Gå til innhold
Arkivverket

[#14994] Hvilke kirke/Hvor ligger Blakjer/Blaker


Gjest Øyvind Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Pedersen

Jeg er på jakt etter et familie medlem (Kristian/chr Tangen f.1868 i Blakjer/Blaker) og siden jeg ikke finner ham i folketellingen for 1875 tenkte jeg at jeg fikk ta meg en tur på Riksarkivet for å se i kirkeboken, men jeg finner ikke Blakjer/Blaker i registeret, er det noen som vet hvilke kirkebok jeg skal lete i ????mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Det kan være Bleiker (gård nr. 54/55) i Asker.Det står noe om disse gårdene i Asker boka, av Halvard Torgersen (utg. 1917/1941)Du kan også se under Asker i Akershus, her. hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Blaker er bl.a et lite tettsted ved Sørumsand øst i Sørum kommune Akershus. Ligger om lag 5-6 km i retning mot Aurskog(fra Sørumsand). Mener bestemt at det ligger en Blaker kirke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Det er nok Blaker i Akershus, i dag del av Sørum kommune, det her er snakk om. Blaker og Blaker kirke ligger på Ø-siden av Glomma ved Blakersundet hvor det på slutten av 1600-tallet ble anlagt en skanse for å hindre svenskene å gå over Glomma. Blaker har vært kirkested fra middelalderen, men dagens kirkebygning er fra slutten av 1800-tallet. Blaker har tilhørt Aurskog/Urskog prestegjeld, derfor må det nok letes i folketellinger/kirkebøker herfra - ikke under Sørum. Det er/var 5-6 gårder/plasser som het Tangen i Aurskog. Blaker ble en del av Sørum kommune ved de store kommunesammensløingene på 1960-talletMh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.