Gå til innhold
Arkivverket

[#14948] Kari Jorgensdatter, Dovre


Gjest Gerd H Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd H Aasen

Er det noen som kjenner til kari og hennes aner. Foreldrene var Jorgen Tjosts og Eli Tjostelstuen, Dovre. Kari giftet seg med Ole Olsen- Leren i 1846. Takk for svar. Hilsen fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Jeg har ikke noe fasitsvar, men kanskje dette kan være til hjelp slik at du kommer videre. Jeg tror at du har funnet feil foreldrepar til Kari. Den Eli du har er fra Lesja (Tjøstelstuen) De jeg har større tro på er:Jørgen Tjøstelsen Korsvoll og Eli Tjøstelsdatter Slette. gift den 22.1.1827 i Dovre. De hadde flere barn døpt Kari så her var det nok barnedødelighet. Foreldre til Jørgen var:Tiostel Tiostelsen Korsvoll og Kari Pedersdatter fra Skarphol på Lesja, gift den 22.10.1780.Du kan finne kirkebøkene for Dovre ved å søke etter Arkivnett Oppland.MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Takk for svar angaaende Kari Jorgensdatter-Tjostelsen? Jeg hjelper en dame i Saskatchewan med dette. Jeg har ikke kommet i kontakt med henne for aa finne ut hvor hun fikk alle sine dataer fra. Lorraine fikk noe av informasjonen fra folketellingene skrev hun. Andre som hun nevnte i denne familien var: Ragnhild; kalt Ingrid, f; nov 11-1847; Ingeborg f;mai 8-1850; Kari f; mai5-1856, den sist nevnte hennes oldemor, hun giftet seg med Anders Olson Gaarden. Hun skriver ogsaa at Kari og hennes bestemor emmigrerte i 1899. En Oline f; 1860. Det er mer informasjon som hun sendte meg, naa for vi se om dette er henner aner! Tusen takk, vennlig hilsen fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Alle de barna du nevner var født på Leren i Dovre. Jeg har funnet alle i kirkeboka, navn og fødselsår stemmer med dine opptegnelser.Spørsmålet er om Karis foreldre er de jeg har funnet, dersom det stemmer kan en gå videre bakover å finne anene til Kari Jørgensdatter.Har du flere opplysninger?Hilsen Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Lorraine hadde sendt meg navnet; Anders Olsen Espedalen; jeg kjente til Espedalen aa visste at det var et stedsnavn. Anders Olsen fra Espedalen var barnebarnet til Kari f; 1856 og hennes mann Anders Olsen Garden. Lorraine skriver at Anders Olsen fra Espedalen emmigrerte i 1882. Kari og hennes mor emmigerte i 1899. Ingeborg Olsdatter f;mai 8-1850 var en av sostrene til Kari som ikke emmigrerte. Hun giftet seg med Hans Sivertsen og de bodde paa Lillestuen gard i narheten av Leren. Dette paret hadde fem eller seks barn; Lorraine sier at hun har daaps attesten til alle disse barna. Hun haaper at noen av disse slektningene driver med slektsgranskning! Ragnhild giftet seg med Ole Hansen; Ingrid og hennes sonn Hans Olsen{ f; mai 31-1883], bodde hos Kari jorgensdatter Leiret i 1900. Hun var listet som gift. Dette var mye informasjon paa en gang! Takk fra baade Lorrain og meg for hjelpen! Hilsen fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ragnhild Simenstad

Det ble litt lenge å vente på svar fra meg, (har rehabilitert maskinen min) jeg har funnet noen av etterkommerne til Kari og Ole. Dersom du sender meg epostadressa skal jeg sende deg navn og adresser til noen slektninger som bor på Dovre nå.MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.