jeg synes rimer dårlig med både foreldrenes alder og det faktum at de har en sønn Ole f. 1864. Hvis det finnes en storebror Ole som ikke er nevnt i 1865; hvor er i så fall han? Siden Ole er nevnt i skiftet tyder det på at han var eldste gjenlevende sønn ved skiftet etter hans foreldre: ''...fhv. skoginspektør Ole Johansen og fru Gjertrud Pedersdatter...'' (Se ellers mitt innlegg 14883 for mer om foreldrene).Når jeg søker på Ellisisland.org finner jeg ingen som passer hans beskrivelse, men det kan jo tenkes han dro til USA før 1892.Jeg har liten erfaring i å søke i USA, men har funnet noen tips fra andre saker her i forumet, men har så langt ikke blitt noe klokere.Hvordan skal jeg gå fram for å finne ut mer om Ole sine etterkommere? I det nevnte skiftet står det at: ''...blitt skiftet mellom hans (Oles) arvinger.'' Uten at det står noe om hvem de er.Han hadde som jeg nevnte over 3 andre søsken som også dro til USA. I følge mine papirer var disse:- Erik Johansen, f. 1863 i Orkdal, (kanskje kalte han seg også Nervik?), som dro til Duluth, Minnesota i ca 1900 (Ikke funnet han på Ellis)- Susanne Johansen, f. 1867 i Orkdal, dro til Duluth, Washington?? i 1886. Det må vel være feil? Så vidt jeg vet er Duluth i Minnesota. (Naturlig nok ikke funnet henne på Ellis.)- Gunnerius Johansen, f. 1869 i Orkdal, dro til Tacoma, Washington i 1903. (Ikke funnet han på Ellis).Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Inger. Glimrende! Jeg følger visst for dårlig med skjønner jeg, siden jeg ikke visste at det lå ute lister over emmigranter fra Trondheim her på Digitalarkivet. Mange takk!Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.