Gå til innhold
Arkivverket

[#14954] Birger Kirkeby ,Gjerdrums gardshistoria del 1


Gjest Trond Smedstad .
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Smedstad

Till ARE S. GUSTAVSEN .Jag ser i efterhand att mitt finger har sluntit. Det är oförlåtligt att inte skriva rätt namn. Jag ber härmed om ursäckt för det ( i ) som skulle ha varit ett ( e ). mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Smedstad

Till Are S. Gustavsen. BergenDetta faller långt utanför ämnet släckt-forskning , men jag tror jag har förstått att du är historiker. Jag har läst prf.Dick Harryson's (Lund) bok DEN STORA DÖDEN .Han beskriver pestens härjningar gennom Europa och Skandinavien . Birger Kirkeby nämner bara en gång , att Smedstadsgårdarna utnyttjade en ödegårds marker, vars namn har gått i glömska. Det måste ha varit många ödegårdar i området , då Gjerdrum ligger så nära Oslo. (inte långt från nuvarande Fornebu flygplats) Min fråga är : Fins det någon litteratur om digerdöden i detta område ,som en icke fackman kan förstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Trond!Takk for dine litteraturreferanser. Ja du har helt rett, mitt navn staves med _e_ og ikke med noen _i_, men det er lett å ta feil i disse dager siden Kongens svigersønn Ari nettopp har blitt far, hvilket er den viktigste genealogiske begivenhet i kongefamilien siden 1973.Du antar at jeg er historiker. Jeg er på vei dit, men har ikke kommet fram ennå, da jeg fortsatt holder på med min hovedoppgave i historie (Svensk= magisteruppsats?).Når det gjelder Digerdöden eller Den Stora Döden, så kalles den for Svartedauen i Norge. Det er skrevet mye om denne pesten og dens følger for befolkning og bosetning. Ved å søke i biliotekbasen bib.sys vil du finne mange referanser til ulik litteratur om emnet. Hvorvidt alt er like forståelig er usikkert. Noen av titlene vil handle om ødegårder. Så om du benyttet søkeord som 'ødegårder' (ikke i entall, da får du opp mange egennavn), 'Pest', 'Svartedauen' ev. 'Svartedauden', så vil dette gi endel.Bibsys: http://wgate.bibsys.no/search/gen?lang=Nmvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Smedstad

ARE ! Jag har det -Jag har det -eller var det EUREKKA. Detta skulle jag ha kommit på själv -Tack.mvh Trond (en slagen Silversmed ) slagen pgv. två slaganfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Trond:Så fint, da kan du jo gyve løs på nye opppgaver. Finner vi ut mer om Smedstad, skal du se at vi kommer på banen igjen.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.