Gå til innhold
Arkivverket

[#15022] Tynset: Hvilke gårder gjemmer seg bak nr 178 og 304 i FT1801?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

I 1865 under merknad gård: 178a = Østigaard mellem og 304 a og c = Dalstrøen.Nå vet ikke jeg om disse tallen er de samme som i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Under lenke nr. 2 i ditt andre innlegg finner du gard nr. 304, Nystu Øverby i Tylldalen, Tynset Kommune.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Tore. Flott! Jeg ser du har samme navn som gården. Stammer du derfra? Og vet du tilfeldigvis noe om hva som skjedde med sønnen Tore (f. ca 1784)?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Hei!Tore Embretsen f.(i fl. bygdeboka) i 1785 vart bruker på farsgarden. Han er min tipp-oldefar. Farmor var frå denne garden og vart gift på grannegarden Oppistu Øverby, der jeg har vokst opp.Nystu Ø. heter i FT 1865 Øverbye nordre.Du får bare stille flere spørsmål, dersom det er av interesse.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Da fyrer jeg løs med et spørsmål til: Da vet du kanskje hvem Tore giftet seg med også? Mye tyder på at jeg nå kan utelukke denne Tore Embretsen som han jeg leter etter, men hans giftemål vil sannsynligvis være det endelige svaret på dette.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Tore Embretsen Ø. vart g. 10.04.1813 m. Eli Ottarsd. Øverby, f. 1789 på Klokkarstu Øverby.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk skal du ha Tore! Det var snilt. Det var spikeren i kista for denne Tore Embretsen. Da kan jeg utelukke han i mine videre søk. Jeg hadde selvfølgelig håpet at det kunne være han, men den gang ei. Jeg får håpe eliminasjonsmetoden gir resultat til slutt.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Tjade

Det er famile nr 178, gård nr. 135 Strømseng vestre (Tynset 124-54),du søker. Der han er tjener i 1801. Ikke noe rart at han omtales Strømseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for det Odd! I mine kilder omtales han faktisk primært som Tørresvang. Jeg har ikke vært i stand til å finne ut mer om denne linken til Kvikne (antakelig). Kanskje du kan belyse det også?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.