Gå til innhold
Arkivverket

[#15014] Ane Østensdatter og Anders Jensen i Rødøy rundt 1855.


Gjest Gunnar Lie Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Lie Eide

27.08.1855 ble Christian Johan Andersen født i Rødøy. Han ble døpt den 16.09.1855. Hans far var ungkar Anders Jensen fra Tjong.Hans mor var pige Ane Østensd fra Sogn i Bogen.Hvor er Sogn i Bogen?Anders omkom på sjøen når hans sønn Christian var 2 år. Er det noen som vet noe om forliset?Er det noen som kjenner til Ane og Anders sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Hei Mariann!Joda, men mange av linkene fungerte dårlig. Har også prøvd endel på http://www.lineset.net/slekt/no/ men har ikke lykkes så langt!Det er jo en ivrig gjeng i Rødøy, så kanskje noen av de har vært borti noen av de jeg har nevnt over her?Jeg leter videre og takk for tipset!Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Ane Østensdatter var i 1865 ugift tjenestepike på Meløya i Meløy. Hun var født i Luster ca. 1829. Ane var datter av en Østen Østensen. Ane giftet seg i Meløy i 1867 med Ole Johan Johnsen fra Kildal i Meløy. Paret slår seg ned på Halsa i Meløy, og de bor fortsatt på Småbekkan i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er skifte på Anders Jensen i Bjerga i Rødøy i 1857, og det er oppgitt at han døde 05.02.1857. Det er oppgitt at sønnen Christian vaf 1 1/2 år, og at denne var uekte. Det er også oppgitt at barnets mor var Ane Østensdatter. Dette er et foreløbig svar, og jeg tar nå en tur på biblioteket for å prøve å finne ut mer om han. Dessverre er det lite de har der før 1830, men hvis jeg er heldig finner jeg han som konfirmant iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Takk til Anne Lise og Terje!Da ser det ut til at Ane er datter av Østen Østensen og Christie Andersdr i Luster i Sogn og fjordane. Sønnen Christian har jeg fulgt videre til Frøskeland og en gård på Brenna. Han er min Oldefar. Skal tro om Østen og Christie hadde flere barn?Anders omkomm på sjøen og det er nevnt ni andre som omkomm på samme dato. Skal tro om noen finner ut hva slags forlis dette kunne dreie seg om. Jeg er interessert i historien om et slik forlis.Vennl hilsen Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gikk på biblioteket og fant følgende:Christian Johan Jensen født 27.08.1855, og døpt i 1855. Far Anders Nilsen som var 24 år og bodde i Tjong, og mor Ane Østensdatter som var 21 år og fra Sogn(Luster er i Sogn og Fjordane). Faddere: Christiana Larsdatter Kila, Jacob Christiansen Tjong, Johan Bertheussen Brevig og Svend Benjaminsen Tjong. Siden Ane Østensdatter er fra Sogn og Fjordane, var det ikke mulig for meg å komme videre her.Anders Jensen døde 05.02.1857, og datoen for gravleggningen var uforståelig på mikrofilmen. Han bodde i Bjerga og var 28 år. Dermed var det klart for meg at Anders måtte være født ca 1829-1831.Som konfirmant i 1849 fant jeg: Anders Olai Jensen som da var 18 år, og foreldrene var Jens Mikkelsen og Berit Davidsdatter. Han bodde i Evig(Eivig?)fikk maadelig i kristendomskunnskap og flid m.m. Vil presiere at biblioteket her i Sandnessjøen har kun en aktuell mikrofilm på årene rundt 1849, og at det derfor ikke er helt sikkert at jeg har funnet riktig Anders Nilsen. En som heter Steinar Lines har også lagt ut kirkebøker på nettet, og her finner jeg:Anders OlaiDøpt 12.05.1831Hjemmedøpt: 16.05.1831Døpt: 05.06.1831Foreldre: Anders Mickelsen Eidsvik, og Berit Davidsdatter.I kirkeboka på mikrofilmen fant jeg en søster av den Anders Mickelsen som ble født 1831:-Maren Margaret som døpt, og Maren Margrethe som konfirmant. Født: 10.06.1834 Døpt: 1834.Foreldre som over. Konfirmert: 23.07.1851 i Rødøy.I 1837 er det skifte på Berit Davidsdatter, og hennes arvinger er: Jens Davidsen som var ektefelle. Barn(hvor jeg også tar med fra farens skifte i 1878).-Tomas Michael 11 år. Han er ikke nevnt ved farens skifte i 1878.-David Christian 7 år. Bodde i Kvitnesvik ved farens skifte i 1878.-Andreas Olai 4 år(det skal vel være Anders?)-Jens Mathias 1 år. Bodde i Strømdal ved farens skifte.-Berit 14 år. Ved farens skifte i 1878, var hun gift med Seferin Nilsen i Kisten.-Maren 2 år. Var gift med Ole Hansen Brenda i Hadsel ved farens skifte.Så må Jens Mikkelsen ha giftet seg pånytt igjen med Kirsten Jonsdatter. De fikk disse barna som jeg kun har som konfirmanter:-Johan Konfirmert: 1855. Foreldre Jens Mickelsen og Kirsten Jonsdatter. Han var født i Evigen(Eivigen?). Han var 17 år. Ikke nevnt i farens skifte.-Karen Martine Konfirmert: 20.07.1856. Foreldre som over, og hun var født i Evig. Hun var 16 år. Ved farens skifte i 1878 var hun gift med Iver Hansen Segelfore.