Gå til innhold
Arkivverket

[#15012] Thomas Hanibalsen bosatt trolig Furnes født omkring 1730-35.


Gjest Erik Alhaug,
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Alhaug

Til Else Kari; beklager at jeg rotet litt til i hodet; jeg har det korrekt i mine notater og i slektskart. Men har fortsatt uklarhet om de jeg nevnte forøvrig og er åpen for informasjon. Til Sverre Søgaard: Hannibal i Løten blir for ung til Johanne Hanibalsdtr f.omkring 1673 vil jeg anta, og øierværingen er forløpig beste kandidat. Takk for opplysnigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har såvidt fått med meg denne saken. Synd at kirkebøkene før 1800 på Nes er brent, men vi har klokkerbøkene og de har jeg skrevet av. Johanne er ikke født på Nes ifølge den, heller ikke Ole eller Jens men den første boka er mangelfull. Siden Johanne ikke er nevnt i skiftet etter mora så er hun ikke datter av Hannibal på Nes. Bygdebøker og deres antagelser må en ta med en bøtte salt. Slike ting som dette må det finnes originale kilder på. Erik Alhaug, du har adresse Hamar. Har du aldri hørt om Hedmark Slektshistorielag? Tirsdager 14-18 er kontoret vårt i underetasjen på Norsk Utvandrermuseum åpent og eller etter avtale. Ta deg en tur innom davel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest erik alhaug

Til Else Kari Ulven Wilhelmsen: Johanne Hannibalsdtr ble jo (trolig) gift på Gåskvern i 1695. Jeg antar dette var en 'bra' gård hvor ikke hvem som helst ble gift inni.. Eller hva Else Kari? En datter av en prost var jo 'bra nok', men jeg vet ikke om hun var 'bra nok' dersom Johanne var datter av Hannibal Frandtsen i Øyer. Folketelling 1666 angir en far til Hannibal, men klarer du Else Kari å vurdere om han kunne vært 'bra nok' som bestefar til Johanne på Gåskvern? Forøvrig selv om man tar bygdebøker med en bøtte salt, så er det tross alt foretatt en antakelse der på at prosten var faren. Men det har selvsagt vært før man fikk de digitale utgaver av folketellingene hvor alternative fornavn kan søkes efter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tove Bodin Bratlie

Får jeg være med? Jeg hadde et innlegg om det samme på annen plass i dette forum. Kristian Hunskaar gjorde meg oppmerksom på det.Så her skrev jeg:Spørsmål: Hvor kommer Tommes (Thomas) Hanibalsen, født omkring 1737, i fra? Det ser ikke ut til at han er født på Hedmarken. Jeg tror han hadde to brødre som også bodde på Hedmarken (Furnes og Vang): Tosten og Hans, Hans var gift med Kari Monsdatter. På Digitalarkivet: 1801-telling for 0412 Ringsager, fanns også Anne Hanibaldsdtr Huuskone 56 Enke efter 1ste ægteskab Bruger plads og qvernbrug saug og stampe i Ringsager Prestegjeld, Ringsager Sokn. Gard Moe.Min slekt:Husmand Tosten Christophersen. Født 28-03-1799 Furnes kommune, Hedmark fylke . Gift med Hedevig (Helvig) Hendrichsdatter 01-04-1823 Vang kommune, Hedmark fylke . Død 31-12-1885 Vang kommune, Hedmark fylke.Far til Tosten er National soldat og huusmand med jord Christopher Tommessen. Født 22-02-1776 Furnes kommune,Hedmark fylke. Gift med Lesbet Larsdatter 12-04-1796 Vang kommune,Hedmark fylke. Død 06-11-1832 Vang kommune,Hedmark fylke.Mor til Tosten er Husmandskone Lesbet Larsdatter. Født 1764 Vang kommune, Hedmark fylke. Døpt 28-10-1764 Vang kommune, Hedmark fylke. Gift med Cristopher Tommessen 12-04-1796 Vang kommune, Hedmark fylke. Død 22-04-1822 Vang kommune, Hedmark fylke.Far til National soldat og huusmand med jord Christopher Tommessen er: Tommes (Thomas) Hanibalsen. Født omkring 1737. Gift med Maren (Mari, Marta) Pålsdatter 04-10-1762 Vang kommune, Hedmark fylke. Død 1800 Furnes kommune, Hedmark fylke.Mor til National soldat og huusmand med jord Christopher Tommessen er: Maren (Mari, Marta) Pålsdatter. Født omkring 1737 Furnes kommune, Hedmark fylke. Gift med Tommes (Thomas) Hanibalsen 04-10-1762 Vang kommune, Hedmark fylke. Død 1800 Furnes kommune, Hedmark fylke.Far til Husmandskone Lesbet Larsdatter er: Lars Olsen. Født omkring 1727. Gift med Kari Nielsdatter 12-10-1752 Vang kommune, Hedmark fylke. Død ?Mor til Husmandskone Lesbet Larsdatter er: Kari Nielsdatter. Født omkring 1727. Gift med Lars Olsen 12-10-1752 Vang kommune, Hedmark fylke. Død ?Jeg er også fra Hamar, Erik!Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Anders Strand

