Gå til innhold
Arkivverket

[#15017] Forfedre til Karen Dorthea Karhof(f), Telemark?


Gjest Knut Waagaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Waagaard

Hvem er foreldre til Karen Dorthea Karhof(f) gift med Johannes Hansen (Bernstein?)? Karen Dorthea Bernhoff er født i 1756, 45 år i 1801. Karen er gift med Johannes Hansen (Bernstein?) i Modum, Fossum 20 okt 1782.Johannes og Karen har følgende kjente barn: Gert Wilhelm ,født 11/4/1783 på Modum,  Georg Christopher Bernstein , født 16/0 1784 på Modum,  Magdalene Maria født 18/7 1787 på Modum,  Dorthe Kirstine født 5/12 1790 på Modum,  Hans Boye, født 12/10 1796 på Modum,  Idde Kristine, døpt 13/5 1799 på Slagen.Jeg finner en Karhoff familie boende i Skien, som følger:Wellum Karhoff, Skien var forvalter på Wold Jernverk mellom 1743 og 1753, og fra omkring 1751 bosatt i Storgaden 216, under Borgestad. Barnene unntatt det siste er født på Wold og konfirmert i Gjerpen. I 1751 var han commissær for toldboden i Porsgrunn. Barn:  Jens Boye Karhoff f 1738 d. 1790 skoleholder i Gjerpen gift 2 ganger, 2 g. Med Anne Andersdatter.  Wellum Karhoff, f 1744 d 1798 i Skien,  Margrethe Karhoff, f 1746 d 1765,  Barbara Karhoff f 1747,  Anne Antoinette Karhoff f 1748 gm Jens Nicolai Fisher,  Kiren Karhoff f 1750 d 1770,  Gert Karhoff f 1753 på Osebro. Den første Karhoff som nevnes i Skien distriket er barber og feltskjær Wellum Karhof f 1673 d 1743 i Solum. Han var borger av Skien, nevnes i 1715 som svoger av rådmann Gert Hansen i Skien, således muligens g 1. g med Hansens søster, gift 2. gang med enke Karen Trinnepol, født Madsdatter (f 1685, d 1755 i Solum) Barnene skal være av første ekteskap. Barn: Elisabeth Karhoff f 1696, ble i 1732 i Solum gm smed Hans Christian Arweschoug,  Gert Wellumsen Karhoff i 1728 gm Idde Kristine Hickmann d 1735. Gert var student, lærer og klokker i Kragerø og prest i Gjerstad 1736. Hustruen var datter av byskriver i Skien og Kragerø Ove Daniel Hickmann, hvis sønnesøn Nils Hickmann har skrevet en selvbiografi, gjengitt i Schneiders 'Fra det gamle Skien' B 1 side 155.  Just Karhoff, var på Haugemøllen ved Solum, og hadde i 1730 en sønn Erik Karhoff,  En datter NN gm Søren Christensen, Solum, som i 1737 hadde en sønn Wellum Karhoff Sørensen, som Jens Karhoff var fadder til,  Jens Karhoff f. 1713, omtalt ovenfor,  Rasmus Wellumsen Karhoff f. 1718 d 1741 i vestre Porsgrunn.Jeg har også funnet Maleren Andrea Usgaard Hersleb 's mor heter Anne Petronell Usgård, og var datter av underfogd i Skien Andreas Usgaard og Anne Elisabeth Karhof, datter av stadschirurgus Wilhelm Karhof. En datter av Andras Ussgaard - Anna Petrnelle Usgaard var gift med provurator Peder Roughvedt. I kirkeboka for skien finner man at Anne Petronelle Usgaard er døpt 1734. Fadder ved den anledning var Karen Triepol, Søfren Christensn Condrup, Rachel Karhof.Dette viser at det er mange Karhof i Skien- Porsgrunn området i rktig tidsrum. Det er sannsynlig at Karen Dorthea er i slekt med en av disse, men jjeg har ikke funnet ut av det. Navnebruken er også meget lik. Vi finner igjen Gert Wilhjelm, Boye og Idde Kristene som bar av Karen Dorthea, Karen er også et navn i familien Karhoff nevnt ovenfor.Er det noen som har kjennskap til denne familien som for meg virker å ha vært sentral i dette området på 1700 tallet., så tar jeg gjerne imot hjelp. For meg virker det som om Gert Wellumsen Karhoff i 1728 gm Idde Kristine Hickmann er de mest interesante, men Idde Kristine døde tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FamilySearch: Karen Jensdatter Karhoff døpt 15.04.1752 Eidanger. Far: Jens Karhoff. Stemmer ikke helt med fødselsår, men folketellingene er ikke alltid til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den samme(?) Jens Karhof har i tillegg følgende barn til dåpen i Eidanger: Anthonette Eleonora døpt 20.07.1749 og Rasmus døpt 29.04.1751. Stine Jørgensdatter er nevnt som mor til disse to.I tillegg finner jeg i FS at Jens Karhof og Margrethe Nilsdtr døper 3 barn i Solum, Nicolai 1744, Gierdt 1745, Barbara 1747. Om dette er samme Jens vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men jeg ser av folketellingen at det står Karen Dorthea Rosed og at den ene sønnen kalles Hans Rose_Johansen. Far til Karen må vel da hete Rose, enten til for- eller etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Femte avsnitt i første innlegg virker avkortet (første linje mangler), slik at det som fremkommer blir feil. Fra 'Gjerpen - Porsgrund' av