Gå til innhold
Arkivverket

[#15026] Utvandring fra Gulen til Amerika


Gjest Vidar Øverlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Øverlie

Prøver å finne opplysninger i USA om Oline Guttormsdatter Østgulen. Hun var født den 14 februar 1859 i Eivindvik, Gulen. Foreldre: Guttorm Anderssen Østgulen og Brithe Clausdatter. I 1865 bodde Oline sammen med foreldre og søsken på Østgule nedre. LenkeI følge utflyttere fra Eivindvik reiste hun til Amerika i april 1881, men jeg finner henne ikke i emigrantprotokollene for Bergen.Jeg har noen usikre opplysninger om at hun tok navnet Lena Johnson i Amerika og bodde i Eau Claire, Wisconsin.Året etter at Oline reiste til Amerika kom søskene Andreas og Ingeborg. De reiste 27 april 1882.Takknemlig for tips som kan gi nye opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Vidar! Her reiser og en Guttormsen og, det var vel både en ANders og en Andreas? Lenke--------Men, hvis Oline tok navnet Lena Johnson, hvor fikk hun Johnson fra? Ble hun det gift? Hvor havnet de andre? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Takker for opplysningen. Denne Anders er nok broren til Oline. Så det ser ut som om alle barna reiste til Amerika i ung alder. Oline og Anders som var eldst i 1881 og Andreas og Ingeborg kom etter i 1882.Jeg antar at Oline (Lena) ble gift Johnson.En annen usikker opplysning er at Andreas Guttormsen tok navnet Andrew Andersen og ble gift med Annie. De skal ha bodd i Duluth, Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Denne er verdt å sjekke ut:Anderson, Andrew Age: 56 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_859 Race: White Page: 15B State: Minnesota ED: 121 County: Saint Louis Image: 0110 Township: DuluthHan immigrerte i 1881-2-3 vondt å lese, han eide sitt hjem uten lån, han var født i Norge, naturalisert i 1890, og GIFT MED ANNIE, f. i Wisconsin 50 år gmlBarna var alle f. i Wisconsin, men på dem står det at mor var f. i Norge. (det er nok feil...)Clara, 22 år Nora, 20 år Alma, 18 år Christopher, 16 år Florence, 12 år Gordon, 10 årGuy O. Anderson (son) 24 år m(w?) shipsbuilder Nellie Granddaughter (til Andrew), 6/12 år hun var f. i Minnesota av far f. i Wisconsin og mor f.i Minnesota.SOm sagt, ikke bekreftet din.... Barn (alle f. i Wisconsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg finner heller ikke Oline som emigrant. Har du sjekket de andre havnene? Har du forresten sjekket at hun ikke døde før hun dro, elelr at hun ble gift før hun reiste?? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Laila, mange takk for mange opplysninger og tips.Er opplysningene i innlegg (4) hentet fra 1920 folketellingen i USA?Det virker som om opplysningene om hvor Annie var født er motstridende. Hva er det som får deg til å anta at det riktige er at hun er født i USA og ikke i Norge.Jo, jeg har sjekket de andre havnene når det gjelder utreise uten å finne Oline. Hvis hun døde før hun dro så må det vel være størst sansynlighet for at det skjedde i Bergen. Finner ingen ting i Sogn og Fjordane. Får ta en titt i Bergen.Selv om Oline giftet seg før hun reiste så finner jeg ingen Oline eller Lena som kan passe å ha emigrert i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Beklager, så ikke at det ikke sto Census 1920!.På Annie selv sto det at hun var f. i Wisconsin av norske foreldre. Men, på alle barna sto det at moren var født i Norge. Det var den siste opplysningen jeg da mente kunne være feil. Eller, selvsagt, at det ikke er Annie som er mor til barna i det hele tatt, at Andrew har giftet seg omatt.Det blir vel ganske vanskelig å få noe bekreftet på disse.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Ser at Andreas Guttormsen som tok navnet Andrew Anderson var hjemme på besøk i Norge sommeren 1905.LenkeHan bodde da i Wisconsin (Superior?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En mys til på 1920-census forteller at dne Andrew jeg så der var Retail Store (occupation), hvor er ikke leselig. Ser ut til at han drev sjappa... hmmmmm! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Mere.Den eneste måte å få bekrefta dette på, er å få tak i marriage-cert. for Andrew og Annie.Andrew er her oppgitt til å være f. i May 1864, noe jeg synes ligner veldig på mai 1863, som han vel var f.?For, når vi ser på korrekt-heten av denne censusen, så ser vi nemlig at de har oppgitt at sønnen Guy er f. i mai 1896, og datteren Clara i august 1896. Det er noe kort tid mellom.se her: http://www.lailas.net/lookup/gulen2.gifLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Selvom vi da ikke har bekreftet at dette er rett familie, fant denne Borgina, som døde i Minnesota: HANSON, BORGINA CertID# 1974-MN-013955 Date of Birth: 02/03/1891 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: not indexed Date of Death: 05/20/1974 County of Death: ST. LOUISog, det var jo interessant. DU finner henne og på SSDI. På http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm kan du bestille dødsattest som bekrefter avkrefter. