Gå til innhold
Arkivverket

[#15004] Daniel M. Eriksen, fra Lødingen


Gjest Rita Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Strøm

Har vært på leting i arkivet, men finner ikke noe om Daniel M. Eriksen, Lødingen. Han var gift med Karen J. Petersdatter, Vågan. De hadde en datter, jeg har funnet i arkivet, Elen A. Danielsdatter, født 1863. Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg har litt problemer med å finne frem i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei Rita. I folketellingen 1865 for Vågan bor Daniel M.Eriksen, logerende fisker, 35 år og f. i Lødingen, kone Karen J. Petersdtr.22 år f. i Vågan og datteren Elen A. Danielsdtr. 3 år f.i Vågan. I folketellingen 1875 bor de fortsatt der, og de har bare datteren Elen. Kan ikke finne de i folketellingen 1900.Har lett i alle kommunene i Nordland etter Elen, men finner henne ikke. Hun kan ha flyttet eller byttet navn, vet du noe om det? Hilsen Ella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei! Jeg sjekket bygdebok for Lødingen uten å finne Daniel M.Eriksen der. det kan tyde på at han var fra en av de områdene i Lødingen som ikke er omhandlet i boka ,altså Efjord som tilhører Ballangen kommune i dag eller den delen av datidens Lødingen som i dag ligger i Tysfjord kommune.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Strøm

Hei igjen og takk for respons. Som er nevnt i et innlegg fra Ella, hun hadde datteren da skiftet navn, til Ellen (Elen) Andreassen, bosatt og gift i Austnesfjorden, Vågan sogn. Som Bjørn Gundersen nevner, står han ikke i bygdebok for Lødingen, den hadde jeg sjekket, men kan muligheten være at han også kunne komme fra Steigenområdet? Er det noen plasser på nettet der det ligger info om Efjord eller Lødingen som i dag ligger i Tysfjord kommune.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Strøm

Hei Jeg har funnet en Daniel Eriksen, Lødingen Prestegjeld, Storfjord Nordre, i 1865 tellingen, men hvor går jeg videre fra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei !Jeg fant Daniel Martinos Eriksen f.20/2-1831 og døpt 22/5-1831 ,Lødingen ,Nordl.i mormonernes database Familysearch, der står det at foreldrene var Erich Danielsen og Maren Larsdatter ,men ikke hvilken gård. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

(2) og (3) bekrefter det du har skrevet i (1) fra FT 1865. Hva mener du da med innlegg (6)? Er du fortsatt i tvil om opplysningene i (1) er riktige? Daniel (1) er i hvertfall ikke den samme som Daniel (6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Strøm

HeiNå har jeg sjekket flere områder ang. Daniel M. Eriksen. Hans foreldre var Erich Danielsen og Maren Larsdatter. Maren Larsdatter's foreldre var Lars Schjønning Andersen og Anne Amundsdatter, Lødingen.Det som gjorde meg usikker var at det ikke kom frem i opplysningene jeg hadde fått tidligere, at Maren Larsdatter var gift 2. gang med Erich. Jeg ble usikker fordi utfra de opplysninger jeg har fått fra min mormor, var hun gift bare en gang. Det virker som om hun hadde 5 barn i 1. ekteskap.Jeg prøver å nøste videre, må være helt sikker, som dere forstår.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.