-Kirsten Marie Konfirmert: 24.06.1859. Fikk nesten som godt i kunnskap, og god i flid m.m. Det kan være hun som i farens skifte kalles Kristine og er 30 år, og bor i Tjong.-Serine Oline Konfirmert: 23.06.1861. Foreldre som de andre her. Hun fikk god i kunnskap, og godt i flid og forhold.Vaksine 27.10 i 1851 eller 1857. Ved farens skifte var hun gift med Tomas Davidsen Kvalvik -Randine Jensine Konfirmert: 21.06.1863. Foreldre som de andre, og var 15 1/2 år. Fikk Temmelig god i kunnskap, og god i flid og forhold. Vaksinasjonsattest av 27.10.1851. Bodde i Gjerø ved farens skifte.-Guriana Konfirmert: 16.06.1867, og bodde i Eivig.Foreldre som de andre. Fikke temmelig god i kunnskap, og resten av karakteren var uleselig på mikrofilmen. Var 16 1/2 år.-Jens Andreas Mikael Konfirmert: 16.06.1867. Samme foreldre som de andre, og var 15 1/2 år. Fikk meget god i kunnskap, og godt i flid og forhold m.m. Ved farens skifte var hun gift med Jacob Christensen i Eivig.Folketellingen 1865: Jens Mekkelsen var leilending, gårdbruker og fisker i Evigen i Rødøy. Han er oppgitt å være 60 år og født i Ranens prestegjeld. Han var gift med Kirsten Jonsdatter som også var født i Ranens prestegjeld. Hun var 56 år. Disse barna bodde hos dem:-Jens 12 år. Hjalp foreldrene.-Rangdine 18 år. Var hjelp.Logerende var Andreas Jonsen som var 70 år og født i Rødø, og hans kone Anne Mekkelsdatter som var 60 år og født i Ranens prestegjeld(søster av Jens??) Disse to hadde av fattigvesenet.I Evigen hvor Jens med familie bodde i 1865 var det 1 hest, 2 storkveg og 8 får.Under bygg står det 1(tønne?), og under poteter står det 4(tønner?).Det er skifte på Jens i 1878, men Anders sin sønn Christian er ikke nevnt her. Det kan jo være fordi han var uekte sønn av Anders som allerede døde i 1857. Så den Anders Nilsen som gjelder her kan godt være sønn av Jens Mickelsen for det om han ikke er nevnt i skiftet.Jeg kunne ha sett etter om når Anders sine halvsøsken var døpt, men så ble jeg jo litt usikker på om jeg hadde funnet riktig Anders. Dessuten så var ikke kirkebøkene på mikrofilme så god å lese.Kildene som er brukt her:-Klokkerboka for Rødøy 1820-1832(slutten av denne), som er påbegynt på mikrofilm PF-422 og fortsetter på den mikrofilmen jeg så: PF-423. Biblioteket har ikke PF-422. -Klokkerboka for Rødøy 1833-1855, og 1856-1876 på mikrofilm PF-423. -Steinar Lines sin hjemmeside på nettet.-Folketellingen 1865 for Rødøy i bokform. Vet at den er på nettet, men denne ble kjøpt før jeg hadde PC.På mikrofilm PF-422 finnes en kirkebok som går fra 1825 til 1844. Meløy var også en del av Rødøy prestegjeld, og det ser ikke ut som Meløy er utlagt på nettet.Håper at dette var litt til hjelp iallefall. Jeg kan også se mer på skiftene for Rødøy, men først vil jeg være sikker på at jeg har funnet riktig Anders Jensen. Det er kanskje andre her som vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte å skrive hvor jeg hadde sett skiftene som jeg her har brukt som kilder, og det er selvfølgelig Svein Edvardsens arveskifter i bokform for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845 og 1845-1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Hei og hå!Dette var mye nytt for meg. Jeg må bare takke og bukke. Du skriver Nilsen og Jensen om hverandre på Anders. Er det slik at begge navn er brukt eller har du mikset litt?Jeg skal nå lese og studere alt det du har gjort!Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Hei igjen Anne Lise!Maren Jensddatter kjenner jeg igjen fra Brenna, Frøskeland. Det var der de tok seg av Christian Johan Andersen, sønn av Ane og Anders. Det i seg selv bekrefter nærmest at hun var søster til Anders Olai og tante til Christian Johan!Dette er gøy!Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da har jeg nok funnet den rette Anders Jensen. Ellers har jeg nok mikset litt med navnene, og far til Anders Jensen døpt i 1831 skal være Jens Mikkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Gunnar.Hvis du gir meg din epost adresse så kan du få alt det som jeg har registrert på denne familien.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Takk Birger!No har æ nokka å pjuske med ei stund. Det var mye info. Skulle du Anne Lise ha bruk for info ang Jens Andreas Mikkelsen og hans slekt så si fra! Nå har jeg mye i Wordformat på dette.Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal nok si ifra hvis jeg trenger informasjon om Jens Andreas Mikkelsens aner. Har ganske mange aner i Rødøy, men er foreløbig ikke i slekt med Jens Andreas Mikkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane

