Gå til innhold
Arkivverket

[#14969] Noen Bent i Trondheim, f. ca. 1710-30?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I følge en oversikt presentert av K. Hasselberg fødte Karen Bentsdtr. en uekt datter Johanna i 1782 i Trondheim. Faren var en hollandsk sjømann Jacob Kemp.Jeg har også i lang tid lett etter foreldre til Jon Bentsen (f. 1767), etter muntlig tradisjon en sjømann fra et forlist skip utenfor Lenvik i Senja. Denne Jon fra Trondheim, som i følge denne muntlige tradisjonen ble kalt Jon Vallør, fikk en datter Zignild med Margrethe Hansdtr. Deretter stakk han av...En (u-)mulig teori kan være at Karen og Jon var søsken. Finnes det noen som har disse som søsken og en mulig far?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår ikke helt sammenkoblingen mellom Lenvik og Trondheim når det gjelder Jon Bentsen. Det høres ut som om Jon muligens er født i Lenvik, og at han også var der i 1793/4.Zignild Maria dpt. 25/3 1794 Lenvik Troms.Johanna Jacobsd. Kemp dpt. 29/10 1782 Vår Frue Trondheim.Funnet i FS under VRI (kirkebøker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, det er slik jeg beskrev i første innlegg. I følge den muntlige tradisjonen var Jon Bentsen (med tilnavnet Vallør) fra Trondheim - i likhet med Karen Bentsdtr.Så mitt (u-)mulige spørsmål var da om noen i sine papirer har en Jon og en Karen som søsken med en mulig far ved navn Bent.Takk for at du svarte, Berit!Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du kan ha mer utbytte av å søke etter (eventuelle) andre opplysninger om personer som heter Vallør. På denne måten kan du kanskje løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg har faktisk undersøkt ganske mye omkring Vallør-navnet, også i Danmark hvor navnet befinner seg en del. Ingen Bent er funnet.Vallør trenger jo ikke være et slektsnavn. Så jeg er mer interessert i å finne noen Bent i Trondheim i begynnelsen av 1700-tallet. Takk for svaret imidlertid!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis du vil ha personer med navnet Bent i Trondheim i begynnelsen av 1700-tallet, så finner du mange i min bok 'Trondhjems borgerskap 1680-1730' (2000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret og tipset! Er det noen av de Bent'er som kan tenkes å være den Bent jeg er ute etter? Står barna der?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det opplyses i utstrakt grad om familieforhold, f eks om det er barn, men ikke deres navn. Hvem av personene med navnet Bent (Bernt etc) som passer her, vet jeg ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret, Tore! Hvis ikke barna står der, er det vel liten sjanse å finne rette person....Er det andre muligheter?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Spør du etter hva som eksisterer av kilder ? Alle kildeserier fra 1700-tallets Trondhjem inneholder jo mye data om personer med navnet Bent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Et kurs i slektsforskning kan anbefales, samt et medlemskap i Norsk slektshistorisk forening og DIS-Norge. Pluss lesning av tilgjengelige lærebøker i slektsforskning (en oversikt finnes på www.genealogi.no) og arkivkataloger, f eks i Statsarkivet i Trondheim. Her på Digitalarkivet finnes også flere hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vil du ha mere hjelp enn denne kildeoversikten, f eks en forøket kildeoversikt frem til ca 1750 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.