Gå til innhold
Arkivverket

[#14988] Øiseth i Nord-Odal


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Lina Jørgine Hansdatter er bosatt på Majer i Ø. Toten da hun blir gift i 1896. Hun oppgis imidlertid å være født på Øiseth i Nord-Odal 1876, og faren var visstnok ungkar Hans Olsen (det skulle vel bety at hun var født utenfor ekteskap).Har noen nærmere opplysninger om Linas foreldre (evt. besteforeldre m.m.), samt hennes fødselsdato?På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Øisetgardene ligger nå som før i Vinger, rett etter at du passerer grensa fra Sør-Odal til Kongsvinger.Lina Jørgine Hansdatter kan jo ha vært født i Nord-Odal og så tatt Øisetnavnet dersom hun f.eks. tjenestegjorde på en av Øisetgardene?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Lina Jørgine har nok ikke brukt Øiseth-navnet, men oppgis å være født der (og det står da Øiseth i Nord-Odal).Iflg. folketellingene her i DA finnes det tre forskjellige Øiseth-garder (eller helst plasser) i Nord-Odal. Jeg antar at dette ikke forveksling med Vinger. Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Beklager at jeg ikke sjekket gardsnavna i Strøm/Nord-Odal før jeg kom med innspillet. Bl.a. i 1801-tellinga skrives gardene i Vinger 'Øyset,' mens skiltet ved Rv. 2 i dag sier 'Øiset.' Og det er da også slik de skriver seg (etterhvert Øiseth) de som har sine røtter derfra.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Her er dåpsinnførselen i kirkebok for Nord Odal: Lina Jørgine f. 30/3 1876, døpt 18/6 1876 i Mo kirke Nord Odal Foreldre: Ungk. Husmannsøn Hans Olsen Misundstad under Stormoen og husmannsdatter Karen Johannesdatter Øiset under Magnæs. (Hans 2. hennes 3. Leiermaal). Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei igjen! Etter å ha sett litt i bygdebøker for Nord-Odal, fant jeg Lina Jørgines foreldre og besteforeldre. Ole Monsen fra Søberget f. 1826 g. 1846 m. Sigrid Gundersdatter fra Hof i Solør f. ca 1818. Dette paret fikk sønnen Hans i Mesunstad i 1855. (Se Nord-Odal bygdebok nr. 3 på side 394) Øyset. (Se Nord-Odal bygdebok nr. 4 på side 156) Bøkker Johan Jørgensen fra Gamle-Dalsrud u. Trauten 1821 - 1907 gift 1847 m. Marte Olsdatter fra Mobråteninngjerdinga 1818 - 1900. Dette paret fikk dattera Karen i 1848 i Myrer. Karen hadde også barna Lina Juliusdatter f. 1866 og Marte Hansdatter f. 1873 ---- Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hjertelig takk for flott hjelp! Da har jeg godt utgangspunkt for evt. videre leting. Henvisninger til bestemte bind i Odalsbøkene er nytting, da det er nokså mange bind hvis en skal fjernlåne alle på biblioteket!God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lena Berg Nordli

I bygdeboka over Nord Odal, bind IV, s. 156, Står det: 'Øyset. Bøkker JOHAN JØRGENSEN fra Gamle-Dalsrud u. Trauten 1821-1907, g. 1847 m. Marte Olsdatter fra Mobråteninngjerdinga 1818-1900, var husmann fra seinest 1865. Barn: Karen f. 1848 i Myrer. Karen Johansdatter Øyset fikk i 1866 dtr. Lina Ivara med Julius Larsen Millom, i 1874 dtr. Marte Olilie med Hans Olsen (tjener på Stormoen) og i 1876 dtr. Sina Jørgine med Hans Olsen Mesunstad. Den du søker informasjon om, heter altså SINA og ikke LINA, de var søstre. Om Rune Hårstadsveen ønsker mer informasjon om slekta bak Hans Olsen (Midtsundstad)Berg(et)så send meg en mail. Han var bror til min oldefar. Jeg har også Nord-Odals bøkene, om det skulle være noe du trenger oppslag på.MVH Lena Berg Nordli, reveenka@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.