Gå til innhold
Arkivverket

[#14962] Gode geografi kunskaper??


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Er det noen som kan forrtelle meg hvor SOLIEN er henne i Norge. Jeg finner enken Johanne Olsen med 4 ugifte barn boende i Christiania i 1900. De to siste barna er født i Solien men hvor er det?. Hun selv og de 2 elste barna er født i Moss.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

fant 357 garder (1900 tellingen) spredt over heile Norge med skriveform soli, solli, sollied, sollia, sollien m.m.Så her må en sikkert ha flere opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom en søker på fødesteder som begynner på 'sol' i 1900 for Christiania, ser en at et par personer er fra Sol(l)ien Prestegjeld. Vi får tro at registratorene tolket fødested som prestegjeld/sogn, og ikke gård.Om en deretter søker over hele landet på fødested begynner på Sol(l)ie, kommer det opp flest i Hedmark, og av disse er de fleste i Storelvdal. 'Sollien' ser ut til å være et prestegjeld i Hedmark - i nærheten av Storelvdal, og det passer vel ikke så galt med forslaget til Jan Olav Skaug?Søker en etter herred som begynner på 'Sol' i Ryghs 'Norske Gaardnavne', ser en at Skaug har helt rett - vi skal nok til Atnadalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ingen av barna er døpt i Sollia eller Stor-Elvdal så det er nok et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har funnet dem i 1865, men jeg tror det er disse selv om barnas fødselsår ikke stemmerLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg brukte visst litt tid på å legge inn forrige innlegg for det kom noen imellom mens jeg holdt på.Du sier de ikke er født i Solien eller Stor-Elvdal, men sjekket du bare de årstallene som sto i 1900 tellingen? De må være feil siden barna er nevnt i 1865, og da må du vel kanskje sjekke de årstallene isteden, om du ikke allerede har gjort det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg holdt meg til oppgitte opplysninger. Det skulle jeg ikke gjort; født 04.10.1869, døpt i Sollia 07.11.1869 CARL ANTON sønn av Ole Lauritz Olsen og Johanne Olsen (Sollia Mini 1 1856-1885 1/6 p.33-34 no.12) HELGA CHRISTIANE født 11.11.1871, døpt 26.12.1871 (samme Mini p.39-40 no.13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og takk til Dere alle som har svart. Jeg så bare på 1900 tellingen der det var oppgit at de var født 1871 og 75, beklager. MEN HVOR LIGGER SOLIA/ SOLIEN ?,det er flere alternativer her.MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra Riksarkivet sider:Sollia var eget sokneprestembete fra 1862 til 1969. Ved kgl. res. 16.11.1861 med virkning fra 1.3.1862 ble Sollia annekssokn fraskilt Ringebu prestegjeld og opprettet som eget prestegjeld. Dessuten fikk Sollia prestegjeld tillagt flg.garder: gnr. 1 bnr. 1-2 fra Dovre prestegjeld, gnr. 2 bnr. 1, gnr. 20 bnr. 1-21 fra Tynset prestegjeld, gnr. 21 bnr. 1 fra Åmot prestegjeld, gnr. 30 bnr. 1, gnr. 32 bnr. 1 og gnr. 33 bnr. 1-4 i Stor-Elvdal prestegjeld fra Åmot prestegjeld. Ved skrivelse 11.3.1942 med virkning fra 1.7.1942 ble gnr. 21 bnr. 1 overført fra Sollia kommune til Stor-Elvdal kommune. Ved kgl. res. 25.4.1969 med virkning fra 1.6.1969 ble Sollia prestegjeld nedlagt, og Sollia sokn overført til Stor-Elvdal prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fant Sollia kirke på kartet, i Atnadalen. På mitt kart er det tydelig Hedmark. Men hvis det er som Ketil skriver, at Sollia opprinnelig er utskilt fra Ringebu, for så å bli lagt til Stor-Elvdal, forklarer det hvorfor Berit fant Sollia under Oppland i Ft1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå er det svart utfyllende på Sollias plassering, men en rettelse, Sollia ikke lå i Oppland i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.