Gå til innhold
Arkivverket

[#14935] Fra Vevelstad/Tjøtte til Amerika.


Gjest Agnar Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnar Johansen

Jeg søker opplysninger om endel personer som dro fra Vevelstad/Tjøtta til Amerika på slutten av 1800 tallet. Den første er Jensine Nicoline Olsdatter, født 1866 i Vevelstad. Hun reiste 15.05.1883 fra Trondheim med dampskipet Hero, og reisemålet er opplyst til å være Mandan Dakota. Som reisefølge hadde hun Severin dahl Larsen, født 1865 i Vevelstad. Det er opplyst av begge var ugifte. Ved skifte etter Jensines tante i 1902 er det opplyst at hun var bosatt i Montana Usa. Hun hadde videre en bror, Petter Konrad Olsen, født 13.10.1855 i Vevelstad, som på samme tidspunkt var bosatt i Montana. Hun hadde også en søster, Albertine Julie Olsdatter, født 04.07.1857, som var bosatt i Amerika, men som var død i 1902. Sistnevnte etterlot seg 2 barn, Ole Hansen og Alvida Hansen. Jeg vet ikke når Petter Konrad og Albertine emigrerte til USA, men de dro trolig fra en annen by enn Trondheim.08.07.1891 emigrerte Steffen Steffensen og Johanne Steffensen, begge ugift, fra Trondheim til USA med båten Juno. Det er opplyst at reisemålet var New York og at biletten var betalt i USA. I folketellingen 1875 og i kirkebøkene finner man disse som Steffen Kornelius Larsen, fødr 18.10.1869 og Laura Johanna Larsdatter født 21.02.1872. Ved emigrasjonen benyttet de sin fars etternavn. Steffen og Laura Johanna var søsken til Severin Larsen som emigrerte i 1883.Jeg vil være takknemlig dersom noen kan gi meg tips eller har opplysninger om skjebnen til de personer som jeg har nevnt i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Konrad Ols. emgr. fra Trondheim 31/5 1882 med D/S Tasso til Fargo Dak. Han var 27 år og bosted Tjøtø.En Albertine Krog, gm. Elias Krog emgr. 31/5 1882 med D/S Tasso til Warren Minn. Hun var 25 år og bosted Tjøtø. Muligens bare tull siden hun ikke heter Olsd. eller Hansen som hun kanskje burde ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Takk for opplysningene Berit. Den Konrad du fant er stor sikkerhet Petter Konrad Olsen, siden både alder og bostedskommune stemmer. Den siste opplysningen er nok også blink. Ved folketellingene i 1875 finner jeg en Elias Vilhelm Krog Hansen, født 1856, bosatt på gården Langkilen i Vevelstad. På samme tidspunkt er Albertine Olsdatter tjenestejente på nabogården Ytrekilen. Det er meget sannsynlig at de var gift, og dette forklarer jo også at barna het Hansen til etternavn.mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch forteller:ALBERTINE JULIE OLSDR Female Family Parents: Father: OLE FREDRIKSEN Family Marriages: Spouse: ELIAS WILHELM KROG HANSEN Family Parents: Father: HANS ELIASSENMarriage: 18 OCT 1880 Tjotta, Nordland, Norway Husband Age at Marriage: 24 Wife Age at Marriage: 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Til Laila. Takk for hjelpen. Jeg har tidligere gått gjennom microfilm over kirkebøkene for Tjøtta og Vevelstad på det angjeldende tidspunkt uten å finne noe Albertine Olsdatter.mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Foreldrene til Theas mormor er mine 4. tipp oldeforeldre. Foreldrene til Steffen Dahl Larsen farfar er også mine 4. tipp oldeforeldre.Har du funnet mer om de som emigrerte?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.Jeg har nok desverre ikke det. Har desverre liten tid til å lete for tiden. Befinner meg nå på Gran Canary, sitter på en internettkafe med laptoppen min. Sjekker imidlertid debattforumet på Digitalarkivet en gang i uken. Reiser hjem til Norge til våren.Ser at vi er i slekt på mange grener fra Vevelstadområdet. Det hadde vært interessant å funnet mere ut om de som dro til Amerika. mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kos deg på ferie. Her regner det bare. :)Vi kan komme i kontakt når du er heim igjen.Skal se om jeg finner av emigrantene.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant denne på ancestry:Canadian Immigrant Records, Part OneName: Severin LARSEN Year of Record: 1883 Source/Event: Passenger List: Port of Halifax Comments: Arrived on the 'Caspian' Age: 18 Reference: National Archives of Canada: Microfilm Reel No. C-4512 page 3-Library and Archives CanadaPassenger Lists, 1865-1922Ship: CASPIAN Shipping Line: Allan Line Steamship Co. Departure Port and Date (yyyy/mm/dd): Liverpool, England - [1883-05-22] Port and Date of Arrival: Baltimore, MD - 1883-06-30 Halifax, N.S. - 1883-06-02 St. John's, Nfld. - [1883-06] Remarks: List Number: 33, Two arrival dates on manifest; either date may apply to Halifax only Reference: RG 76 Microfilm: C-4512-På image side 3 finner jeg Severin Larsen og Jensine Olsdatter, samt flere andre fra Visten. De skal fortsatt til Mandan, North Dakota.Sander og Edvard Henriksen har jeg tidligere funnet i mye om i USA.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kanskje dette er Peter? Har ikke noe som bekrefter det.Montana Death Index, 1907-2002Name: Peter C Olsen Age: 54 Estimated birth year: 1856 Gender: Male Death Date: 26 Dec 1910 Index Number: 42-0244Source: Montana Office of Vital Statistics- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Albertines ankomst i USA:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Albertine Krogh Arrival Date: 26 Jun 1882 Estimated birth year: abt 1855 Age: 27 Gender: Female Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Destination: United States of America Place of Origin: United States of America Ethnicity/Race­/Nationality: American Ship Name: Republic Port of Arrival: New York Line: 3 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_454 List Number: 883 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States- hanne line -

bilete3737.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Takk for nye opplysninger.Jeg regner med at det er min tippoldemor Theas bror du har funnet, og som døde i 1910. Når det gjelder opplysninger forøvrig, så ligger alle mine slektsnotater på min hjemme PC. Jeg sendte kopier av slektsnotatene til mine brødre i høst, og jeg har bedt om å få mailet en kopi av slektsnotatene som gjelder for min mormor. Av nye opplysninger som jeg har siden jeg laget dette innlegget er at jeg for et par år siden kjøpte et hefte på et antikvariat i Mosjøen med oversikt over alle som emigrerte fra Vevelstad. Det jeg husker er at Laura Larsen, søster til Severin Dahl Larsen og Steffen Cornelius Larsen, ble gift i Amerika med en som het Sommer, og at hun besøkte Norge flere ganger. Det var også et bilde av henne i heftet.Det som for meg ville ha vært meget interessant å få opplysninger om, er Steffen Larsen, som er min tippoldefar. Han er ukjent for menge av etterkommerne, og grunnen er at han var bare 15 år og 1 mnd. da min oldemor ble født høsten 1884. Etter fødselen tok hans far sitt eget liv. Steffen har fremdeles barnebarn i Norge som er i live, og hans skjebne skulle jeg med stor glede ha vist mere om. Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.