Gå til innhold
Arkivverket

[#14960] Døde i Fana 1816-1877, Lars Olsen på Lilletvedt


Gjest Ket Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ket Henriksen

Ønsker opplysninger om 2227 - Lars Olsen på Lilletvedt som døde 71 år gammel 02.12.1854.LenkeEr det noen opplysninger om kone/etterkommere som kan bekrefte om han er den personen jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Meldingen til skifteretten sier bare: 'Myndige Børn og Børnebørn'.Bygdeboken nevner to Lars Olsen Lilletveit, men kobler begge til det samme dødsfallet i 1841, og synes å være usikker på hvem som var 'den eldre' eller 'senior', og hvem som var den yngre. Presten synes å mene det motsatte av hva bygdeboken viser.Ut fra alderen må det være Lars Olsen Lilletveit d.y. som døde i 1854, og han var enkemann etter Synneve Olsdatter, død 1831 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANA1816&variabel=0&postnr=732&fulle=true&spraak=n>LenkeMens den eldre var enkemann etter Sissilia Jakobsdtr, som døde i 1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ket Henriksen

Takk for informasjon. Alderen var visst det eneste som stemte da.Min Lars Olsen Lilletvedt f.1783 Smørås giftet seg i 3.11.1811 med Kari Olsdtr Storetvedt (egentlig fra Haaheim i Jølster, døpt der 16 okt 1791.) En Lars Olsen Lilletvedt var da vitne for dem begge.Lars Olsen bodde på Lilletvedt når han giftet seg, var pakter noen år på Storetvedt. Svigerforeldrene Ola Knutsen Håheim f. 1760 i Jølster og Brita Arnesdtr. Klakegg, var paktare på Storetvedt ca. 1804-1815.Når de første barna til Lars Olsen ble født kalte han seg Lilletvedt. Han var forpakter på Indre Hope fra 1816 da barnet Ole ble født og noen år fremover. Han fikk 11 barn. Lars flyttet til Sælen ca 1829 og var forpakter her frem til 1842. Flyttet siden bort.Jeg aner ikke hvor Lars og Kari ble av etter dette og prøver derfor å spore han opp.Igjen takk for rask tilbakemelding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.