Finn C. Knudsen, Lenke :Jens Karhoff f. 1713 d. 1763 g m. Margrethe Nielsdtr. f. 1714 d. 1786 paa Osebakken. Karhoff var søn af barber Wellum Karhoff i Skien, var forvalter paa Wold Jernverk mellem 1743 og 1753, og fra omkring 1751 bosatt her. Børnene, undtagen det sidste, er født paa Wold men confirmeret i Gjerpen. I 1751 var han commissær for toldboden i Porsgrund. Samme aar var der auktion i hans hus for at bortsælge endel varer, sandsyngvis for toldvæsenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Til Arnstein og Ketil.Takk for innlegg. Det er flott med de svarene som er kommet selv om det kanskje har et stykke igjen.Ketil har funnet en feil i innlegget mitt som jeg kan bekrefte er riktig, jeg kan bare beklage det. Det er videre en skrivefeil av betydning i første innlegg, 2. linje. Karen Dorthea skal hete Karen Dorthea Karhof og ikke Bernhoff.Forskjellen mellom Karhof og Bernhoff er viktig, da det også finnes ei Karen Larsdatter Bernhoff gm Johannes Hansen på Blåfargeverket på samme tidsrom. Begge er imidlertid ca 10 år yngre.Karen Dorthea brukte forresten flere etternavn, hvis en kan stole på info i FS, både Karhof, Karlosdtr og Rosed er brukt på forskjellig tidspunkt Årsaken til dette kjenner jeg ikke.Jeg fant en referanse til en Rose i gamle skrifter på internett fra søndre Telemark, kanskje er Karen Dorthea knyttet opp både mot Karhof og Rose familie i området. Jeg kjenner imidlertid ikke sammenheng mellom disse familiene.Karen Dorthea og Johannes Hansen Bernstein ble gift 20 okt 1782 i Fossum. Er Fossum i Telemark? Informasjon er tatt fra bygdebok for Modum bind 1 under Blåfargeverket.Knut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Selv om man har Fossum flere steder i Telemark (f. eks. Gjerpen), ville jeg tro at det her dreier seg om Fossum i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel lite sannsynlig at Rose er fornavn (finner ingen andre menn med dette navnet i 1801). Men det er ei Sara Dorthea Rose, 49 år og ugift i Skien i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Rose/Rosed kan være feiltolkning av Boje/Bojed. Karen Dorothea opererer med følgende etternavn på FS: Rogersdr, Bogen, Karlsdr, Karlosdr, Boijesdr, Karhof, Karhoff. Noen av disse kan være feiltolkninger (f. eks. Karlosdr=Karhof),Sønnen Hans Rose kalles Hans Boje i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Takk for innleggene. Det er forsatt interessant.Det som gjør at jeg tror at vi er i nærheten av samme familie som Telemark familien, er navnebruken. Karen, Gert Wilhelm, Dorthe, Boye og Idde Kristine er enten eget navn eller navn brukt på barna til Karen Dorthea. Vi finner overnevnte navn blant de navnene som er kjent i nedre Telemark. Det er således sannsynlig at det er en link her, spesielt syntes jeg Gert Wilhjem og Idde Kristine er interessante, men også Karen Trinnepol og Gert ser ut til å være i samme familie.Om Karen Jensdatter er den riktige, må kanskje bekreftes gjennom oppslag i kirkebøkene for Skien. Hun bør da hete Karen Dorothea.Knut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Karen Dorthea Karhoff, enke etter tømmermester Johannes Hansen på Vallø saltverk, døde i Tønsberg 10. november 1841, 92 år gammel.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Antonette Eleonora Mouritzen født Karoff, enke etter skipper Syvert Mouritzen i Porsgrunn, døde i Tønsberg 7. desember 1824, 77 år gammel.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jens Karhof og Margrete Nielsdatter hadde fire barn til dåpen i Solum:12.06.1744: Nicolai Willem, faddere: Cancellie=Raad Løvenskiold, Cancellie=Raad Deichman, Cammer=Raad Deichman, Frue Løvenskiolds, Mad:me Storm 'ellers ofrede med Mons: Detlef Bucha'10.08.1745: Gierdt, faddere Capel: Hr: Anders Baar, Jens Elkier, Bartholomæus Herman Løvenskiold, Kistine Borse, Francoise? Rasmusøn.25.08.1746: Anne Margrete, faddere Mons: van Deurs i steden for Tobias Hickman, Jan Usler, Hans Jacob Bomhof, Mad:me Bucha, Johanne Baar.23.11.1747: Barbara, faddere Søfren Aalborg, Hans Jacob Bomhof, Niels Gundersøn, Karen Usler, Mette Maria Kiil.Her er det lille jeg har samlet om denne familien: (Lenke)Ellers har jeg notert følgende tre begravelser fra Solum 1713-1761 med navnet Karhof:side 154 04.06.1730 Solum: Erich Justsøn Karhof fra Hengemøllen 14 dage.side 160 15.11.1741 Porsgr: Rasmus Villumsøn Karhof 23 aar 7 mnd. 3 uger.side 161 15.02.1743 Porsgr: Willum Karhof 70 aar.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.