Gå til innhold
Arkivverket

[#15002] Cornelius Albertson, født ca 1792 i Pennsylvania


Gjest Laila Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Wilhelmsen

Cornelius Albertsen Øvre Skage giftet seg 15, juni 1828 i Fana kirke med Marthe Fredriksdatter Hatlestad. Første gang jeg finner Cornelius er når han blir far på gården Indre Hamre til Mons Corneliussen, ugift mor er Brithe Nielsdtr. I følge bygdebøkene er Cornelius født i Bergen, men han finnes ikke i kirkebøkene der, ei heller i folketellingen i 1801. Jeg har sjekket familisearch for hele verden og finner en Cornelius Albertson født ca 1792 i Pennsylvania. Nå lurer jeg på om det finnes muligheter for å se om denne Cornelius kan ha reist til Norge, med eller uten en av foreldrene i tiden mellom 1792 og 1810. Bergen var jo en sjøfartsby og hadde vel også anløp fra USA. Takknemlig for forslag til hvor jeg kan søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Uff. Dette er et av eksemplene på hvorfor vi skal være forsiktige med deler av Familysearch.Denne Cornelius hadde en kone som het 'eleanor', fikk (kanskje) barn som følger: 1. William Albertson Pedigree Male Birth: 1821 , , Pennsylvania2. John Albertson Male Birth: About 1836 , , Ohio men alt er gjettverk fra den som har donert dataene. ikke avskrift av kirkebøker eller noe... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Har du sjekket om Cornelius Petersen, 9 år gammel tjenestedreng på Nedre Skage i 1801, kan være identisk med Cornelius Albertsen? Navnet kan være skrevet feil i 1801, avskriften kan være feil, eller han kan ha benyttet forskjellige etternavn.Finner for øvrig ingen Cornelius i databasen over døpte i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Hei Laila N., Jeg forsto det slik at det var Cornelius mor som het Eleanor... Jeg tenkte kanskje det var en mulighet for at faren var den som evt. hadde tatt Cornelius med til Norge, evt at han hadde dratt alene, ikke vet jeg. Det er et langt skudd i blinde, jeg vet det. Jeg har stått fast på Cornelius i så mange år nå, at jeg tenkte at kanskje kunne det være en mulighet her..Hei Ketil, Jeg er klar over Cornelius Petersen på Nedre Skage i folketallingen 1801, og har også tenkt litt i samme baner som deg, men jeg kommer dessverre ikke videre med ham heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Utfra det jeg kan se, er det flere som har donert data om fyren, men med forskjellige årstall. Hvis du ser på Cornelius Robeson Albertson, han hadde frue Eleanor, han var f. 1786, hadde to sønner med de samme navn som han som var f. ca 1792....Denne Cornelius døde visst i 1871 , fru Eleanor døde i 1856.Jeg hadde ikke kastet et blikk på ham engang...Dette står om den Cornelius f. abt. 1792: Marriages: Spouse: Eleanor Spouse = ektefelle.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Cornelius Petersen på Nedre Skage er muligens identisk med denne karen, døpt i Bergen 1792:LenkeDersom han er identisk med Cornelius Albertsen, kan dette selvsagt bli vanskelig å bevise. Hvis du har eksakt fødselsdato, kan dette gi en klar indikasjon. Hvor ble det av moren, giftet hun seg med en Albertsen/Albrektsen? Finner du igjen Cornelius Petersen senere?Jeg ser for øvrig at Cornelius Albertsen er oppført med bosted Nedre Skage ved vielsen i 1828.Jeg ville satset betydelig mer på at Cornelius Albertsen er identisk med Cornelius Petersen, enn at han kom fra en annen kant av kloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.