Gå til innhold
Arkivverket

[#14992] Gierding-Tuchsen-Lohmann-Schnell-Walls-Helleman-Holst-Sommer--Forbech


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Har du vært borti disse slektene i Bergen på 1600-1800 tallet ? Og skienslektene Sommer og Forbech ? Dyssel-Tyskland/Danmark og Tuchsen.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har heller ikke sett dette med bindestrek. Men enkeltvis ? Jo. Og det var det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Holst navnet har jeg i min slekt. Lisa Kristine Normann Holst f.ca.1828 i Angeens ,Ofoten, giftet seg den 9/10 1853 med bergenseren Christian Gjert Michelsen f. 18/7 1829 i Bergen. Hun er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Som du sikkert skjønner av svarene så langt kan det antageligvis være lurt å ta en slekt av gangen, samt å stille en smule mer spesifiserte spørsmål!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

GjerdingI et dokument fra en gang på 1580-tallet (Jåthun, 1952, side 37) er Gjert Gerding omtalt som fogd på Utstein kloster.22.7.1592 (Bastiansen, 2000 - tingboka for 1593) dømte Klaus Meltzouv med flere at Petter Janson måtte betale penger til Gjerd Gjerding. 27.7.1592 fra Amsterdam (Bastiansen, 2000 - tingboka for 1593) hadde Johan Hermandson fra Deuenter (i Holland) og Gjerd Gjerding fra Stavanger, en sak om gjeld. 18.9.1593 på Bergen rådhus (Bastiansen, 2000) er den samme striden oppe i Bergen rådstue. Det ble nedsatt en kommisjon på seks personer som skulle granske saken og dømme.22.7.1597 (Elgvin, 1956, side 455) var Gjert Gjerding fogd i Rogaland.Etternavnet Gjerding ser vi også brukt i Bergen (NRR II side 421) – Lykke Gjerding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei. Ingen av navnene har bindestrek. Den satt jeg bare mellom de forsskjellige navn og steder.Ingen av disse som nevnes er såvidt meg bekjent i min slekt.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Har du gierding i din slekt? Spesiellt fra Bergen 16-1700 tallet. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er 'min' Gierding:Lenke Er det noen som vet noe om hans opphav i Tyskland -foreldre etc ?Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til orientering vedr.overst,lenke:Didrich Gierding f.about 1640mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bla. av fornavnet Engel blant dine Gierding tror jeg kanskje det kan finnes bånd til Catharina Johanne Gierding (1733-1807) fra Bergen, g.m. Joachim Ludolf Bünemann (død 1793) fra Tyskland. Johanne's mor var Engel Tengermann. Hvordan er ev. bånd til 'dine' Gierding ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er såvidt kommet borti denne grenen og vet veldig lite om den. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Fredrik Buch

Jeg har holdt litt på med Gierding slekten i Bergen, og funnet noe...Ser du på borger listen i Bergen finner du Roleff Gierding fra Dyest (Deltholt, Bremen). Han kan være født rundt 1595. På listen finner du også Herman og Dirich fra samme sted.Litt mer: I listen over inflyttere til Bergen finner du Hermand og Dirich Gierding, og deres far er Berendt Gierding.Og videre: Når du søker listen for barn født i Bergen finner du faren Jan Rolefsen Gierding i 1674, og listen over faddere gir slektsforholdet vi leter etter... Som faddere finner vi Else Danckleff (Dirich [Rolefsen] Gierding's kone), Herman (Rolefsen) Gierding, og Hermand (Berendtsen) Gierding på Contoret. Så Jan's brødre var nok representert, Dirich med sin kone, Herman med seg selv, og Berendt ved sønnen Hermand på Contoret.Dirich Rolefsen Gierding og Else Danchertsdatter (Danckleff) hadde sønnen Danchert Diedrichsen Gierding gift med Catharine Hansdatter Brose. De hadde sønnen Hans Danchertsen Gierding som var far til Catharina Johanne, født i 1733 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.