Gå til innhold
Arkivverket

[#14989] Emigrant Ole S.Vinje forlot kone og barn i Ålesund og dro til Amerika,


Gjest John Nordbø
 Del

Recommended Posts

Gjest John Nordbø

Først en takk til Helge for detaljert oversikt over barna til Lars Povel Larsen Vinje, spesielt godt likte jeg den om Nikolai, reist til Amerika! At han 'bare' har igjen seks barn i 1904 tyder vel på at 2 av de 8 må ha dødd før faren, han ble tross alt 92 år. Når det gjelder denne Nikolai, har jeg sett navnet skrevet med både c og k, jeg har fødselsdatoen 25/3-1865 og dåpsdatoen 17/4-65. Spennende å få høre om dette bringer saken et skritt videre, hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En Nicolai Vinje dør i Hennepin Co. 19.12.1931. Petrine dør 17.6.1954.(Så etterpå at du jo hadde lagt ut f.datoen på Nicolai, beklager John)Her bør det jo være muligheter for å kunne finne nålevende familie i hvertfall!Men, jeg finner ikke Nicolai når han emigrerer, er det noen andre som kan sjekke? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

JESSSSSSSSSS!Vinje, Nicolas View Image Online Age: 54 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_862 Race: White Page: 8A State: Minnesota ED: 171 County: Stevens Image: 0484 Township: Morris-------------Da har vi i hvertfall plassert ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, det er den samme familien som jeg la ut på linken over.I 1920 har de en sønn til, Arnold, 19 år f. i Minnesota.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vinje, Nicola Age: 65 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1132 Race: White Page: 23A State: Minnesota ED: 14 County: Stevens Image: 0161 Township: Morris Relationship: Head ¨Barna har flyttet ut, Nicolas eier sitt hjem, de har radio! og hjemmet er verdt 5000$ De har også to leieboere, Arthur Nordman f. i Iowa av am. foreldre, og Martha Askim, enke 56 år f. i NOrge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Disse papirene går det an å bestille: Vinje, Nicolai County: Clay Reel: 4 Code: 12 Volume: 3[C] Page: 321 Operator: CONRA Date: 17 April 1996 Time: 11:48 Document Type: Final Papers Years: 1893 -1897 Numbers: 1-450----------- Several years ago, the Iron Range Research Center purchased the entire set of microfilmed Minnesota County Naturalization Records (87 counties) from the Minnesota Historical Society. Because the record set was one of the most widely used records in the Iron Range Research Center, it quickly became apparent that the indexes to the records were incomplete and often inaccurate. Conrad Peterzen, a Research Center volunteer, resolved to make a new comprehensive index to the entire set. His index recorded the name of each person requesting citizenship and included the following information: spouse's name, county of residence, microfilm reel reference, print volume, and page number. The index also includes records of people who were denied citizenship and those who never completed the process. The present version of the index contains all of the 87 counties and over 500,000 records.The fact that spouses are listed in the index can be especially important because before 1922, women became citizens through their husbands and did not have their own papers. This index provides the necessary information for researchers to access the original papers in the microfilm collection. The microfilmed papers contain most of the relevant genealogical information, i.e., dates and places of birth and marriage.Note: While most of the locations refer to counties, the following names are cities in St. Louis County: Ely, Duluth, Hibbing, and Virginia.To receive additional information and forms to access your ancestor's naturalization documents, please contact: http://www.ironrangeresearchcenter.orgTo contact the Iron Range Research Center directly, you can write them at:Iron Range Research Center ATTN: Naturalization Highway 169 West, Box 392 Chisholm, MN 55719-0392 Phone: 218-254-7959 Fax: 218-254-4938 Email: yourroots@ironworld.comPlease include as much information as possible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er en av NIcolais sønner: SVERRE VINJE SR Request Information (SS-5) SSN 387-18-8729 Residence: 55406 Minneapolis, Hennepin, MN Born 23 Sep 1892 Last Benefit: Died Apr 1970 Issued: WI (Before 195)----------------Issued betyr at det var der han bodde når han søkte om Social Security nummer.Sverres mor het Loretzen iflg. http://people.mnhs.org/dci----------------Dette er Nicolais sønn Louis i 1920: Vinje, Louis View Image Online Age: 40 Year: 1930 Birthplace: Minnesota Roll: T626_1132 Race: White Page: 16A State: Minnesota ED: 14 County: Stevens Image: 0147 Township: Morris Relationship: HeadHan var gift med Nora, 35 år, f. i Minnesota av foreldre fra Irland. De hadde 2 barn, Robert 8 år f. i MN og Jane 3 mnd. f i MN.Louis eide sitt hjem, de hadde radio! hjemmet var verdt 4000$.