Gå til innhold
Arkivverket

[#15025] Knud Hansen , Skeie gård?, Hordaland


Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Knud Hansen f.1808 gifter seg med Berthe Johannisdatter f.1806, og bor i Bergen når de får datteren Marthe 6/8 1840 og sønnen Carl Olai 6/12 1848. Knud jobber som 'daglønner'. Jeg finner ikke at disse giftet seg i Bergen, men finner de samme navnane som gift i Fana 29/7 1828. Der står Knud oppført fra Skeie, og Marthe fra Kirkebirkeland, Fana. For det første lurer jeg på om dette paret reiste fra Fana til Bergen og bosatte seg der, og dernest, om noen har mer info om denne Knud Hansen fra Skeie.(og evt Marthe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Det er vel dem du finner her i 1865-tellingen: Lenke ,så det er nok stor sannsynlighet for at det er de rette du har funnet som gift i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-chr. Hansen

Takk Vidar. Har helt oversett han i FT1865!! Her bekreftes det at dette er rett Knud. Datteren Mathe giftet seg Torkildsen som er min mors familienavn. MEN, jeg finner ikke Skeie/Skeie gård i Fana, men kun i Os og Kvinherrad rundt 1800. Har dere noe info om Knud sitt fødselssted og foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-chr. Hansen

Det kan være Scheje gård. Fant den i FT1801 i Fana. Hvor Hansen navnet kommer fra er litt verre. Ingen Hans eller Hansen der i FT1801. Knud er født i 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Gards og ættesoga for Fana er svært sparsom på opplysningar.Men på Skeie bruk 3, fann eg ein Hans med son Knut som passa.Hans Hansen S.Hjellestad 1780-1855 bygsla her i 1816. Hadde før hatt bruk på S.Hjellestad. G.1 1801 m. Brita Andersdtr. Ø. Birkeland http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeBorn: Hans,budde Nordåstræet-seinare på Lønningen. Anders b.Austevoll (gard i Fana) Knut budde BergenHans var gift 2 gonger til. 3 born nemde i 3.ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Mulige foreldre til Berthe er Johannes Torsen Unneland (ca 1759-1834) og Marta Hallvardsdtr (1764-1844). De bygslet bruk 4 på Kirkebirkeland fra 1791, og hadde det trolig fram til han døde. (Fana, bind 4 s.344)I bygdeboken kan du følge slekten på Knuts side flere generasjoner bakover. (Søre Hjellestad, bruk 7, s.692), så jeg vil anbefale deg å låne den. Vær obs på at det kom en ny utgave med endel rettelser for noen måneder siden. Jeg har ikke den så sidetallene over gjelder utgaven fra 1984.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.