Ville bare komme forstyrrende inn å si at jeg har selv funnet fram til at Thomas Hanibalsen er min 4x tippoldefar.Så denne tråden var litt interesant for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Inntil det motsatte er bevist, så er det min oppfatning at den opprinnelige Hanibal i dette tilfellet bodde på Dørum i Vang. Ikke på Nes. Ikke i Øyer. Navnet Frans som enkelte peker på som et Øyernavn er også brukt på nabogarden (Møystad)der evt Johanne ble født i Vang. Frans er ellers brukt en del både i Furnes og på Nes og altså på Johannes etterkommere. Hanibal er et rent motenavn og neppe noe å gå videre på for å finne Hanibal Dørum sine forfedre. Johanne Hanibalsdatter møtte nok sin første mann på 'kirkebakken' i Vang.Vi har ingen ytterligere opplysninger om denne Hanibal på Dørum i Vang som altså fikk ei uekte datter i 1685. Fødselsåret passer godt med Johanne sin alder selv om noen har gjettet på at hun er født i 1673!Det er jo heller ikke sikkert at dette uekte barnet er Johanne. Hanibal kan ha hatt flere barn. Men denne Hanibal er tidsmeesig godt plassert og selvfølgelig den mest aktuelle kandidaten - i hvertfall for meg - fordi de bodde i samme kirkesogn.En kan sågar tenke seg at Hanibal var møller og drev mølla der Johanne først var kone. I hvert fall er det mest sansynlig hennes første mann fra Pinnerud. Hvordan bekom han mølla??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvis det er sannhet i at Johanne Hannibalsdtr først var gm Erik Monsen Gåsqvern, så skulle jo de ha blitt gift allerede 1693,da bør nok fødselsåret være nærmere 1673 som Veldre boka antyder.Hun Lenke sies å være 90 år og 6 mnd når hun dør 21 oktober 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men det endrer ikke mitt syn. Det vanligste stedet å skaffe seg en partner er i hjembygda. Det kan selvfølgelig ha vært andre Hanibal innom bygda, men det vet vi helst lite om. Den mest aktuelle kandidaten er og blir Hanibal på Dørum, men han kan selvfølgelig bare føres som en meknad. Presten på Nes er ikke faren selv om det også står antydet i Veldre bb.Alder ved begravelse på denne tida må tas som veiledende. Det ser vi ofte. Ellers er regnestykket ditt riktig Else Kari.For riktig å bite seg sjøl i halen, så kan jo selvfølgelig Hanibal Fransen som var ste/fostersønn på Fossegården i Øyer ha kommet til Vang. Jeg har ingen annen registrering på Hanibal Fransen enn fra 1665. Kanskje andre har det?? Da var han vel 21 år og kapabel til å bli far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.