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei igjen Laila, du verden her skjer tingene med rekordfart! Forstørret opp den første oversikten over beboere i Elay i Minnesota år 1900, der fremgår det at Nicolai og hans kone Petrine begge emigrerte i 1888 (Hun måtte da være gravid med det første barnet). Når vi så vet at Ole fikk sitt siste barn i Ålesund i 1890, så må jo han ha emigrert etter Nicolai. Det postkortet han sendte hjem etter at han var kommet frem var merket St.Louis. Vi kan vel med det konkludere at det var Nicolai som overtalte? Ole til å komme etter til USA, og han tok turen innom Nicolai, etter ankomst, fant postkortet med bilde av den lokale kirken, og sendte det tilbake til familien i Norge. Veldig rart at ikke familien i Ålesund -iallefall hørte fra Nikolai senere hen, med info om Ole. Skiftet etter faren deres i 1904 oppgir 2 sønner i Amerika, so det skulle jo tyde på at Ole var i live så sent som i 1904, er du ikke enig i det? Skal gå alle disse nye tingene nærmere etter i sømmene, så får vi se om det skulle lede oss videre i retning Ole, det er jo han som er hoved personen!! Men Nicolai og hans familie og etterkommere er jo også slektninger av min venn Per Frostad, så nå må han vel være svært fornøyd!! De skal ha konfirmasjon med etterfølgende selskap hjemme hos seg for sitt barnebarn, nå i helgen, så jeg tror de har nok annet å tenke på akkurat idag, så jeg får drøye til over søndag, før jeg ringer ham, Men tusen takk for all hjelp, du/dere er fantastiske!! hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei igjen Laila, Har studert folketellingen 1900, hvor Nicolai bor, Byen heter Moorhead, Minnesota.Men i faderens skiftedokumenter står det at den ene sønnen bor i Morris, som ligger et godt stykke lengre syd i Minnesota, så kanskje er vi på sporet av Ole - likevel? Selvsagt kan Nicolai ha flyttet til Morris efter 1900 før 1904, men - det er von i hengjande snøre... Et argument for at det ikke er Nicolai som i 1904 bor i Morris er jo at det nevnet kun 4 sønnebarn i skiftet efter Lars Povel Olsen Vinje, og de har vi jo allerede dekket opp i Ålesund med Ole's barn, ikke sant. Nicolai har jo på det tidspunktet fått 7 barn. selvsagt kan noen av dem falt ifra, men likevel. Kanskje det var adressen til Nicolai som i skiftepapirene nevnes som ubekjendt og at Ole virkelig bodde i Morris?? hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei, jeg tror det var Nikolai som bodde i Norris. Iflg. 1910 var han også bosatt i Morris, skjønner du.Jeg fant ikke denne censusen før nå.Hos ham bodde også en niese, Anna Vinje!! 23 år f. i Norge. Det står ikke når hun immigrerte. Hvem var hun? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg lurer meg på om det går jeg sa gutten..... (og så lurte han seg på og det gikk :o)Hva var fødselsdatoen til OleSeverin? tamtaram! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og for å få bekreftet om dette er rett mann, er dette et lurt sted: Lenkeog søk på Vinje fra Norway. Du får opp en Ole som leverte søknad om statsborgerskap, bodde i Bottineau, samme mann! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Laila. Egentlig skulle det være forbudt å dra ut til lunsj på en sånn dag som denne, men vi var bedt, så det var bare å dra.Og så har du løst gåten mens vi var ute, hadde du vært i nærheten nå så skulle du fått en skikkelig god klem, det fortjener du sanneligen- makan til effektivitet/kreativitet- jeg mangler ord... Dette må jo gå rett inn på listen til Nina over vellykkede operasjoner, jeg bare bøyer meg og takker dere alle..... Og så har du funnet en Anne Vinje, niese til Nikolai, født ca. 1887, i Norge. Skal prøve å finne henne, Ole hadde jo ganske mange brødre(ref liste fra Helge Bjerkevoll sent i går)Vi får se hva folketellingene for 1900 kan by på. Finner jeg ingen Anne her, så kan det jo tenkes at hun er en av Ole's barn, han skulle jo ha hatt 4 stykker med Petrine, og hjemme i Ålesund bor det bare 3 barn i 1900 tellingen, så dette kan jo også være en mulighet.. Hun var i så fall ca. 5 år da Ole dro, og burde vel være registrert både som emigrant og imigrant-protokollene, selv om Ole hadde tatt hyre på en båt?? Nå som vi vet nøyaktig dato for når Ole ble født og året han ankom Amerika, kan vi finne ham i protokollene likevel?? Sto det forresten noe mer interessant i dokumentet vedr. Ole's amerikanske statsborgerskap?? Er han fremdeles singel, slik det fremkommer i tellingene fra Bottineau i Nord Dakota. Dette stedet ligger ikke så langt fra Moorhead, så det er vel relativt sannsynlig at Ole og Nikolai hadde kontakt?? hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Pussig, jeg trodde jeg la inn noen lure vendinger her i går....Du må få det bekreftet, at dette er rett Vinje. Ved å bestille nat.-papirene får du kanskje vite hvor denne Ole kom fra her i Steinrøysa...Jeg synes det er litt rart at det er så mange somheter VInje i Bottineau, skjønner du! (ser av landrecords at det var flere som fikk land med navnet Vinje). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Laila, kanskje var jeg litt for rask til å rope hurra, har sendt forespørsel til Bottineau som du foreslo, men kunne det være mer en en Ole Vinje, f.1858?? som hadde emigrert i 1892, alt så jo ut til å passe. Men så slo jeg opp emigrantlistene og der finner jeg jo dessverre en Ole Vinje fra Snaasen, og derfra kommer både Dordi R.Vinje og Thomas, som reiste året før Ole.I tillegg er det en Sirine Vinje også fra Snaasen, som reiste samtidig med Ole. Selvsagt kan en snekre sammen en teori som dekker også dette, vår Ole sier han er i fra Snaasen , han har truffet Sirene ombord og finner det beleilig å henge seg på her, men dette blir vel noe søkt, er jeg redd.... Det bor en Kristian Olsen Vinje(f.1826) g.m Sara Petersdtr.(f.1824)i Kristian Vinje's hus i Snaasen, men noen Ole har jeg enda ikke funnet her. Vi har jo bare 1865 tellingene å gå etter, og da kan de jo ha bodd et helt annet sted enn på Snaasen.... Huff nei dette var nok litt av et antiklimaks...John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