Denne debatten om Anna Østensdotter pågjekk medan eg var bortreist i mai og har difor gått meg ''hus forbi''.Men til deg, Gunnar, kan eg fortelja at Gards- og Ættesoga for Luster, band IV (Gaupne sokn, 1991) s. 192-194 inneheld ein nokolunde fullstendig oversikt over huslyden til Østen Østenson og Christi Andersdotter, plassfolk på Sandvikøyri under Sandvik i Luster, mellom anna biografi for Anna Østensdotter (1833-1907) og alle dei fem borni hennar.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Takk til Lars.Jeg skal se om bibloteket her på Lødingen kan hjelpe meg så jeg får lånt boka. Anders som var hennes første kjæreste omkomm i forliset med Stor-Namsa i lofoten. De to var foreldre til min oldefar Christian Andersen, som sansynligvis grunnet forliset og at faren døde ble fosterbarn hos sin tante på Brenna i Eidsfjorden.PS: Jeg har inne et innlegg om forliset.Jeg takker igjen og gleder meg til å lese boka.Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Marius Larsen

Hei Gunnar.Jeg stammer fra denne Jens Mikkelsen i Eidvig i Rødøy. Han er min 3xtippoldefar. Hans datter, Karen Martine, altså halvsøster til Anders Olai, er min tipp-tippoldemor.Jeg har en del info om denne familien, kanskje spesielt de som ble værende i Rødøy. Anders Olai var foreløpig bare et navn i min database, og hyggelig å finne ut hvor han ble av også.Det kan nevnes at det i 1990 ble arrangert et stort slektsstevne i Tjongsfjord (Rødøy) etter Karen Martine, og at det derfor er registrert mye etterslekt etter henne spseielt. Har en del aner for denne Jens Mikkelsen også, spesielt på morsiden hans. Er du interessert i mitt materiale om denne familien?Jeg er svært interessert i det du har.Min mailadresse er: mariula@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Hei Marius!Ja, jeg er interessert og du kan få det jeg har. Jeg er spesielt interessert i å finne mer ut om jekta Stor-namsa som Anders Olai var ombord i da den forliste og han sammen med de andre omkom. Historier om Jekta og hvor forliset skjedde.Har svart på din mail også!Håper flere med opplysninger melder seg.Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.