Gå til innhold
Arkivverket

[#15019] Forlis i Rødøy i 1857?


Gjest Gunnar Lie Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Lie Eide

Er det noen som kjenner til et forlis i Rødøy eller at en båt fra Rødøy gikk ned 5 feruar 1857? Anders Jensen og 9 andre står oppført som død på sjøen på denne datoen. Jeg er interessert i opplysninger om forliset, hvor det skjedde og osv.Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Følgende personer døde på samme dag i Rødøy:05.02.1857 Anders Jensen Bjerga 28 på søen?05.02.1857 Anders Johansen Tjong 30 på søen?05.02.1857 Christian Johnsen Tjong 53? på søen?05.02.1857 Elias Peder Eliassen Værnes 35 på søen?05.02.1857 Elling Olsen Tjong 26 på søen?05.02.1857 Ingebret Ottesen Brevik 63? på søen?05.02.1857 Jens Hansen Esvik 29 på søen?05.02.1857 Jesias Arntsen? Seglfor 30 på søen?05.02.1857 Ole Eriksen Bjerga 40 på søen?05.02.1857 Thomas Jensen Strømsvik 32 på søen?Kjenner noen til hva som skjedde?Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den listen. Ole Eriksen som er oppgitt til å være 40 år var bror av min ane Hans Peder Eriksen(som forøvrig omkom på sjøen mellom Svinvær og Valvær 29.11.1866). Ole ble døpt i 1819, så han var egentlig bare 38 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Forliset 5.2.1857. Følgende har vel interesse for både deg Gunnar og også Anne Lise.I boka ”Hestmannøy – øya og folket” av Harry Danielsen, er denne ”Eriksen” familie nevnt på side 365. ”Ole Eriksen omkom da jekta ”Stornamsa” forliste i Vestfjorden 5.2.1857 på tur til Lofoten”.I Årbok for Rødøy II, side 84 er nevnt: …..”Petter Nilsa var en mangfolding og produktiv forfatter som skal ha skrevet et stort antall viser. Dessverre er de aller fleste gått tapt. Vi er bare høvelig sikker på at han etterlot seg 2 viser, Telnes visa og Værnes visa. Det siste er ei vise om jekta ”Stor-Namsen” som forliste på Lofottur.” Merknad fra undertegnede: At visa het Værnes visa er nok grunnet i at styrmannen (fører av jekta) Elias Peder Eliassen var bosatt på gården Vernes Nordre i Rødøy og kan være skrevet i anledning hans død.Jekta tilhørte skipper Andes Bang på gården Æsvik i Rødøy. Eier og mannskap, bortsett fra 1, var bosatt på gårdene rundt Tjongsfjorden. Eieren av jektva, skipper Anders Bang er nevnt i boka ”Slekten Benkestok”, side 62 og 91.Elles vet jeg foreløpig ikke noe mer om denne jekta og om forliset, og har heller ikke f.t. tilgang til nevnte vise.Mvh Johan Martin Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den informasjonen. Det er mulig jeg kommer til å kjøpe Harry Danielsens bok en gang, for jeg har en del slekt fra før av også i den boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Takk til Johan M for opplysningene. Med litt tid så har jeg nå sjansen til å finne ut ganske mye. Værnes visa skulle jeg likt å hatt tekst og melodi på.Nå blir jeg borte en ukes tid, men skulle det dukke opp mer info om 'Stornamsa' og forliset, så legg det inn her. Det er det nok mange som vil ha interesse av!Igjen takk fra Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gunnar Lie Eide

Følgende omkom: 05.02.1857 Anders Jensen Bjerga 28 på søen? (Min tip tip odefar)05.02.1857 Anders Johansen Tjong 30 på søen?05.02.1857 Christian Johnsen Tjong 53? på søen?05.02.1857 Elias Peder Eliassen Værnes 35 på søen?05.02.1857 Elling Olsen Tjong 26 på søen?05.02.1857 Ingebret Ottesen Brevik 63? på søen?05.02.1857 Jens Hansen Esvik 29 på søen?05.02.1857 Jesias Arntsen? Seglfor 30 på søen?05.02.1857 Ole Eriksen Bjerga 40 på søen?05.02.1857 Thomas Jensen Strømsvik 32 på søen?Petter Nilsa var en mangfolding og produktiv forfatter og skrev Telnes visa og Værnes visa. Det siste er ei vise om jekta ”Stor-Namsen” som forliste på Lofottur.” At visa het Værnes visa er at styrmannen (fører av jekta) Elias Peder Eliassen var bosatt på gården Vernes Nordre i Rødøy og kan være skrevet i anledning hans død.Jekta tilhørte skipper Anders Bang på gården Æsvik i Rødøy. Eier og mannskap, bortsett fra 1, var bosatt på gårdene rundt Tjongsfjorden. Er det noen som har mer om dette forliset? Mer om båten og eventuelt tekst og melodi til værnesvisa?Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Jan Sjåvik

Petter Nilsa (bygdepoeten) er min tippoldefar. Han laget et god del viser og dikt, men alle manuskriptene hans ble oppbrent like etter hans død. Han bodde i den nordlige delen av Sjåvika, og når han hadde laget noe ferdig pleide han å gå over til naboen og si fram diktet sitt.Petter Nilsas bestemor het Helena Petronella Johansdatter (gift fire ganger på Esjeholmen i Værangfjorden), og hun var søster til han Jacob Jansa i Kila (Tjongsfjorden), som er en langt bedre kjent bygdepoet enn Petter Nilsa. Jacob Jansa fikk sine viser trykt i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Petter Nilsa sin vise om dette forliset er nylig offentliggjort i en 2 siders artikkel i Rødøy kommunes informasjonsblad 'Rødøyløven'. Nr 1/04. Bladet kom ut for noen uker siden og kan nok skaffes fra kulturkontoret i Rødøy, se kommunens gode hjemmeside. Mvh Jm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gunnar Lie Eide

Dette var bra nytt. Leser ikke debatt hver dag som dere ser. Har nå tatt kontakt for å få tak i artikkelen som innholder visa om 'Stor-Namsen'!Takk for gode opplysninger! Kanskje her kommer mer også?Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Tømmerberg

Hei! Det ser ut til at du har felles slekt med min mann! Han er oldebarn av Ane Østensdatter( fra hennes senere ekteskap). Med vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Lie Eide

Hei! Jeg simpelt hen elsker denne debattsiden. Her får man jo response. Hadde vær kjekt for meg å vite mer om Ane Østensdatter. Skal finnes noe om henne i en bygdebok jeg ikke har bestillt fra Sogn enda. Hadde også hatt lyst til å kjøre innom Rødøy og se litt på hvor Anders og Ane holdt til. Skal kjøre fra Lødingen til Molde i slutten av mai. Da tror jeg at jeg svipper innom Rødøy. Men da er jeg jo avhengig av etterslekt som vet noe og som bor i området fortsatt. Kjenner du noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.