Gå til innhold
Arkivverket

[#14975] Samme Tuchsen eller???


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Noen forsøksvise konklusjoner:Lyder Fasting, sognepr. til Askøy, må vel være fetter av sorenskr. Georg F. Fasting (1720-65), g. Ingeborg Dorothea Segelcke (1719-97). Hvem er Lyders foreldre ? Lyder og Maria Elisabet von Krogh får sønnen Georg F. Fasting i 1746. Maria må vel være den MEvK som er f. 1716 som d. av ob. Georg F. von Krogh (1653-1721) og Marie Elisabeth thor Møhlen (død 1742), oberstens 3. kone.Vi ender opp med diverse (3?) Abel Catharina Segelcke (flere (alle?) antakelig oppkalt etter Abel Catharina Sørensdatter Berg, 1. hustru av gen.maj. Christian W. Segelcke, 1682-1763) :- ACS (von Krogh) (f.1745, g. Jan/Johan Friderich Tuchsen f.1743), d. av Armis Thomas von Krogh og Anne Rosina Segelcke, sistn. d. av gen.maj. CWS og ACSB. ATvK er s. av Georg Fr. v. Krogh og Marie Thomasd. Montagne. ACS/JFT fikk barna Thomas Christian i 1772 og Alida Susanne Maria i 1773. Sistn. oppk. et. morfars mor og farmor. Hvis det er denne ACS som får et barn u.ekt. m. Jacob tømmermand i 1779 så er vel JFT død før den tid ?- ACS (1757-1785) g. 1781 skipper Henrich Arnholdt Meyer. Flere barn. D. av sorenskr. Georg F. Fasting og Ingeborg Dorothea Segelcke (1719-97) (søster av Anne Rosina Segelcke ?) GFF er sønn av res. kap. i Os, Thomas Fasting og Alida Maria von Krogh, halvsøster (1. ektesk.) av Armis (2. ektesk.) og Maria (3. ektesk.)(Lyders kone), alle b. av ob. Georg Fr. v. Krogh f.1653. (Denne ACS er d. i 'AA' kirke, Bergen, hva betyr det ?).- ACS (1747-1808), g. oberstlt. Bernhard Wilhelm Gustav Christophersen von Krogh (1731-1807), sønnesønn (1. ektesk.) av ovennevnte oberst GFvK f.1653.- Abel Margrethe Krog f. 1724 er av en annen slekt, d. av president i Trondheim, justistsråd Christian Krog og Ingeborg Maria Knag (de Knagenhjelm).Håper det ikke er altfor mye feil i ovenstående. Jeg håper disse i så fall blir kommentert slik at misforsåelser kan oppklares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Sogneprest til Askøy, Lyder Fasting (1714-63), er fetter til faren til sorenskriver Georg F.Fasting (1720-65).Lyder var sønn av politi- og borgermester i Bergen, Claus Fasting (1674-1739) gift 1679 i Bergen med Anna thor Møhlen (1678-1762).Claus var bror av kjøpmann i Bergen, Johan Fasting (ca 1664-1700).Johan var far til res.kap. til Os, Thomas Fasting (1691-1736) som var far til sorenskriver Georg F. Fasting (1720-65)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk til Sølvi !Når det gjelder foreldrene til den 3. av de Abel Cathrine Segelcke som jeg nevner, nemlig hun som levde 1747-1808 og var g. (ca. 1770?) med oberstløytnant Bernhard Wilhelm Gustav von Krogh (1731-1807) fra Vikedal, så 'tror jeg' hun også må være barnebarn av Abel Catharina Sørensdatter Berg og generalmajor Christian Wilhelm Segelcke (1682-1763). Men hva het leddet mellom ?Gen.maj. Segelcke var altså 2.g. g.m. Alida Maria von Krogh, d. i oberst Georg Fr. v. Krogh's 1. ekteskap, og oppkalt etter dennes mor Alida von Bolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

I innlegg nr.22 i denne tråden hevdes det at Abel Cathrine Marie von Krogh ble gift med Johan Fredrich Tuchsen 15.juli 1787. De ble jo gift i 1770 ?eller? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fasting

For øvrig er det ikke noen etterkommere etter GFFasting 1720-1765 og IDSegelcke 1719-1797, kn 1 sønn og 1 datter som begge død som barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Send gjerne en oversikt over Fassting pr.e-mail. smar-jo@online.no På forhånd takk. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Knut, (innl. nr. 31): Den Abel Cathrine Fasting som blir døpt i 1757 ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&variabel=0&postnr=53818&fulle=true&spraak=n>Lenke) (datter av GF Fasting og ID Segelcke) er altså ikke den samme som gifter seg i 1781 (Lenke) med skipper Henrich Arnholdt Meyer og dør i 1785 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Knut, jeg kunne også tenke meg å få tilsendt en oversikt over Fastingene, for å få ryddet opp i ev. misforståelser ! På forhånd takk ! Per Nermo / nermo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kristian Arentz: Av (Lenke) kan det se ut som Lovisa Juliane Marie Segelcke (1754-1837) kan være søster av den Abel Cathrine Segelcke (1747-1808) som du nevner i ditt innlegg nr. 14, g.m. oberstløytnant Bernhard Wilhelm Gustav Christophersen von Krogh (f. 1731 Vikedal, d. 26 feb. 1807). Men hvem er ev. deres foreldre. Kommentar til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fasting

