Gå til innhold
Arkivverket

[#14985] Hans Peter Johannesen Hafslund. Grunnlegger av Lande (senere Sarpsborg) Bryggeri


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Født 1816 i Snarvakten i Skjeberg. Han hadde vært/var: lærer, bakermester, kjøpmann, trelasthandler, skipsreder, megler. Han grunnla Lande Bryggeri, var skyss-skaffer, drev forhyrningskontor og herberger, og bygde egen sag i Sarpsborg. Da han skulle møte på Stortinget som representant for Sarpsborg i 1859 var han konkurs og måtte derfor bli hjemme. Han døde i 1867.En bror var garver Olavus Hafslund. En annen bror var brennvinshandler Lars Johannessen Hafslund. Foreldrene var Johan Larsen (f.1786) og Maren Christine Hansdatter.Jeg kjenner godt til forfedrene til Johan, men Maren Christine’s slekt er meg ukjent. Er det noen som kjenner til hennes forfedre?mvh Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Petter:Tillater meg å hente frem en av dine tidligere etterlysning på Maren Christine, som følgende:'Det er usikkert hvor Maren Christine ble født, men i KBinnføringen både ved giftemål og ved sønn’s fødsel står det Sarp etter navnet. Dette tyder vel på at hennes far bodde ved Sarpefossen/ Hafslund.Fødselsdato er usikker. Den eneste jeg finner i FT 1801 som kan passe er en tjenestepike på Bache gard. Maren Christine ble i såfall født i 1787.Hun ble gift med Johan Larsen den 16.sept.1809 i Skjeberg kirke. Jeg kjenner til 2 barn: Lars Johannessen Hafslund født 4.okt 1810 og Olavus Johannesen Hafslund født 2.juni 1824. Han ble senere garver på Hafslund'.Har man søkt etter hennes foreldre i Danmark og/eller Sverige?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hei Knut,og takk for innspill. Jeg har ikke tenkt i de baner, men det hadde kanskje vært lurt. Har ikke søkt på Sverige (eller Danmark) tidligere. Anbytarforum er kanskje et lurt sted å begynne?Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.