Gå til innhold
Arkivverket

[#15006] Slekten Høinemann


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg lurer på om noen kjenner til slekten Høinemann som bl.a. skal ha sitt opphav i Overhalla. En gren herfra kom til Nerøy komune i Nord-Trøndelag. Dette gjelder perioden 1820 og bakover. En person ved navn Peter Høinemann skal ha levd i Overhalla i denne perioden og hatt en sønn født i 1812. Imidlertid forteller også historien at denne Peter Høinemann kun var et skalkeskjul for et lite sidesprang i et par av ættens finere familier. Mvh. Torbjørn Steen-Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg har søkt i ft 1801, 1865 og 1900 etter kombinasjoner av Høy-, Høi-, Hoy-, Hoi-, Hai-. Foreløpig har jeg ikke funnet noe som en gang ligner Høinemann. Vi må nok begynne med navnet på den som ble født i 1812 for å komme noen vei her.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Fant ingen Heinemann i fr 1801, men i ft 1865 fant jeg en familie på 4, nemlig skipskapteinen Wilhelm Heinemann på 48 år født i Hannover. Han var gift med en dame født i Sande i Vestfold, og hadde to tenåringessønner.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Eller også for å dra det enda litt lenger, hva med Hejdmann (von Hejdmann til og med !). Lorentz Peter von Hejdmann finnes i Grong i FT 1801. Kan han hatt en sønn som gir ham et barnebarn i 1812 ?mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Håper jeg henger med i svingene her, men dersom man antar at denne Lorenz er farfar til barnet født i 1812 så kanskje dette kan være sønnen siden han ikke er å finne? FS Individual records-----Peder LORENTZENMarriage: Spouse: Ingeborg ROCHER-----AlternativtPeter LORENZENMarriage: Spouse: Ane JOHANNESDR Marriage: 17 Nov 1811 Place: Overhalla, Nord-Trondelag, Norway-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Rrettelse til mitt forrige innlegg, begge ble gift 1811 i Overhalla.Ad innlegg 7, rett skal vel være Skogn og ikke Grong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk til alle som har bidratt, og hører gjerne fra flere. Ja, jeg hadde allerede vært igjennom folketellingene uten hell. Til Nina Møller Nordby. Det du kom med var meget spennende. Den linken skal jeg forfølge. Tusen takk. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navnet Hoyesmann forekommer blandt gesellene på Kontoret i Bergen, med en mulig uttale som Høiesmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lassens samlinger: Hildebr. Hønemann løytnant gift med Sara Schjelderup, dt. av sogneprest til Støren Hr. Peter Jørgensen S. 16.. - 1721 ca. 83 år og Clara Nilsdt. F...?De fikk 2 barn: 1) Eva Clara Hønemann gift med Tølløf, lavetmager på Baklandet og fikk barna: Johan, Torsten, Peter, Joris?, Sara og Ingeborg.2) Peter Hønemann løytnant.Sto ikke mere om han. Skal sjekke Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ble etter hvert en del opplysninger, om ikke akkurat den fra 1812.Retting i Lassens samlinger: Clara Nilsdt. Tausan skal det være.Ovenstad militærbiografi: Hønnemann (Høinemann) Johan Hildebrand pr.ltn. 1688 gev. dragoner Nordenfjelds. 1695 Sparbu komp., 1702 Verdal komp. og 1704 Sparbu komp. igjen. Askjed 10/2 1721.Erlandsen, Trondhjems geistelighet: Støren Sara gift med ltn. Hønnemann, hadde 2 barn.Hirsch dansk og norsk militærbiografi: Hønnemann, Høinemann og Hennmann Johan Hillebrand f. Osnabrüch 1655 og en del om hans militære karriære. Hønnemann NN pr.ltn. Cicignons gev.inf.regim. 1712-14. (Men, jeg fant ikke NN i Ovenstad).Så kommer det morsomme, Hornemanns 'samlinger', Slektstavler:Johan Hillebrand Hønnemann(heretter H) f. 16.., løitnant (ltn.), bgr. 20/8 1733 Bakke (Trondheim). 1.gift... 2.gift Støren 17/10 1703 Sara Petersdt. Schjelderup f. 16..-bgr. 6/5 1743 Bakke.A1) Peter Kristian Johansen, H f. 1699, sergeant, bgr. 25/9 1767 Bakke, 68 år. Gift 17...NN.B1) Johan Peter Peters. H, f.1733 Bedstad, conf. Verdal 1752.B2) Sara Schjelderup Petersdt. H, f. 17..., bgr. 15.trin. 1752 Verdal 24 1/2 år.B3) Jørgen Peters. H, f.1736, skom. Trondhj., + 7/9 1811. Gift 10/8 1762 Ane Martha Olsdt. f.17..-23/1 1815 70 år.C1) Peter Caspar Jørgens. H, DK. 25/11 1762. Gift.C2) Ane Kirstine Jørgensdt. H, DK 28/2 1764-7/3 1786 B.seng, 2 barn. Gift /1 1784 Andreas Larsen Sæthervald 17.., garver.D1) Johan Kornelius Andreas. dpt. 16/5 1784.D2) Sara Schjelderup Andreasdt. dpt. 25/2 1786, ble da moren døde bortsatt til murem? Johan Kristian Løvend..(resten var borte i ryggen på boka).C3) Ole Kornelius Jørgens. H, DK 6/9 1767.C4) Sara Schjelderup Jørgensd. H, DK 18/10 1768.C5) Johan Peter Jørgens. H, dpt. 2/8 1770.B4) Karl Magnus Peters. H, 1739 - 30/6 1821 i Hospitalet.A2) Eva Klara Johansdt. H, 17..-27/10 1784 Bakl. Gift DK 4/5 1745 Tøllev Knudsen 1705- bgr. 26/2 1775 Bakke, lavetmager og kirkeverge Bakke.A3) en sønn, som bodde i Lexvigen.A4) Jørgen Ludvig Johans. H, 1713-17/1 1755 K.sund 42 år. Gift K.sund 14/7 1753 Karen Larsdt. Hagen.Ingeborg Karlsdt. H, f. 1794 Byneset. Gift DK? 2/6 1822 Jakob Estensen f. 1781 Bedstaden.C1 ..? Ane Kjerstine H, f. 1806. Gift DK 16/8 1831 Johan Kristian Lie f. 1803, matros.Ikke spør meg hvor de 2 siste passer inn for det sto slik i boka (filmen).Håper dette er til hjelp. Det ser ut til at de holdt seg til Domkirken eller Baklandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk alle sammen. Dette er overveldende. Og til Berit Knudsen, Oslo. Deg må jeg bare forgylle. Det er mye som tyder på at det er noe her, for navnene Jørgen og Peter går igjen i etterslekta, samt flere av kvinnenavnene går igjen. Dette blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.