Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Grete Bratne

[#14952] Tullnær og gränsridare ?

Recommended Posts

Guest Grete Bratne

Jeg antar at en tullnær er en toller ?Men hva er en gränsridare ? Var det som det synes å ligge i ordet en som red langs grensen... Et militært yrke kanskje ?Finner titlene i Sverige på slutten av 17 og begynnelsen av 18-hundretallet.

Guest Tore H Vigerust

Du vil ikke fortelle mere eksakt i hvilken sammenheng ordene forekommer, og angi eksempel på kildetype ?

Guest Ketil Harbek

Et generelt søk på Google etter 'gränsridare' gir en mengde treff. Ser ut til å være en tjenestemann under tollvesenet - en som patruljerer grensen til hest. 'Strandridare' nevnes også.

Guest Anne Minken

Fra Svenska Akademiens ordbok (ligger på nettet):GRÄNS-RIDARE. FORMVARIANTER: ( gräns- 1846 osv. gränse- 1639--1852)ETYMOLOGI: [namnet beror på att ifrågavarande tjänstemän urspr. voro beridna]BRUK: (förr)BETYDELSE: benämning på tjänsteman vid tullvärkets gränsbevakning Som utövar patrullering vid rikets landgräns, sedan ingången av 1923 kallad gränsuppsyningsman. STIERNMAN Com. 2: 225 (1639). 2NF 30: 292 (1920).

Guest Grete Bratne

Takk for alle svarene.Jeg finner informasjonen i et slektstre som er lagt ut av Jan Eurelius i Sverige, men jeg vet ikke hvor kildene til informasjonen er.Siden finnes her : LenkeFaren i familien benevnes som tullnær og sønnen senere som gränsridare, så det er vel ikke unaturlig hvis sønnen gikk i farens 'fotspor' og valgte et yrke med tilknytning til farens.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.