Gå til innhold
Arkivverket

[#14987] Fornavnet Ståle på 1600- og 1700-tallet


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Er noen kjent med i hvilke områder navnet Ståle er i bruk på 1600- og 1700-tallet?På forhånd takk for all respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg ser blant mine aner at navnet i alle fall er brukt i Vest-Agder; i Kvinesdal og områder omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Bla. i grensetraktene mellom Rogaland og Vest-Agder, som nevnt i forrige innlegg, fra kysten og opp i Sirdal spesielt.Hvis du er ute etter noen spesielle - så må du gjerne etterlyse de vedkommende her.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Staale Bringsjord i Lyngdal, om jeg ikke husker feil i NHD I reke, bind 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for nyttig info. Som jeg hadde mistanke om, ser det ut til at bruken av navnet har vært geografisk begrenset til et ganske lite område.Nærmere bestemt søker jeg nemlig opphav til en Lars Hay, f. ca. 1730, klokker i Sand i Troms. Et sted har jeg funnet ham omtalt som Lars Stålesen Hay, og det er indikert at han kom sørfra (men ikke nærmere bestemt hvor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter hva man ser er det da to aktuelle kandidater født i Kvinesdal i 1731.Har du flere opplysninger f.eks. hvem han var gift med?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Lars var gift (ukjent hvor) med ei Pernille Hjort f. ca. 1737 hvis opphav jeg heller ikke kjenner. De hadde i hvert fall en sønn Ole f. ca. 1750 (antakelig noe senere, ukjent hvor).Det er jo et stort spørsmål hvordan Hay-navnet kommer inn i familien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

LDS IGI har giftermålet og dåp på Tranøy i Troms:LARS STAALSEN HEJ Spouse: PETERNILLE NIELSDR Marriage: 25 NOV 1759 Tranoy, Troms,OLE NIELSEN LARSEN Christening: 14 JAN 1760 Tranoy, Troms, Father: LARS STAALSENOg Lars er med på Kollesland i FT1801: LenkeKandidater fra LDS:LARS STAALESEN - IGI: 18 MAY 1730 Sokndal, Rogaland, - LARS STAALESEN - IGI: 22 JAN 1731 Lund, Rogaland, - LARS STAALESEN - IGI: 01 MAY 1735 Lund, Rogaland, - Lars STAALESEN ROYNESTAD - VRI: 29 Sep 1731 Kvinesdal, Vest-Agder, -Og giftermål i LDS:LARS STAALESEN : 18 OCT 1756 Lund, Rogaland, - LARS STAALESEN : 19 JUN 1759 Sokndal, Rogaland, - LARS STAALSEN HEJ : 25 NOV 1759 Tranoy, Troms, - LARS STAALESON : 24 MAY 1761 Bjerkreim, Rogaland, - LARS STAALESEN : 28 JUN 1764 Kvinesdal, Vest-Agder, - LARS STAALSEN : 28 OCT 1767 Stod, Nord Trondelag, - LARS STAALESEN : 21 JAN 1771 Kvinesdal, Vest-Agder, -Lars Stålesen, f 1731 i Lund, er kanskje aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kristian:Var det slik at 'Staale Bringsjord i Lyngdal, om jeg ikke husker feil i NHD I rekke, bind 5', ønskes etterlyst?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Følgende var det ikke, da vedkommende etter Kvinesdal Bygdebok II holdt seg i Kvinesdal:Eliminert kandidat fra LDS:Lars STAALESEN ROYNESTAD - VRI: 29 Sep 1731 Kvinesdal, Vest-Agder.Eliminert giftermål i LDS:LARS STAALESEN : 28 JUN 1764 Kvinesdal, Vest-Agder.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det forekommer meg i farten at navnet Hjort var i Lund Rogaland,kansje prest eller militær--- mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

KnutNei, Ståle Bringsjord/Myskeland er vel tålig bra plassert. Det er vel noen eldre ledd man kan se p på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.