Per. I boken 'Slekten Fasting 300 år i Norge', Steinkjer 1960. omtales Sorenskriver Georg Fasting og hans ekteskap med Ingeborg Dorothea Segelcke. Her nevnes kun 2 barn: 1 datter begravet 10.9.1754 i Domkirken og 1 sønn, begravet s.s. 29.7.1757, 12 uker gammel. Barna er ikke navngitt. Abel Katrine må altså være en ukjent (tvilling)søster. Det er her en uoverensstemmelse som må avklares. Jeg skal komme tilbake på det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Sakser igjen fra boken om Slægten Segelcke:Ingeborg Dorothea (Hedvig) Segelcke (1720-1797 og datter av Christian Wilhelm Segelcke), gift med sorenskriver i Indre Sogn, Georg Christian Fasting (1721-1764). De fikk 7 barn. Disse er ikke nevnt med navn, for som vanlig i denne type bøker er det jo bare sønnenes barn som navngies.Christian Wilhelm Segelcke hadde 6 sønner og 7 døtre.Tre av sønnene giftet seg og fikk døtre som ble kalt Abel Catharina Segelcke:Gustavus Wilhelm Segelcke (1718-1774), tollbetjent, og g.m. Sara Østensdatter fikk Abel C. (1757-1785) g. m. 1. skipsfører Henrik Arnold Meyer (1749-1801). G.m. 2 Abel Hind.Severin Vicentz Segelcke (1722-1755), kaptein, og g. m Anna Cecilia Grubbe Müller fikk Abel C. (1747-) g. m. oberstløytnant Bernhard Wilhelm Gustav von Krogh.Hartvig Carl Phillip Segelcke (1729-1787), major og g.m. Anna Dorothea Müller fikk Abel C. (1755-1792) g.m. løytnant Mogensen.6 av Christian Wilhelm Segelcke's døtre giftet seg. Hvis hver av disse også fikk en datter som ble kalt Abel Catharina så er det jammen litt å velge i her.Vennlig hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Ja, så har jeg - denne gangen - klart å sørge for et partnerskap mellom to kvinner, men det er altså ikke riktig.Her er det korrekte: Abel C, datter av Gustavus Wilhelm, var gift med skipsfører Henrik Arnold Meyer. Etter Abel C's død giftet han seg igjen med Abel Hind. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fasting

Barn i familien Fasting/Segelcke. Georg Fasting var forstander og bokholder for Manufakturhuset før han ble sorenskriver i Indre Sogn. Det er sannsynligvis hans barn som finnes her: LenkeHvor finner vi ytterligere 4 barn, jfr. boken om Slægten Segelcke. Har noen tilgang til kirkeboken i Luster ? mvh Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg vil rette fokuset mot Tuchsen igjen,for det er opprinnelig det denne tråden startet med. Er det noen av dere som gransker Tuchsen som skal til Tyskland snart?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Knut, ditt innlegg nr. 31. 'For øvrig er det ikke noen etterkommere etter GF Fasting 1720-1765 og ID Segelcke 1719-1797, kun 1 sønn og 1 datter som begge død som barn' medfører altså ikke riktighet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dersom noen av deere sitter med data om Tuchsen i Bergen vil dere maile det til meg ? smar-jo@online.nomvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Per, Til innlegg (35): Jan Friderich Eliassen Tuchsens hustru Abel Catharina Maria Segelcke von Krogh var søster til major Johan Henrik Mariager von Krogh. Det ser også ut for meg som om dennes hustru Lovisa Juliane Marie Segelcke f. 10 Jun 1754 var søster av Abel Cathrine Segelcke (f. 27 Jun 1747) som var datter av Severin Vincents Christiansen Segelcke (sep 1722 - des 1755) og Anna Cecilie Grubbe Møller (1726-1808). Men hvem var denne Anna Cecilie Grubbe Møller, mon tro?Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Anna Cecilie Grubbe Møller, født 23.5.1726 i Sandvig, Kvinnherad, død 8.10.1808 i Sandvig, var datter av major Lorentz Petersen Müller, født 1684 i Danmark, død 11/8 1751, gift ca 1725 med Anne Jensdatter Godtzen, født sep 1687 i Stavanger, død 24.10.1776.Anne Cecilie giftet seg igjen 1769 med kaptein, sjef for søndhordlenske kompani, Jørgen Wilhelm Westerberg, født ca 1730, død 28.8.1796.Kilder: Militærbiografier, av Ovenstad. Ole Martin Kinnapel: Slekten Trane fra Viborg (Kristiansund 1978)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 11 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Dersom noen av brukerforumets deltagere skal til Tyskland i nærmeste fremtid og nærmere bestemt Lübeck er jeg intressert i å høre fra dem. Spesiellt dersom de har anledning til å besøke arkivene i Lübeck.Min e-mail er: smar-jo@online.nomvh Jan Frode Johansen_________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Dette er min nye e-mail adresse: jafjohan@start.no Dersom nopen har supplerendde opplysninger vedr. Tuchsen's. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Fortsatt er det uvisst hvor Johan Friderich Tuchsen ble født. Det er som sagt blitt gjorrt undersøkelser i Lübeck-uten resultat. Kanskje er det en sammenheng mellom de 2 'Tuchsen' familiene i Bergen? Jeg ber svært intressert i å samarbeide med alle som arbeider med Tuchsen eller har vært borti denne slekten. Jeg gir meg ikke! Jeg skal løse denne nøtten, kanskje med din hjelp?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.