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1930census forteller at Borgina Hanson var født i Wisconsin, så da er nok det den rette i forhold til det som er funnet. Selvsagt er alt bare et gjetteverk, men jeg må innrømme at det ikke er så ofte jeg har bommet :o)Lurer fremdeles på hvor Oline er selvsagt, men jeg tror hun kan bli mulig å finne gjennnom de vi nå har funnet.Jeg foreslår en obit-request på BOrgina, for å finne ut om hennes foreldre. Jeg har som sagt funnet henne i 1930, med barn. Ser om jeg finner nålevende av dem. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Laila, en STOR takk til deg for alle opplysningene du har funnet fram.Det du nevner i innlegg (9) om at han drev Retail Store stemmer overrens med at han kaldte seg kjøpmann da han reiste tilbake til Amerika i 1905. Så jeg er ganske sikker på at du har funnet de rette personene.I innlegg (11) som gir en lenke til 1900 tellingen stusset jeg da jeg fant ei Lena Johnson nevnt et par linjer ovenfor Andrew Anderson og hans familie. Alder etc stemmer ikke helt, men hun var fra Norge gift med en svenske. Kan dette være Oline og at hun bodde like i nærheten av broren.....??? Det er nesten utrolig at navnene skulle passe så bra med de opplysningene jeg har selv om datoene ikke passer, men de var kanskje ikke så nøye på det????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vidar, jeg tror ikke den Lena er Oline. Hun er for det første altfor langt unna i alder hun var f. 1859 og denne f. 1871 juge 12 år er vel drøyt.... selv for damer :o) og hun er født i Iowa, av norske foreldre.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Du har nok rett. Alderen er en ting, men hun hadde vel neppe grunn til å opplyse at hun var født i Iowa dersom hun var født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg skal se mer på Borgine i morra, men du bør svinge deg, og bestille dødsattesten hennes, og også se om du får tak i en obituary.Jeg skal også se om jeg finner ut når Andrew døde, slik at det kan gå å bestille en obit på han og. Da er det nemlig høye muligheter for å finne Oline. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Et par små detaljer som kanskje kan være til hjelp. Oline hadde mellomnavnet Karine - og det har jo skjedd før at en person har gått over til bare å bruke mellomnavnet. Eg har sjekket litt uten at eg har funnet noe på Karine heller.Oline hadde to yngre søstre som ble gift i Gulen / Brekke og som begge har mange etterkommer i området i dag. Har du gjort noe forsøk på å kontakte disse Vidar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Både Oline og Karine er sjekket, både inn og ut.... hrmf! Men, vi får se hva fredagen bringer!! Nattinatti! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Takker igjen for tipsene og her kommer noen komentarer til tidligere innlegg.Innlegg (18): Det er nok mange som has muskat i krydderboksen, men i denne forbindelsen er Muscat hovedstaden i Sultanate of Oman som ligger helt øst på det arabiske halvøy med Yemen, Saudi og UAE som naboland. Et fantastisk flott land med masse fjell og vennlige mennesker.Innlegg(19): Jeg har ikke gjort noen forsøk på å kontakte etterkommerne til de søstrene som Terje nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vidar, jeg fant denne i arkivet til Norway-List, er dette noe du har noe med?Date: Sat, 3 May 2003 20:32:49 -0500 From: 'Wisconsin' To: NORWAY-L@rootsweb.com Message-ID: Subject: Gutterormsdatter/Johnson Content-Type: text/plain; charset='Windows-1252'Does any one know of an Oline and Ingeborg Guttormsdatter. Oline, I think became Lena Johnson and lived in Eau Claire Wisconsin.I can find her in the 1930 census, but then disappears after that. Apparently Ingeborg came over to the USA with her brother Andreas, but there is no trace of her. Oline, we cannot find as coming over, but she lived in EC, thanks Maryellen Jacobson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1930 U.S. Federal Census Wisconsin Eau Claire Eau Claire District 17i Whipple Street no724 bor:Andrew JOhnson, eide sitt hjem som var verdt 3000$, han hadde ikke radio!!, 73 år gml, ble gift når han var 31, f. i Norge, immigrerte i 1883, intet arbeide. Lena JOhnson, 71 år gml, ble gift når hun var 29, f. i Norge.Dette er nok den Lena som Maryellen nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

De bor på samme sted i 1920, men der står det at begge immigrerte i 1884. Andrew var 'cabinet maker'.De ble naturalisert i 1900.-------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.