Gå til innhold
Arkivverket

[#14963] Johannes Nilsen f. 1815 i Enebakk


Gjest Maja Evjen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maja Evjen

Kan noen hjelpe meg å finne foreldre og fødested for Johannes Nilsen f. 1815 i Enebakk. Han flyttet seinere til Kraakstad og giftet seg med Andrine/Andrea Hansdatter. Jeg sitter med bygdebøkene for Enebakk og ser at jeg burde sett i kirkebøkene først. Det vil ta litt tid og det hadde vært fint å få lest bøkene før jeg må levere dem. Så hvis noen satt med kirkebøkene for Enebakk og lett kunne sjekke ut for meg, eller kunne finne farens navn i Kraakstad kirkebøkene fra han giftet seg ca 1846, så ville jeg bli gla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeisannHar gått igjennom kirkebøkene fra 1813-1817 for Enebakk. Jeg finner tre kandidater, og alle er faktisk (kanskje) også nevnt i bygdebøkene.1) f 4.3.1815 og d 23.3, Johannes, sønn av enka Ragnild Amundsd på Ovindskrabben og soldat Nils Halvorsen. Johannes var altså født utafor ekteskap (Enebakk, I5, s. 3) Finner ikke noen av disse på Auenskrabben (bind I, s. 253f) Men ved konfirmasjonen i 1830 er oppholdsstedet til Johannes Svensrud av Fossum. Finner ikke noe der, men derimot på Ødegarden av Fossum nevnes en Johannes Nilsen g m Siri Persd (bind I, s. 321) Vet dog ikke helt om dette dreier seg om samme mann...2) Johannes, også f 1815, sønn av Nils Hansen og Anne Fredriksd Tysdal. Familien er omtalt under Østistua Tysdal (bind III, s. 243), og Johannes g 1844 m Maren Arnesd.3) Johannes f 14.9 og d 22.9 1816, sønn av Nils Jonsen og Johanne Larsd Tangen av Vik. Han konfirmeres 1832 og oppføres i kirkeboka under samme sted. Under Tangen i bygdeboka (III, s. 551) sies han å være g 1834 m Kirsti Pedersd.En av disse kan jo godt være en kandidat, men må da være enkemann ved vielsen i 1846. For å komme videre trengs det fulle navnet til Johannes Nilsen ved vielsen. Kanskje best med et nytt innlegg for å få noen med kirkebøker for Kråkstad interessert?Si ifra hvis flere opplysninger trengs...Hilsen Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Sjekket giftermål for Enebakk, og jo - det dreier seg om samme mann under pkt. 1. De ble g 1836, han da på Haugstein, og sønn av Nils Halvorsen (I12, fol 8b)Glemte kildehenvisning: pkt 2: I5, s. 5 og pkt 3: I5, s. 23.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjen :-))Fant en ungkar Johannes Nilsen Holtop som utflytta til Ski i 1840. Han var født under Vik (I14, fol. 16a)Det betyr at det er Johannes f 1816 under pkt 3 som du er ute etter.Hans påståtte vielse med enka i 1834 er ikke riktig. Det står det tydelig at denne Johannes Nilsen er 23 år (f ca 1809) og hans far het Nils Nilsen (I12, fol. 6b). Han kone var enka Kirsti Pedersd på Tangen av Vik.Sistnevnte var enke etter Nils Jonsen, far til Johannes under pkt 3, som døde 1833.Birger Kirkeby har tatt snarveien, og kreert et noe oppsiktsvekkende forhold... Men Johannes f 1816 giftet seg altså ikke med sin fars enke...Moralen må bli... stol aldri på en bygdebok, men sjekk kildene...dette sier jeg til tross for at jeg også er bygdebokforfatter:-))Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maja Evjen

Hei Torkel Takker og takker, det var veldig bra. Da får jeg gjort meg ferdig med bøkene, og så skal jeg gå til primærkildene så fort jeg har mulighet. Har oppdaget mange feil i bygdebøker før og, så det sjekker jeg opp så godt jeg kan andre steder. Vennlig hilsen MajaPS Har du eller noen andre peil på om det går an å lete seg bakover i disse bygdebøkene på navn, dvs feks finne foreldrene til Nils Jonsen (1781 - 1833 )og Johanne Larsdatter (1783 - 1822) Eller må jeg bruke kirkebøkene først???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MajaEnebakk-bøkene er helt elendige når det gjelder å spore folk tilbake - i hvertfall husmannsfolk. Sammenblandinger av folk og tilfeller der det burde vært mulig å identifisere personer som de samme, florerer...Ser ut som om det er vanskelig å spore Nils og Johanne tilbake uten hjelp av kirkebøkene, så du får smøre deg med tålmodighet :-)Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.