mm. Ja. æsj. det var det. Mmm. jo. æsj!Vi må henge oss inn på Nick. Kanskje sjekke ut obituaries osv. Kanskje.... hrmf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Laila, enig med deg, det var .... Nå vil jeg la skuffelsen synke litt, så skal jeg prøve å finne denne Ole Vinje fra Snaasen, er han reell, så kan vi jo definitivt glemme ham, og Bottineau for den saks skyld... Synes du jeg skal la forespørselen til N.D- NAT.oFFICE STÅ ELLER ER DET BORTKASTET MØYE?? Takk likevel Laila, vi fant jo Nicolai, og dermed sikkert en masse slektninger for Per Frostad i Amerika, kanskje er det noen av dem som hart hørt noen historier om vår Ole?? Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Må bare inn og si lykke til videre i denne tråden. Er imponert over Laila både for grundig arbeid og gode humørfyllte replikker. Ellers så ser jeg jo Peder Frostad av og til når jeg kjører forbi. Maken til sprek mann over nitti skal en lete lenge etter.vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest John Nordbø

Tilbake fra foldedans-ferie i Dalarna, Sverige- ventet flere interssante E.mailer, vedr. Ole Vinje: Den første var kopi av declaration of intent- Ole Winje- Norman dt. 25/9-1906, men denne Ole var født 1882 på Ytterøen,Norway, hvor nå det måtte være. Han emigrerte først i 1903, så han kan vi følgelig definitivt avskrive.Ref Nina's innlegg nr.18 Så har jeg funnet Anne Vinje, niese til Nikolai. Hun var datter av Karl Elias Vinje (bror til Nikolai og Ole). f.1887 = 23 år i 1910. Ref. Laila's innlegg nr.35 Så var det Ole Vinje, Bottineau. Her var det mye som stemte 1)Ole Vinje f.1858 2)Ole's far: Lars Olsen Vinje. 3)Ole Emigrerte til USA i begynnelsen av 1890 årene. Men i papireren står det f. Snaasen. Fikk E-mail fra State Historical Society of North Dakota, med kopi av artikkel om Ole Vinje's levnetsløp.med bl.a Ole's mor Dordi Prestmo from Berglia in Sorli, Norway. Og i digitalarkivet folketellingen 1865, fant jeg (dessverre) på Præstmo gård i Snaasen Lars Olsson og Daardi med sønnen Ole Larsson 8 år.Desssuten fant jeg flere av de andre Vinjene som var bostatt i Bottineau, på denne gården. Så der røk den muligheten også.. Men enda er det en liten mulighet igjen. Nikolai's sønnesønn Robert - 8 år i 1922, tror jeg jeg har funnet i Farmington i Minnesota- tel 651-463-8004. Skal be Per Frostad å ringe ham på lørdag, når han er tilbake fra ferie. Denne Robert, om det er den riktige, burde jo ha hørt noe om vår Ole, hans bestemor, Ole's svigerinne døde jo først i 1954, og kanskje finnes det noen gamle album som kan hjelpe oss videre i vår søken efter Ole. Det er von i hengjande snøre...hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.